Monsterblog en SEO: een hardnekkige mythe ontkracht

Al jarenlang wordt gezegd dat een monsterblog goed is voor je SEO. Iemand heeft dat ooit geroepen en sindsdien weten we niet beter. Laten we vandaag deze hardnekkige mythe ontkrachten. Het is namelijk een feit dat een monsterblog geen invloed op je SEO score heeft. Wel kan het ervoor zorgen dat je bezoekers wat langer vasthoudt. Aan de andere kant kan een monsterblog ook juist een averechts effect hebben.

Dit is een monsterblog

Eh, wat is een monsterblog eigenlijk? Dit is een blogpost die over monsters gaat. Grapje natuurlijk. Een monsterblog staat voor een blogpost van 2000 woorden of meer. Een flinke lap tekst dus.

Tussen de jaren 2010 en 2019 waren monsterblogs razend populair. De een na de andere website publiceerde de meest lange artikelen. Je zag in die periode dan ook veel blogs van 4000 tot wel 6000 woorden voorbijkomen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom een monsterblog niks doet met je organische ranking

Natuurlijk zie je op het internet nog heel wat adviezen met betrekking tot monsterblogs voorbijkomen. Maar laten we eerlijk zijn, nagenoeg al die adviezen dateren van vóór 2019. Jawel, de periode waarbij iedereen dacht dat een monsterblog & SEO hand in hand gingen. Inmiddels weten we wel beter.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een monsterblog je echt niet hoger in Google laat scoren. Natuurlijk heb ik hier zelf ook onderzoek naar gedaan (zelfs meerdere keren). Laten we eens gaan kijken hoe lange artikelen of monsterblogs anno 2021 in Google scoren.

Tijdens mijn onderzoek bekeek ik vijf willekeurig gekozen zoektermen en de top 3 in Google. Zie hieronder de zoektermen, de top 3 organische zoekresultaten en hoeveel woorden deze top 3 gebruikt.

Vlinderstruik snoeien

  1. 445
  2. 354
  3. 1169

Passief inkomen

  1. 818
  2. 1333
  3. 7083

Verliefd op een getrouwde man

  1. 697
  2. 975
  3. 1896

Lekkage badkamer

  1. 821
  2. 1129
  3. 1256

Auto start niet

  1. 1358
  2. 2021
  3. 631

Er zal je direct één ding opvallen: de lange artikelen en zelfs de monsterblogs scoren lang niet zo goed als gedacht. Sterker nog, pas vanaf positie 5 kom je blogs van 2000 woorden of meer tegen.

Nadeel monsterblog: je jaagt bezoekers weg

Kijk, een monsterblog werkte tot ongeveer het jaar 2019 hartstikke goed. Dit kwam omdat we ontzettend van lezen hielden. Tegenwoordig geven we de voorkeur aan kortere stukken tekst, podcasts en video’s. Een monsterblog past hier niet meer tussen.

Ben jij nog zo iemand die verouderde SEO technieken toepast en zich op monsterblogs richt? Wanneer een moderne bezoeker dit onder ogen krijgt is de kans groot dat je hem wegjaagt. Mensen worden steeds luier. Ze hebben geen zin meer om een monsterblog te lezen. Het resultaat: ze vertrekken voortijdig van je website.

Voordeel monsterblog: bezoekers langer vasthouden

Het voordeel van een monsterblog strookt helemaal met het nadeel. Je kan met een monsterblog je bezoekers langer op de website houden. Een langere bezoektijd is goed voor je SEO score. Maar wacht, ik heb net toch gezegd dat een monsterblog juist bezoekers wegjaagt?

Dat klopt, in veel gevallen wel. Maar wanneer je de monsterblog op de juiste manier opbouwt en indeelt dan weet je bezoekers juist vast te houden. Bedenk echter dat niet iedereen deze technieken toe kan passen. In 2021 wordt slechts 8% van de monsterblogs van begin tot eind helemaal gelezen. In 2015 was dit nog 70%.

Kortere artikelen met betere inhoud

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je beter in Google scoort? Ten eerste door niet met monsterblogs te komen. Dat is zó 2019, dat kan tegenwoordig echt niet meer. Zoals je hierboven hebt kunnen zien scoren artikelen van 500 tot 1000 woorden over het algemeen beter. Hierbij is het vooral belangrijk dat je kwalitatieve inhoud biedt.

Over die kwaliteit valt heel wat te zeggen. Alleen de beste tekstschrijvers en bloggers komen met goede kwaliteit. Slechtere schrijvers proberen het ontbreken van kwaliteit op te heffen middels een monsterblog. Iets waar Google tegenwoordig zo doorheen prikt.

Kan ik echt geen monsterblog meer schrijven?

Met dit artikel wil ik echt niet zeggen dat een monsterblog slecht is. Wanneer je namelijk goede inhoud biedt en niet in herhaling valt, dan kan een monsterblog werken. Het probleem met veel monsterblogs is dat ze teveel in herhaling vallen. Het zal dus zelden voorkomen dat een monsterblog ook echt goed geschreven is.

Samenvattend: een monsterblog heeft geen invloed op je ranking in de organische zoekresultaten. Je gaat er echt niet hoger van scoren. Maar het is ook niet zo dat je door een monsterblog lager rankt. Het draait allemaal om de inhoud van de blogpost, maar ook het geheel van je website telt mee.

Hoe zit het dan met korte blogposts?

Je ziet hier en daar een korte blogpost voorbijkomen. En dan ook nog eens een die goed in Google scoort. Kijk maar eens naar bovenstaand voorbeeld, waarbij een artikel van 445 woorden op positie 1 staat.

Korte artikelen kunnen net zo goed scoren. Met een kort artikel bedoel ik tussen de 250 en 500 woorden. Het is wel zo dat je met korte artikelen of blogs harder je best moet doen. Je moet namelijk waardevolle informatie in een klein stukje tekst plaatsen. Toch, wanneer je voldoende kwalitatieve en korte blogs publiceert, kun je hier zeer goed mee scoren. Of het aan te raden is? Nee. Naar mijn mening heeft een tekst een perfecte lengte wanneer deze tussen de 500 en 1200 woorden telt.

Monsterblog laten schrijven

Een monsterblog laten schrijven? Hou niet alleen kwaliteit maar ook de prijs in de gaten. Je zou je wel af moeten vragen of een monsterblog laten schrijven écht een goed idee is. Stel dat je een budget van € 500 hebt. Je laat hier ongeveer 6 teksten van een normale lengte voor schrijven. Of voor datzelfde bedrag 2 monsterblogs. Als je het mij vraagt heb je veel meer aan die 6 teksten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.