Nieuwsbericht maken in 5 stappen

Bijgewerkt: 4 augustus 2022

Een nieuwsbericht maken: dit doe je gewoon zelf. In 5 stappen creëer je het perfecte nieuwsbericht. Toch wat moeite met het schrijven hiervan? Onderaan het stappenplan lees je wat een tekstschrijver kost maar vooral wat deze oplevert. Laten we eerst beginnen met het nieuwsbericht zelf.

Nieuwsbericht versus persbericht

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Voor de duidelijkheid: een nieuwsbericht is geen persbericht. Met een persbericht lever je input voor journalisten of redacteurs aan. Eigenlijk is een persbericht een verzoek tot het plaatsen van een nieuwsartikel in een krant, tijdschrift of op een nieuwswebsite.

Een nieuwsbericht is het eindresultaat: een artikel dat belangrijk nieuws bevat. In een nieuwsbericht staat zoveel mogelijk informatie en geeft antwoord op de vragen wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe.

Nieuwsbericht maken: zo doe je dat

Zelf een nieuwsbericht maken? Dit is vooral een geschikt voor het plaatsen op de eigen website of op een nieuwswebsite. Daarnaast zijn nieuwsberichten zeer geschikt voor het delen op social media. Houd er rekening mee dat, wanneer je een nieuwsbericht naar een journalist of redacteur verstuurt, het hier om een persbericht gaat.

Een nieuwsbericht maken in 5 stappen: snel aan de slag!

Stap 1: het doel van het nieuwsbericht

Allereerst het doel achterhalen van het nieuwsbericht. Waarom is het belangrijk om het nieuwsbericht naar buiten te brengen? Vaak gaat het om belangrijke ontwikkelingen of veranderingen binnen een bedrijf. Het doel is dan het informeren van geïnteresseerden, klanten of eindgebruikers.

Een ander doel is het vergroten van de naamsbekendheid of merkbekendheid. Nog vaker wordt een nieuwsbericht gebruikt voor het verkopen van een dienst of product. Bij dit soort doelen is het heel belangrijk dat het nieuwsbericht niet op een reclameboodschap gaat lijken. Is het toch de bedoeling dat lezers direct worden aangezet tot actie? Dan is het misschien beter om voor een advertentie of advertorial (reclameboodschap verpakt als redactioneel artikel) te kiezen.

Stap 2: de 5 W’s + H

Een nieuwsbericht maken kan alleen wanneer je antwoord geeft op de 5 W’s en de H. Het nieuwsbericht geeft dus antwoord op de vragen:

Wie: wie is de lezer? Bij een persbericht is de journalist de lezer naar uiteindelijk is het nieuwsbericht voor het publiek bedoeld.

Wat: wat heb je te melden? Gaat het om een baanbrekend onderzoek, een bedrijfsovername, nieuwe ontwikkelingen of iets anders?

Waar: de locatie of plek van de situatie of de gebeurtenis, dat is antwoord geven op de waar-vraag.

Waarom: een nieuwsbericht maken bestaat ook uit het omschrijven waarom een oplossing zo goed is of waarom iets plaatsvindt.

Wanneer: vooral belangrijk bij evenementen, presentaties, trainingen of iets anders dat (binnenkort) gaat plaatsvinden.

Hoe: geef ook antwoord op de vraag hoe. Bijvoorbeeld niet alleen iets over de bedrijfsovername maar ook hoe dit gaat plaatsvinden of hoe het nieuwste product werkt.

Stap 3: een pakkende titel

Het perfecte nieuwsbericht heeft een pakkende titel. Deze titel moet vooral prikkelen om door te lezen. Let op: de titel mag zeker niet misleidend zijn.

De titel moet het belangrijkste nieuws bevatten. Het dekt de hele lading van het nieuwsbericht, denk hier dus goed over na. Een slechte titel zorgt ervoor dat de lezer niet verder gaat, iets dat in 80% van de gevallen voorkomt. Sterker nog: een goede titel kan tot wel 500% meer traffic genereren. Voor een nieuwsbericht kies je soms voor een speelse of mysterieuze titel.

Stap 4: één onderwerp per nieuwsbericht

Heb je meerdere nieuwtjes te melden? Maak dan ook meerdere nieuwsberichten. Per nieuwsbericht bespreek je namelijk maar één onderwerp. Ga in het bericht goed in op de feiten, feitelijke onjuistheden zijn absoluut not-done en zorgt ervoor dat je het nieuwsbericht later moet rectificeren (de fout herstellen).

Stap 5: het belangrijkste nieuws in de bovenste alinea

Bij een nieuwsbericht maken is het belangrijk dat je het belangrijkste nieuws in de bovenste alinea plaatst. De rest van het nieuwsbericht gaat hier dieper op in. Het einde van het bericht bevat de minst belangrijke informatie, eventuele datum en locatie of contactgegevens.

Wanneer maak je een nieuwsbericht?

Nogmaals: er is een duidelijk verschil tussen een persbericht en nieuwsbericht. Met een nieuwsbericht worden vaak artikelen voor trendwebsites of voor een nieuwswebsite bedoeld. Wat is de meerwaarde van een nieuwsbericht? Hiermee maak je duidelijk wat de ontwikkelingen binnen een bedrijf zijn, maar ook ga je in op de laatste trends.

Een website over smartphones kan bijvoorbeeld de uitgifte van de nieuwste iPhone middels een nieuwsbericht bespreken. Of een gezondheidswebsite die over de ontdekking van een nieuwe ziekte via een nieuwsbericht informeert. Nieuwsberichten worden dan ook vaak gecombineerd met andere vormen zoals blogposts, informatieve artikelen of een omschrijving van diensten of producten.

Een nieuwsbericht is dus altijd bedoeld om te informeren over dit nieuws, of dit nu positief of negatief is. Met een nieuwsbericht is het ook mogelijk om de bezoeker aan te zetten tot actie, hierbij is het belangrijk dat het bericht zeker niet op een reclameboodschap lijkt.

Nieuwsbericht laten schrijven

Moeite met het opstellen van een nieuwsbericht? Zonde want nieuwsberichten bieden veel meerwaarde. Het vergroot de betrokkenheid met bezoekers en kan ook nog eens voor een betere vindbaarheid in zoekmachines zorgen.

Een nieuwsbericht laten schrijven scheelt je veel energie en hoofdpijn. Door het inschakelen van een SEO tekstschrijver ontvang je goed geschreven nieuwsberichten die ook nog eens de ranking in organische zoekresultaten beïnvloeden.

Kosten nieuwsberichten (prijs)

Wat kost het laten schrijven van een nieuwsbericht? Vraag de tarievenkaart aan, hierop staan alle prijzen vermeld. Ontdek dat een nieuwsbericht laten schrijven niet ontzettend duur hoeft te zijn. Ondernemen moet tenslotte betaalbaar blijven. Wil je dat het nieuwsbericht ook zichtbaar is in zoekmachines? Als SEO-tekstschrijver scoor ik voor eigen websites en die van opdrachtgevers hoog in Google. Laten we daaraan werken, we doen het tenslotte samen.

Kanttekening: gaat het om een persbericht of een kant-en-klaar nieuwsbericht bedoeld voor (online) krant of tijdschrift? Dan krijg je met andere kosten te maken. Informeer hier gerust naar, ook voor het laten maken van een nieuwsbericht voor de website.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven