Nieuwe opdrachten binnenhalen

Je wil, nee je moet nieuwe opdrachten binnenhalen. Hoe pak je dit aan? Veel ondernemers halen opdrachten uit hun bestaande netwerk binnen. Denk maar eens aan social media, kennissen of via via. Wist je dat nieuwe opdrachten binnenhalen via zoekmachines het makkelijkst is?

Opdrachten moeten blijven lopen

Het is voor een bedrijf heel belangrijk dat er een continu stroom aan opdrachten binnenkomt. Juist daarom is het goed om niet van een enkele opdrachtgever afhankelijk te zijn. Je kansen spreiden dus ook het aantal opdrachtgevers spreiden.

Hoeveel opdrachtgevers een bedrijf uiteindelijk nodig heeft hangt van de grootte van de opdrachten af. Een zzp-er die bijvoorbeeld gedurende 4 weken fulltime aan een enkele klus bezig is heeft minder opdrachtgevers nodig. Opdrachten die een uurtje tot maximaal een week in beslag nemen zijn sneller gereed. Dit betekent ook dat het bedrijf meer opdrachtgevers nodig heeft.

Wanneer de stroom aan nieuwe opdrachten stopt

Door verschillende factoren kan de stroom aan nieuwe opdrachtgevers stagneren, stoppen of niet op gang komen. Dit ontstaat onder andere door:

  • Te weinig expertise
  • Startende ondernemer
  • Geen of een klein netwerk
  • Online niet goed zichtbaar
  • Teveel klachten

Sommige oorzaken zijn heel goed zelf aan te pakken, op anderen heb je geen invloed. Zo zal een startende ondernemer geduld moeten hebben. Na de start van een bedrijf duurt het 2 tot 3 jaar voordat de 1e winst wordt behaald.

Nieuwe opdrachten binnenhalen

Hoe kun je nieuwe opdrachten binnenhalen? Vooral voor starters en ondernemers met een klein netwerk blijkt dit heel lastig te zijn. Bekijk onderstaande tips en haal nieuwe opdrachten binnen.

Vergroot je kennis

Het is misschien een open deur maar zorg dat je als ondernemer kennis hebt van datgeen je doet of verkoopt. Er zijn namelijk heel wat starters die denken “dat doe ik wel even”.

Wil je een voorbeeld uit de praktijk? Er zijn genoeg SEO tekstschrijver die mij vragen of ik hun website hoog in Google kan krijgen. Dit zijn dus SEO tekstschrijvers zonder ook maar enige kennis van SEO! (Overigens werk ik aan dit soort praktijken niet mee).

Heb geduld

Ben je een startende ondernemer? Het eerste jaar draai je verlies, het tweede jaar speel je quitte en het derde jaar begint de winst. Zo is het hoe het in de meeste gevallen gaat. Wanneer de opdrachten het eerste jaar nog niet volop binnenstromen, maak je dan geen zorgen. Zolang jij goed werk levert komt dit uiteindelijk wel.

Breid je netwerk uit

Elk bedrijf zou moeten netwerken. Je hoeft tegenwoordig niet meer naar netwerkbijeenkomsten, social media loont zich hier ook uitstekend voor. Denk maar eens aan het zakelijke LinkedIn. Maar ook Facebook, Instagram en Twitter zijn hier zeer geschikt voor.

Zorg dat je zichtbaar bent

Je hoeft niet boven op een dak te staan en te roepen dat je er bent. Je hoeft ook niet zwaaiend met een vlag en in je blote billen over straat rennen. Hoewel je met dit laatste zeker de aandacht op je vestigt.

Zorg dat je als bedrijf online zichtbaar bent. Maak een website (of laat deze maken). Op je website staan in ieder geval wie je bent, wat je doet of wat je aanbiedt. Daarnaast probeer je websitebezoekers van jouw diensten of producten te overtuigen.

Open ook een social media account en koppel dit aan je website. Wees zeer actief op social media. Plaats regelmatig een nieuwe post en ga de interactie met je volgers aan.

Bovenaan in zoekmachines

Vooral doen: bovenaan in zoekmachines staan. Makkelijker gezegd dan gedaan want iedereen wil die eerste plek. Je kunt het dan ook gerust als een wedstrijd zien. Moge de beste winnen en zo is het ook.

Alleen websites die de beste content delen en ook nog eens aan de richtlijnen van Google voldoen, die verdienen de eerste plek. Maar ook een tweede tot en met de vijfde plek is al een hele goede score.

Tip: Schakel een SEO tekstschrijver in. Eentje die zelf hoog in zoekmachines staat, dan weet je tenminste zeker dat je ook goed geholpen wordt.

Reviews en klachten

Positieve reviews zijn goed voor de betrouwbaarheid van je bedrijf. Maar teveel positieve reviews halen je geloofwaardigheid omlaag. Wees voorzichtig met het verzamelen van alleen maar lovende reviews.

Een testimonial laten schrijven is nog de beste keuze: de tekstschrijver verandert een té lovend verhaal naar een geloofwaardig verhaal.

Ontvang je klachten? Ga hier deskundig mee om. Je hoeft niet in de tegenaanval te gaan, laat zien dat je de klacht zo goed mogelijk wil oplossen. Is en blijft de klant onredelijk? Bedenk dat niet iedereen goede sociale vaardigheden heeft. De testimonial of review verwijderen/ niet plaatsen is dan de beste oplossing.

Nieuwe opdrachten binnenhalen via je website

Weet je dat het heel eenvoudig is om nieuwe opdrachten via je website binnen te halen? Jawel, dit doe je met een hoge positie in de organische zoekresultaten. Een eerste plek in Google is namelijk goed voor een dikke 24% van het zoekverkeer. Een tweede plek levert je 15% en een derde plek 11% op. Maar zelfs met een vijfde of zevende plek ontvang je nog steeds websitebezoekers.

Zorg dat je online zichtbaar bent! Vraag hulp van de SEO tekstschrijver. Ik werk resultaatgericht, deskundig en snel. En ook nog eens tegen voordelige prijzen. Wat wil je nog meer? O ja, meer informatie of een vrijblijvende offerte. Die vraag je via onderstaande button aan.