Negatieve reviews? Dit wekt meer vertrouwen!

Negatieve reviews, het is weer eens wat anders. Veel bedrijven zijn hier huiverig voor en maken daarom geen gebruik van social media. Want juist op social media weten de klagers je te vinden. Toch kunnen negatieve reacties juist positief doorwerken voor bedrijven.

Durf je kwetsbaar op te stellen

Je bezoekt een webshop maar bent toch wel nieuwsgierig naar de reviews. Belangrijk, want aan de hand van ervaringen van anderen bepaal jij of je iets bij die webshop koopt.

Na wat zoeken kom je reviews tegen. Wow, allemaal positieve reviews. Die webshop moet wel enorm betrouwbaar zijn. Toch? Nee. Al die positieve reacties lijken te mooi om waar te zijn. Inmiddels weten we het allemaal: is iets te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook. Hierdoor laat je (onbewust) de webshop of het bedrijf met al die positieve reacties links liggen.

Negatieve reacties versus nieuwe klanten

Wat wil je dan zien? Een echt bedrijf. Eentje met positieve maar ook met negatieve reacties. Net zoals in het echte leven: je hebt klagers en enthousiastelingen.

Wees niet bang om negatieve recensies te krijgen. Het is juist de manier waarop je hiermee omgaat. Negatieve recensies beantwoorden laat zien hoe jij problemen oplost. Dat wekt vertrouwen bij potentiële klanten. Ze zien immers dat jij er alles aan doet om je klanten tevreden te houden.

Dankzij een aantal negatieve reviews bezoeken mensen uit nieuwsgierigheid je website of webshop. Dit levert meer websitebezoekers op, die ook nog eens langer op je website rond blijven hangen. Al deze zaken worden door Google gemeten, waarmee de zoekmachine concludeert: mensen zijn geïnteresseerd in deze website. Dit leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten, met als gevolg meer nieuwe bezoekers (en klanten).

Een bedrijf is geen bedrijf zonder negatieve reacties

Recensies zijn welkom wanneer ze positief zijn. Toch zijn alleen positieve recensies juist slecht voor een bedrijf: bijna 95 procent van alle consumenten wantrouwen dit soort bedrijven. Wanneer er een aantal slechte recensies tussen staan, heeft een veel groter percentage wél vertrouwen in het bedrijf.

Zie je bijvoorbeeld op Trustpilot een bedrijf dat alleen maar positieve reacties ontvangt? Het bedrijf laat waarschijnlijk de negatieve reviews verwijderen óf vraagt alleen aan tevreden klanten om een review te schrijven. Fake, fake, fake.

Hoe omgaan met negativiteit?

Negatieve reviews zijn nooit leuk, toch zijn ze leerzaam. Een bedrijf kan hierop inspringen door te reageren en voor een oplossing te zorgen. Zien anderen dat het bedrijf reageert, dan geeft dit meer vertrouwen: het bedrijf is bereid problemen op te lossen. Is het probleem daadwerkelijk opgelost? Vraag de klant om ook hiervan een review te schrijven.

Is een klant onredelijk of erop uit om het bedrijf in een kwaad daglicht te stellen? Reageer dan niet meer of verwijder de review. Negatieve aandacht is ook aandacht, en sommigen schreeuwen hierom. Een ontevreden klant zal vanzelf verdwijnen wanneer het bedrijf niet (meer) reageert. Blijf verder altijd vriendelijk en beantwoord vragen op een correcte manier.

Negatieve reviews zijn welkom

Niet elk bedrijf krijgt negatieve reacties. Dat is mooi, maar kan ook schadelijk voor je bedrijf zijn. Verwijder daarom niet alle negatieve reviews. Wees ook niet bang voor negativiteit op social media. Een tekstschrijver vond het ooit nodig om mijn werk op Twitter ‘broddelwerk’ te noemen. Dit leverde mij niet alleen naamsbekendheid maar ook nieuwe klanten op. Omarm dus dit soort berichten en bedenk dat social media voor velen een uitlaatklep voor hun frustratie is.

Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van reviews? Dat mag, mits je erbij vermeldt dat het om betaalde reviews gaat.

Een betere online vindbaarheid ondanks negatieve reviews? Hier help ik jou graag bij. Negatieve of positieve reviews: ik sta bovenaan in Google. Daar kan geen review tegenop! Neem vrijblijvend contact op, dan sta ook jij hopelijk snel hoger in Google.