Not provided in Google Analytics oplossen
Bijgewerkt: 24 februari 2023
Er was eens… een tijd waarbij je binnen Analytics excact zag welke zoektermen gebruikers invoerden. Langzaam werd dit steeds minder. Vanwege privacy: internetgebruikers hebben hier recht op. Voor jou als webmaster vervelend want je ziet tegenwoordig nog maar 3% van de ingevoerde zoekopdrachten. De rest staat bekend als not provided.
Wil je toch weten op welke zoektermen bezoekers op je website én pagina terechtkomen? Laten we not provided in Google Analytics oplossen.
Betekenis van not provided
Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Not provided betekent letterlijk ‘niet voorzien’. Binnen Google Analytics betekent dit dat er geen zoektermen beschikbaar zijn. Niet dat ze zijn ingevoerd maar vanwege privacy worden ze niet getoond.
Iedereen die de zoekmachine via een beveiligde verbinding bezoekt (https) kan ervan op aan dat zoektermen voor webmasters niet zichtbaar zijn. Heel soms wordt de zoekmachine op een onveilige manier bezocht (http). In dit geval worden de zoektermen wel binnen Google Analytics opgeslagen.
Er gaan geen gegevens verloren
Dat je not provided ziet staan wil niet zeggen dat er gegevens verloren zijn gegaan. Ze zijn er nog steeds, alleen worden zoektermen niet afgeleverd. Er zijn verschillende manieren om dit probleem op te lossen. Hieronder zie je drie oplossingen.
1. Search Analytics for Sheets
Nooit heb je in Google Analytics kunnen zien welke pagina’s op welke zoektermen rankten. Wel zie (of zag) je op welke zoektermen bezoekers de website binnen kwamen. Met Search Analytics for Sheets achterhaal je op welke zoektermen je website rankt. Je krijgt bijvoorbeeld informatie over de zoekopdrachten en de bestemmingspagina’s die hierbij horen.
Het integreren van Search Analytics for Sheets is vrij makkelijk. Hiervoor heb je wel een Google Search Console account met geverifieerde website(s) nodig.
- Installeer de software vanuit de Google workspace
- Log eventueel in bij je GSC account (of selecteer het juiste account)
- Geef toestemming (toestaan)
- Klik op ‘klaar’
- Ga naar Google Spreadsheets
- Klik op het tabblad ‘uitbreidingen’
- Klik op Search Analytics for Sheets -> Open Sidebar
Nu gaan we zoektermen en bijbehorende bestemmingspagina’s bekijken.
- Selecteer de geverifieerde site waarvan je de data wil zien
- Geef een data range op
- Bij ‘Search type’ kies je voor Default (web)
- Bij het gedeelte ‘Group by’ kies je voor Query én voor Page (optioneel ook Country)
- Klik nu op Request data
Het duurt enkele seconden voordat de data beschikbaar is. Bij zeer grote websites kan dit zelfs tot 2 minuten duren. Je krijgt nu een overzicht van de zoektermen (onder Query) en de bestemmingspagina’s (Page). Onder Country zie je het land staan. NLD staat voor Nederland, BEL voor België. Verder het aantal kliks, vertoningen, de CTR en de positie. Overigens kan de positie afwijken van de realiteit, al zal dit niet heel veel schelen. Search Analytics for Sheets is heel handig en tot 25.000 verzoeken ook nog eens gratis.
2. Google Search Console
Wil je afrekenen met not provided in Google Analytics? Maak dan gebruik van Search Console. Deze tool geeft je inzicht in topzoekopdrachten, het aantal kliks en vertoningen. In tegenstelling tot Analytics zie je binnen Search Console wél alle zoekopdrachten.
Nadeel is dat je niet ziet welke zoektermen bij de bestemmingspagina’s horen. Hiervoor moet je toch echt gebruik maken van Search Analytics for Sheets.
Een Google Search Console account aanmaken is heel eenvoudig.
- Ga naar Search Console
- Klik op ‘Nu starten’
- Meld je aan met je Google account
- Je ziet een welkomstbericht waarbij je keuze hebt tussen Domain of URL Prefix
- Selecteer een van beiden en klik op doorgaan
- Volg de stappen op het scherm en verifieer je website
Het duurt 12 tot 24 uur voordat de gegevens toegankelijk zijn. Je moet dus even geduld hebben. Wanneer je eenmaal toegang hebt bekijk je aan de linkerkant van de scherm de zoektermen (bij prestaties), welke sitemaps je hebt toegevoegd (of voeg er één of meerdere toe), de gezondheid van je website (site- vitaliteit), broodkruimels en nog veel meer.
3. Ahrefs Webmaster Tools
Wanneer je tot 1000 zoektermen wil bekijken dan maak je gratis gebruik van de Ahrefs Webmaster Tools. Ideaal voor kleine websites. Heb je een grote site dan is dit niet de meest geschikte oplossing. Wil je toegang tot historische rankinggegevens dan moet je hier ook voor betalen.
Vergelijkbare opties zijn:
- Keyword Hero
- Mangools op
- SE ranking
- Moz
- Semrush
- Ubersuggest
Voor sommige tools moet je betalen, anderen zijn gratis. Bij de één moet je een account aanmaken en je site verifieer, bij de ander hoeft dit niet. Bij een aantal tools kun je dus ook de populaire zoektermen en bestemmingspagina’s van concurrenten bekijken. 100% betrouwbaar is deze data niet maar je krijgt toch een aardige indruk van wat je concurrenten doen.
Conclusie Not Provided in Google Analaytics
Het is wel duidelijk, Not Provided is het verschijnsel waarbij zoektermen (omwille van de privacy van bezoekers) niet worden getoond. Je kunt het binnen Google Analytics niet zelf oplossen. Search Analytics for Sheets is het beste alternatief, waarvoor het nodig is om een Search Console account aan te maken en je site te verifiëren.
Betaalde opties zijn er ook maar als zuinige Nederlander zit je hier misschien niet op te wachten. Bovendien bieden de betaalde opties niet altijd de uitgebreide data die je binnen Search Analytics for Sheets vindt. De conclusie is dan ook:
Search Analytics for Sheets is de meest makkelijke en gratis methode om met Not Provided- meldingen in Google Analytics af te rekenen.
Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.