Mobiele SEO toepassen

Wanneer ik naar mijn website kijk dan bezoekt 70% van de gebruikers hem vanaf desktop. Voor B2B-websites is dit vrij gebruikelijk. Mijn nicheblog over dieren laat heel andere cijfers zien: 72% mobiele gebruikers en slechts 28% desktopbezoekers.

Je website zou altijd mobielvriendelijk moeten zijn, dat is een feit. Maar in hoeverre dit van toepassing is hangt dus van je branche, niche of onderwerp af.

Mobiele SEO is voor sommige branches ontzettend belangrijk. Krijg je meer dan 15% van je bezoekers vanaf een mobiel apparaat? Richt je dan zeker op mobile SEO. Laten we met mijn tips aan de slag gaan.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Mobile-First indexering

Heb je al een mobiele SEO-strategie voor je website of bedrijf? Ik hoop van wel want je moet de Mobile-First indexering niet negeren. Google kijkt al enkele jaren kritisch naar de mobielvriendelijke van websites. Sites die aan de richtlijnen van Google voldoen worden als waardevol beschouwd. Die krijgen een beter plekje in de organische zoekresultaten.

Google past continu zijn algoritmen aan. Niet alleen wanneer het op mobiele sites aankomt, maar ook voor zoeken op desktops (of laptops).

Gids mobiele SEO – voor websites en webshops

Wanneer je een WordPress website hebt (of een ander CMS) dan sta je eigenlijk niet bij de mobiele versie stil. Een CMS past namelijk de website automatisch naar het apparaat van de gebruiker aan. Wat niet betekent dat je mobiele SEO helemaal links kunt laten liggen. Want er zijn altijd dingen die je moet doen om je website te optimaliseren.

In deze gids lees je alles over mobiele SEO. Zoals wat het is, waarom je het toe moet passen en hoe je de website geoptimaliseerd krijgt.

Mobiel is een groeiende trend

Meer dan 70% van de internetgebruikers surft dagelijks via een mobiel apparaat (smartphone of tablet). Daarnaast keert 74% van de gebruikers terug naar een mobielvriendelijke website.

Dit is iets dat je altijd in je achterhoofd moet houden. Mobiel internetgebruik is een groeiende trend en zal de komende jaren alleen maar toenemen. Er komt een moment dat desktop PC of laptop nauwelijks nog gebruikt wordt, alleen zakelijk.

Het is voor websites belangrijk dat ze responsief zijn. Hierbij past het design zich automatisch naar het apparaat van de gebruiker aan. Hierdoor krijgt een website op een smartphone een net wat andere indeling dan wanneer de gebruiker hem via een laptop bezoekt.

In plaats van een responsief design kun je ook kiezen voor een mobiele versie van de site. Vroeger was dit vrij gebruikelijk, waarbij een website tweedelig werd gebouwd. Wanneer de gebruiker de mobiele versie van de site bezocht dan moest dit via een iets andere URL.

Een aparte mobiele versie is tegenwoordig niet meer zo in trek. Beter kies je voor een responsief design. Wanneer je website op een CMS zoals WordPress of Joomla! draait dan is het webdesign automatisch responsief. Maar wanneer je de website op een andere manier laat bouwen dan vraagt dit om meer werk.

Rekening houden met een kleiner scherm

Op een smartphonescherm ziet alles er anders uit. Dit komt omdat het scherm kleiner is dan bijvoorbeeld een monitor. Bovendien houden de meeste mensen een smartphone rechtop, waarbij websites verticaal worden weergegeven. Op een desktop monitor hebben websites een horizontale weergave.

Webshops en websites moeten rekening houden met de verticale weergave op smartphones. Maak daarom altijd gebruik van duidelijke tussenkoppen en voldoende witruimte. Denk ook goed na over de plaatsing van tekst ten opzichte van afbeeldingen. Op een normale monitor kunnen afbeelding en tekst naast elkaar geplaatst worden. Maar op mobiel wordt dit gestapeld. Dit betekent dat de tekst onder of boven het plaatje verschijnt.

Verkoop stimuleren met mobiel zoeken

Omdat steeds meer mensen via hun smartphone iets op Google zoeken, is het goed om hierop in te springen. Zorg dat je SEO teksten creëert, die zijn beter in Google vindbaar. Gebruik binnen je inhoud altijd header-tags zoals h1 (titel), h2 en h3. Dit zorgt niet alleen voor een betere leesbaarheid, ook zoekmachines scannen deze titels en tussenkoppen. Hierdoor begrijpen ze wat de inhoud betekent.

Maak ook zeker gebruik van LSI-keywords (semantische zoekwoorden). Dit zijn zoektermen die in relatie staan met je hoofdzoekwoord. Feitelijk liggen LSI-keywords in het verlengde met de meest belangrijke zoekterm.

Het gebruik van LSI-keywords is belangrijk omdat je zoekmachines helpt om de relatie tussen zoektermen te begrijpen. Bijvoorbeeld ‘hovenier en tuinman’, ‘ongeluk en ongeval’ en ‘tekstschrijver en copywriter’.

Hoe spraakgestuurde zoekopdrachten van invloed zijn

Met de komst van mobieltjes werden spraakgestuurde zoekopdrachten steeds populairder. Hoe makkelijk is het om een zoekopdracht in Google via je stem in te voeren, zodat je niet meer hoeft te typen!

Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn altijd langer dan wanneer iemand een zoektermen intypt. De meeste spraakgestuurde zoekresultaten hebben een gemiddelde lengte van 29 woorden.

Voor websites is het interessant om naar langere zoektermen te kijken. Een goed voorbeeld van een lange zoektermen is “hoe kan het dat zaden na vele eeuwen onbeschadigd zijn”. Het is niet zo dat je deze zoekterm één op één op je website over moet nemen, maar het is wel goed om artikelen met dit soort lange zoekopdrachten te maken.

Opvallend is dat sites met een hoge domeinautoriteit vaker bovenaan in de resultaten van gesproken zoekopdrachten verschijnen. Dit komt omdat hun inhoud goed scoort in desktopzoekopdrachten.

Hierdoor zou je denken om je site eerst voor desktopzoekopdrachten te optimaliseren. Maar omdat spraakgestuurde zoekopdrachten in de toekomst domineren is het juist goed hier nu al mee bezig te zijn.

De website moet snel zijn

De wereld is niet alleen digitaal maar ook vluchtig geworden. Op een desktop PC hebben we wat meer geduld, maar op ons mobieltje moet alles sneller dan snel gaan. Mobiele SEO toepassen betekent dat je goed op de laadsnelheid van je website let. Deze moet bij voorkeur onder de 3 seconden liggen.

Wat gebeurt er wanneer je website te traag is? Dan wordt de gebruiker ongeduldig, verlaat de website en bezoekt die van de concurrent. Je bent niet alleen je bezoeker maar ook een potentiële klant kwijt.

Hoe goed doet je website het op mobiel? Via Google PageSpeed Insights test je hoe snel webpagina’s op verschillende apparaten laden. Kijk tijdens het testen goed naar de prestatieproblemen, want dit geeft je inzicht in de verbeterpunten.

Controleren of je website mobielvriendelijk is

Is je website mobielvriendelijk, en hoe wordt deze weergegeven op mobiele apparaten? Dit test je met je eigen smartphones, maar het is beter om gebruik te maken van de mobielvriendelijke test van Google. Voer de URL van je site in en wacht tot de test voltooid is (dit duurt maximaal 2 minuten).

Is de pagina bruikbaar op mobiel, dan hoef je niets te doen. Maar wanneer er problemen optreden dan klik je op ‘Meer informatie’. Google toont een aantal zoekverbeteringen, ga hiermee aan de slag.

Wanneer dit niet lukt is het verstandig om een webdesigner (webbouwer) in te schakelen. Deze helpt je met het mobielvriendelijk maken van de website.

De website verder optimaliseren

Mobiele SEO is cruciaal, daarom geef ik je nog enkele tips voor mobielvriendelijke SEO.

De gebruikerservaring

Leg de focus altijd op de gebruikerservaring. Juist op mobiel moet je erop letten dat er geen teksten, afbeeldingen of kaders buiten beeld vallen. Tijdens het ontwerpen en onderhoud van de website is het goed om dit regelmatig te testen.

Een duimvriendelijk ontwerp

De meeste smartphonegebruikers scrollen met hun duim. Zorg ervoor dat gebruikers makkelijk door je webpagina’s kunnen bladeren en op elementen kunnen klikken. Wanneer een knop te klein is dan moet de gebruiker zijn duim van het scherm halen en met zijn wijsvinger klikken. Dat is niet zo prettig, daarom moet je voor een duimvriendelijk ontwerp gaan.

Duidelijke CTA’s

Je wil dat de bezoeker een actie onderneemt? Dan moet je dit duidelijk maken en ook laten zien op welke manier de bezoeker dit kan doen. Plaats opvallende call-to-action knoppen die door het publiek makkelijk te vinden zijn.

Een goed leesbaar lettertype

Wist je dat vanaf je 40e jaar je ogen in kwaliteit achteruitgaan? En dat steeds meer senioren een smartphone hebben? Kies altijd voor een goed leesbaar en wat groter lettertype, al helemaal op mobiel. Het is vervelend wanneer gebruikers op de website in moeten zoomen omdat ze niet alles kunnen lezen.

Wees voorzichtig met pop-ups

Pop-ups zijn een geweldige manier om de conversie te verhogen. Ze trekken de aandacht van het publiek, waardoor ze actie ondernemen. Veel pop-ups vormen op mobiele apparaten een probleem. Ze nemen het volledige scherm in beslag en zijn soms moeilijk weg te klikken. Dit komt omdat het kruisje om weg te klikken soms net buiten beeld valt.

Test hoe pop-ups op mobiele apparaten worden weergegeven. Voor B2B-sites is het soms beter om pop-ups op mobiele apparaten uit te schakelen.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?