Niet doorvertellen: dit is het grootste geheim van Google

Bijgewerkt: 2 januari 2023

Met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie gaat het heel vaak mis. Marketeers maken flink gebruik van linkbuilding én huren goedkope tekstschrijvers in. Zolang er maar veel content op een website staat en er veel backlinks naartoe leiden, dan zal de site hoog gaan scoren. Dit werkte vroeger ontzettend goed. Tegenwoordig niet meer, en dat is waar het misgaat.

Wat is het grootste geheim van Google? Veel bedrijven zeggen dat ze het geheim van Google kennen en doen hier vrij vaag over. Maar ze kennen Google’s best bewaarde geheim helemaal niet.

De exacte werking van het algoritme zal altijd geheim blijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zoekresultaten worden gerangschikt op basis van trefwoorden. De webpagina die een zoekvraag het beste beantwoord zal bovenaan in de zoekresultaten staan. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat hiermee de werking van Google’s algoritme volledig ontrafeld is.

Hoe het algoritme exact werkt zullen we nooit weten. Ook bedrijven die beweren dat ze het geheim van Google kennen, weten dit niet. Ze doen een gok, en deze gok komt dicht bij de waarheid. Want de waarheid is dat je hard je best moet doen om kwalitatieve content te maken, waarmee je zoekvragen beantwoordt.

Waarom we niet alles over het algoritme mogen weten

Stel dat iemand exact weet hoe het algoritme werkt. Grotendeels weten we dat wel, maar hij zou echt alles en dan bedoel ik ook echt ALLES weten. Zo iemand zou op alle door hem gekozen zoektermen op nummer één in Google kunnen staan.

Kun jij je voorstellen dat Google dit toe zou laten? Nee, want dit zou de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Daarom zal het grootste geheim van Google nooit worden prijsgegeven.

Jarenlang onderzoek geeft veel kennis

Ik hou van Google. Niet alleen van Google maar eigenlijk van alle zoekmachines. Al in 1996 was ik uitermate geïnteresseerd in Altavista, de eerste zoekmachine. Toen Lycos in Nederland voet aan grond kreeg verdiepte ik me in de werking hiervan. Totdat Google kwam, en dat bleek ineens een hele andere zoekmachine te zijn.

Door de jaren heen ben ik de algoritmes van Google blijven volgen. Telkens wanneer en een grote update plaatsvond was het weer een hele uitdaging om te ontdekken wat er dit keer veranderd was. Vaak betekende dit dat ik de manier van schrijven aan moest passen, om toch weer hoog te scoren.

De werking van zoekmachines begrijpen vraagt om heel veel onderzoek. Het is niet zomaar dat ik hier wekelijks enkele uren aan besteed. Of ik hier echt het grote geheim van Google mee zal ontdekken? Nee, maar het zorgt er wel voor dat ik meer kennis opdoe dan anderen. En hier voordeel uithaal.

Google beloont mensen met veel kennis

Het is opvallend dat websites die veel SEO-kennis hebben, hoog in Google scoren. Terwijl beginnende webmasters of degene met weinig SEO-kennis altijd achteraan blijven hangen. Google biedt geen gelijke kansen, maar voordeel voor iedereen die zich in de werking van deze zoekmachine verdiept.

Met dit in je achterhoofd is het belangrijk om Google altijd te blijven volgen. Maar ook om je netwerk uit te breiden met de juiste personen, net als ik heb gedaan. Dan krijg je informatie uit de eerste hand en dat is belangrijk. Want het helpt je om je concurrenten voor te blijven en hoger in Google te staan.

Kwalitatieve inhoud delen

Wat is het grootste geheim van Google? Deze zoekmachine kijkt vooral of de inhoud van een webpagina aansluit bij een zoekopdracht of een zoekvraag. Hierbij gaat het om kwalitatieve inhoud. De informatie op een webpagina moet volledig, relevant en actueel zijn. Het is voor zoekmachines soms lastig om te achterhalen of informatie ook klopt, daarom kijken ze mede naar autoriteit en betrouwbaarheid.

Er zijn dus verschillende factoren die bepalen op welke positie webpagina’s staan. Het belangrijkste is dat je de focus legt op kwalitatieve content of inhoud. Juist die inhoud moet gemaakt zijn voor je doelgroep, niet voor zoekmachines.

Wat zoekmachinemarketing inhoudt

Omdat veel websites bovenaan willen staan, want dit trekt meer bezoekers, is zoekmachinemarketing bedacht. Dit zijn handelingen om een website hoog te laten scoren. Vaak bestaan deze handelingen uit te creëren van content, linkbuilding en technische optimalisatie.

Niet al deze handelingen pakken positief uit. Van linkbuilding is al langer bekend dat websites hierop afgestraft kunnen worden. Het creëren van content gaat niet alleen over hoeveelheid maar vooral over kwaliteit. Oftewel: kwaliteit boven kwantiteit. Hoewel die laatste ook belangrijk is en blijft.

Technische optimalisatie van een website is altijd goed, maar moet wel in het voordeel van de gebruiker zijn. Wanneer de gebruiker geen goede ervaring op de website heeft dan gaat er iets mis met de techniek die achter de site hangt.

Conclusie: we weten heel veel van Google, maar niet alles. Dat is maar goed ook want het grootste geheim mag niet op straat komen te liggen.

Hulp nodig bij het schrijven van blogs, teksten of artikelen? Neem contact op, ik help je hier graag bij.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven