Motivatiebrief schrijven – praktische tips

Een motivatiebrief schrijven? Dit is iets anders dan een sollicitatiebrief. Met een motivatiebrief laat je zien waarom je geschikt bent voor de baan. Je motivatie kan de doorslag geven, waardoor je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Omdat een motivatiebrief schrijven niet zo eenvoudig is vind je hieronder wat praktische tips.

Maak van een motivatiebrief geen sollicitatiebrief

Het is heel belangrijk dat je onderscheid maakt tussen de motivatiebrief en de sollicitatiebrief. In een sollicitatiebrief zet je jouw curriculum vitae (CV). Een mooi overzicht van je opleidingen, werkervaring, hobby’s en persoonlijke kenmerken.

Met een motivatiebrief overtuig je de werkgever of recruiter over jouw bijdrage aan het bedrijf. Je laat dus zien welke meerwaarde je te bieden hebt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Laat zien dat het om een motivatiebrief gaat

Een motivatiebrief schrijven start met het laten zien dat het ook om een motivatiebrief gaat. Gebruik hier een korte inleiding voor:

  • Met deze motivatiebrief wil ik laten zien hoe goed ik binnen het team pas
  • Hiermee motiveer ik waarom ik een aanwinst voor het bedrijf ben

Val op tussen de anderen

Bij populaire functies ben je echt niet de enige die een motivatiebrief schrijft. Een bedrijf kan soms wel honderden sollicitatiebrieven ontvangen. Niet iedereen doet hier een motivatiebrief bij, dat is al jouw voordeel. Maar dan nog moet je opvallen tussen de rest.

Gebruik een persoonlijke anekdote, dat werkt altijd. Een vriend van mij solliciteerde ooit bij een papierfabriek waar ze wc-papier produceren. In zijn motivatiebrief zette hij ‘ik zie toekomst in jullie bedrijf want schijten blijven mensen toch’. Dat klinkt hilarisch en dat is het ook, maar het heeft er wel toe geleid dat hij opviel tussen de vele andere brieven én werd aangenomen.

Motivatiebrief schrijven: de inleiding

De inleiding bestaat dus uit het laten weten dat het om een motivatie gaat. Diezelfde inleiding gebruik je om direct met de deur in huis te vallen. Doet dit natuurlijk wel op een nette manier, het woord ‘schijten’ gebruiken is een sprong in het diepe.

Tweede alinea: meerwaarde voor het bedrijf

Het heeft geen zin om in de tweede alinea een opsomming van je CV te herhalen. Laat in de tweede alinea zien waarom jij een meerwaarde bent voor het bedrijf. Wat heb je toe te voegen, welke kennis of ervaring breng je mee en hoe kun je dit toepassen?

De tweede alinea is misschien wel het belangrijkste omdat hierin je motivatie duidelijk naar voren komt. Zorg dat dit gedeelte overtuigend is.

Derde alinea: dit ben jij

Je motivatiebrief schrijven schiet al lekker op, het belangrijkste heb je gehad. Je bent nu aanbeland bij de derde alinea. In deze alinea stel je jezelf in het kort voor. Vertel wat over je opleidingen en werkervaring. Zorg er wel voor dat met name de werkervaring goed aansluit op de functie waarop je solliciteert.

Solliciteer je op een administratieve functie? Dan heeft het geen zin om uitgebreid in te gaan op je vorige baan als glazenwasser. Beter vertel je over je baan als receptionist bij het vakantiepark. Zoek dus naar werkervaring dat redelijk tot goed op de functie aansluit.

Gebruik ook voorbeelden. Zeg niet alleen dat je als receptionist hebt gewerkt maar ook wat je functies waren. Bijvoorbeeld: het administratief afhandelen van boekingen. Kijk, hiermee laat je zien dat je administratieve zaken kunt afhandelen.

Vierde alinea: jouw ambities

Vertel ook iets over jouw toekomstvisie. Bijvoorbeeld wat je nog wil leren. Ook hierbij is het belangrijk dat je ambities te maken hebben met de functie waarop je reageert. Bijvoorbeeld: je reageert op een functie als verkoper. Hier zou je kunnen melden dat je de nieuwste verkooptechnieken onder de knie wil krijgen.

Of dat je geïnspireerd bent door de nu-of-nooit techniek (verkooptechniek) en hier meer over wil leren. Verzin het zelf maar. Laat ook weten dat je eventueel bereid bent om relevante opleidingen of cursussen te volgen. Maar alleen wanneer je hier zelf ook achter staat.

Vijfde alinea: de afsluiting

Je ziet, een motivatiebrief schrijven is zo moeilijk nog niet. Maar vergeet de afsluiting niet. Bedank de lezer voor de genomen moeite/tijd. Sluit af met een van deze zinnen:

  • Met vriendelijke groet
  • Met groet
  • Hopende hiermee een goed beeld van mijn motivatie te hebben gegeven
  • Met motiverende groet

Of verzin zelf een creatieve afsluiting. Hieronder komt je naam (voornaam en achternaam).

Motivatiebrief laten schrijven

Vind je een motivatiebrief schrijven moeilijk of kom je ergens niet uit? Steeds meer sollicitanten kiezen voor een motivatiebrief laten schrijven. Dit laat je niet zomaar bij de eerste de beste tekstschrijver doen. Het is belangrijk dat je de motivatiebrief laat maken door iemand die hier ook dagelijks mee bezig is.

Afhankelijk van de gekozen schrijver bedragen de kosten tussen de € 50 en € 125. Houd er wel rekening mee dat een motivatiebrief laten schrijven niet overal kan: veel tekstschrijvers creëren alleen sollicitatiebrieven. Zoals je al eerder hebt kunnen lezen is er een groot verschil tussen een motivatiebrief en sollicitatiebrief.

Motivatiebrief laten maken met professionele lay-out

Wil je het helemaal goed aanpakken, ga dan voor een motivatiebrief laten schrijven inclusief een professionele lay-out. Je ontvangt niet alleen een foutloze en inspirerende motivatiebrief, ook is deze al helemaal af. Nog beter is om de motivatiebrief tegelijkertijd met de sollicitatiebrief te laten maken, zo kunnen beide brieven perfect op elkaar worden afgestemd.

Een tekstschrijver inschakelen

Hulp nodig bij het laten schrijven van teksten voor het internet waaronder website, webshop of social media? Als SEO tekstschrijver/social media creator ben ik voor dit soort zaken inzetbaar. Neem hiervoor contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.