Nederlandse zoekmachines, zijn die er eigenlijk wel?

Je bent zo vertrouwd met Google dat je er niet bij stilstaat dat dit een Amerikaanse zoekmachine is. Zijn er ook Nederlandse zoekmachines beschikbaar? Ja hoor, we hebben (of hadden) er maar liefst vijf.

De allereerste zoekmachine

Dacht je dat Google de allereerste zoekmachine was? Fout, deze eer ligt bij Lycos. Deze internationale zoekmachine werd in 1994 opgestart. In 1997 volgde Google, inmiddels ‘s werelds grootste zoekmachine. Zoekmachine Bing van Microsoft werd in 2009 gelanceerd.

Weet je wat het marktaandeel van zoekmachines is? In Nederland zoekt 92,37% van de desktopgebruikers via Google en 4,63% via Bing. Op smartphone zoeken we voor 98,41% via Google en 0,41% via Bing. (Cijfers: 1e kwartaal 2019).

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Alternatief voor Google: Nederlandse zoekmachines

Nederland zit natuurlijk ook niet stil en heeft een aantal zoekmachines ontwikkeld. Van Hollandse bodem en een prima alternatief voor Google. Dit zijn de drie Nederlandse zoekmachines die in 2020 nog actief zijn:

  • Ixquick
  • Ilse
  • Startpage

Deze Nederlandse zoekmachines bestaan niet meer:

  • Davindi
  • Vindex

Hieronder een omschrijving van de Nederlandse zoekmachines.

Ixquick

Deze privacy zoekmachine is zowel in Nederland als in de VS gevestigd. Het toont Google zoekresultaten waarbij privacy gewaarborgd is. Zo slaat de zoekmachine geen IP-adressen op en wordt ook geen persoonlijke informatie bijgehouden.

In 2016 zijn Ixquick en Startpage samengegaan. Hierdoor is het niet mogelijk om via Ixquick te zoeken maar verloopt dit via startpage.com.

Ilse

Wie kent Ilse niet, de eerste Nederlandse zoekmachine. In 1996 opgericht door Wiebe Weikamp. Helaas is zoekmachine Ilse tegenwoordig niet meer bereikbaar. Wie naar de website ilse.nl gaat komt op Startpagina uit. Niet zo vreemd, omdat in 2000 moederbedrijf Ilse Media werd opgericht. Hieronder hangen diverse publicaties onder waaronder nu.nl en startpagina.nl.

Wie via Ilse oftewel Startpagina zoekt krijgt Google zoekresultaten te zien, maar dan zonder Google advertenties.

Startpage

Je moet startpage niet met startpagina verwarren, dit zijn namelijk twee verschillende zoekmachines. Startpage is eigendom van Startpage BV en bestaat sinds 2009. Ook Startpage slaat net als Ixquick geen IP-adressen op. Sinds de samensmelting van Ixquick en Startpage verloopt alles via de website van startpage.com. Het privacybeleid van startpage voldoet helemaal aan de Europese wetgeving. Daarom hebben ze in 2015 de EuroPrise ontvangen.

Ook via startpage ontvang je Google zoekresultaten, waarbij de hinderlijke advertenties zijn weggelaten.

Vindbaar in Nederlandse zoekmachines

Wil je met je website in Nederlandse zoekmachines gevonden worden? Daar hoef je niets speciaals voor te doen. Het is de vindbaarheid in Google die telt. Staat je website op een bepaald zoekwoord op nummer 1 in Google? Dan is dit ook het geval bij één van de Nederlandse zoekmachines. Dat komt omdat deze zoekmachines gebruik maken van de Google resultaten.

Wat is dan het grootste verschil tussen Google en Nederlandse zoekmachines? Het ontbreken van Google ads (advertenties). Nederlandse zoekmachines tonen direct organische resultaten. Dit kan soms handig zijn, omdat veel Nederlanders op advertenties klikken. Door het ontbreken van advertenties hoef jij je alleen nog maar te richten op de organische vindbaarheid van de website.

Zo kom je hoger in Google

Hoe kom je hoger in Google? Houd er rekening mee dat er een verschil is tussen de Nederlandse en de Amerikaanse Google. Elk land heeft zijn eigen Google met bijbehorende domeinnaam. Zelfs wanneer je niet naar google.nl maar naar google.com gaat, krijg je nog de Nederlandse variant te zien. Deze zoekmachine maak namelijk gebruik van de locatie van het apparaat.

Om hoger in Google te scoren is het belangrijk dat je Nederlandstalige website ook vindbaar is in de Nederlandse zoekresultaten. Heb je een .nl domeinnaam dan is dit geen probleem. Bij een niet-Nederlandse domeinextensie moet je zelf even aan Google doorgeven dat het een Nederlandse website betreft.

Nu het belangrijkste onderdeel: je website zoekmachinevriendelijk maken. Dit doe je met behulp van de volgende aandachtspunten:

  • Kwalitatieve content
  • Informatieve artikelen die meerwaarde bieden
  • Juist taalgebruik, grammatica en spelling
  • Kwalitatieve links van en naar de website
  • Mobielvriendelijke website
  • Goede paginasnelheid

Dit zijn slechts enkele factoren die meespelen in de uiteindelijke ranking binnen de zoekresultaten.

Content is King, voor alle zoekmachines

Het maakt niet uit in welke zoekmachine je vindbaar wilt zijn: content is king. Een oude uitspraak waar je waarschijnlijk doodmoe van wordt, zo vaak heb je deze al gehoord. Ondanks deze doodvermoeiende uitspraak weet iedereen dat het nog steeds waar is. Zonder unieke en relevante content sta je nooit op nummer 1.

Dus: laat je content door een goede SEO tekstschrijver maken of ga zelf aan de slag. Zal ik je helpen met het vergroten van je online vindbaarheid? Neem gerust contact op of kijk nog even bij mijn andere blogs rond.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.