Minder bezoekers website? Dit staat je te doen

Plots minder bezoekers op de website. Het ontstaat vaak na een Google algoritme-update. Maar er kan ook iets heel anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld een Google penalty. Ervaar je minder bezoekers op je website? Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om dit probleem op te lossen.

Aantal bezoekers op de website meten (analyseren)

Minder bezoekers op de website ontdek je alleen wanneer je inzicht hebt in de bezoekersstatistieken. De meest gebruikte tool hiervoor is Google Analytics. Gratis in gebruik, hier hoef je je geen zorgen over te maken.

Dit bekijk je allemaal met Google Analytics:

  • Bezoekersaantallen in de loop der tijd
  • Realtime bezoekers
  • Locatie
  • Doelgroep
  • Technologie (browser of apparaat)
  • Acquisitie (herkomst bezoekers)

Alles met betrekking tot bezoekers is meetbaar, maar ook bijvoorbeeld de gemiddelde laadtijd van de pagina’s. Of welke zoekopdrachten op de site zijn uitgevoerd.

Minder bezoekers website: de oorzaken

Dat je last hebt van minder bezoekers op de website heeft een of meerdere oorzaken. Hieronder bespreek ik de meest voorkomende oorzaken en hoe je het probleem oplost.

1. Problemen met Google Analytics

Controleer altijd of Google Analytics nog goed werkt. Soms is er sprake van een storing waardoor bezoekersaantallen niet meer kloppen. Het kan ook dat je een code in je website hebt gewijzigd. In dit geval lijkt het alsof je minder bezoekers op de website krijgt maar worden gewoon niet alle bezoekers geanalyseerd.

Oplossing: check de werking van Google Analytics. Heb je onlangs op de website een nieuwe plug-in toegevoegd? Bekijk op deze compatibel is met de Google plug-in of invloed heeft op de code.

2. Google algoritme update

Voordat je aan de website gaat sleutelen, check eerst of er sprake is van een onlangs uitgevoerde Google algoritme update. De zoekmachine doet het gemiddeld twee tot drie keer per jaar. Na een algoritme update oftewel kernupdates (core update) zie je grote verschuivingen in bezoekersaantallen.

Het kan dat je tot wel 100% meer bezoekers ontvangt. Maar het kan ook dat je minder bezoekers op de website krijgt. Dalingen van 50% zijn helemaal niet vreemd. Bij een volgende algoritme-update wordt dit vaak weer rechtgetrokken. Maar het kan ook dat je opnieuw met een daling te maken krijgt.

Plots minder bezoekers op de website na een Google algoritme-updates? Google zelf geeft aan dat je hier niet veel aan kunnen doen. Het is niet zo dat je website slecht is. De zoekmachine is gewoon van mening dat een andere website beter op een zoekresultaat aansluit.

Oplossing: blijf aan goede content werken en zorgt dat de website technisch in orde is.

3. Social media, zoekmachine of campagne

Soms krijg je minder bezoekers op de website doordat je een campagne (adverteren) stopzet of minder actief bent op social media. Bekijk daarom waar je bezoekers vandaan komen. Merk je een terugname in het aantal bezoekers vanuit social media dan zul je hier weer actiever moeten zijn.

Het kan ook dat je een afname van het aantal organische bezoekers ziet. Dit zijn de bezoekers die via zoekmachines binnenkomen. In dit geval is de website in ranking gezakt: je staat lager in de organische zoekresultaten. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zie hieronder.

Oplossing: check eerst waar bezoekers vandaan komen en bij welke bron je een afname ziet. Probeer aan dit probleem te werken.

4. Website is niet mobielvriendelijk

Jazeker, er bestaan nog steeds website die niet mobielvriendelijk zijn. Op je smartphonescherm moet je dan helemaal inzoomen om iets op die website te kunnen lezen.

Mobielvriendelijkheid is al enige tijd een rankingfactor. Google voert jaarlijks 2-3 grote maar ook tientallen kleine algoritme-updates door. Juist bij zo’n een kleine update kun je plots minder bezoekers op de website ontvangen wanneer deze niet mobielvriendelijk is.

Oplossing: maak je website geschikt voor verschillende devices waaronder mobiele apparaten.

5. Gekopieerde teksten

Heb je op een andere website leuke teksten gezien en deze overgenomen? Wanneer je deze op je eigen website plaatst is er sprake van duplicate content. Dit heeft twee ernstige gevolgen. Ten eerste schend je het auteursrecht van iemand anders. Ten tweede houdt Google niet van dubbele inhoud. Dit kan je een flinke penalty opleveren, waardoor je in ranking wegzakt of zelfs helemaal niet meer vindbaar bent.

Oplossing: verwijder duplicate content en zorg voor unieke teksten. Vraag eventueel bij Google een herziening aan.

6. Lange laadtijd van de website

Wanneer je website langer dan 3 seconden moet laden dan is meer dan de helft van de bezoekers alweer vertrokken. Daarom geeft Google de voorkeur aan website met een korte laadtijd.

Een lange laadtijd wordt vaak veroorzaakt door bepaalde plug-ins of thema’s, te grote afbeeldingen of scripts maar ook door conflicterende codes.

Oplossing: gebruik Google PageSpeed Insights en bekijk op welke gebieden je website verbetering nodig heeft.

7. De concurrent doet het beter

Merk je minder bezoekers op de website op en doet je concurrent het beter? Ga dan zeker eens bij de buren gluren. Misschien plaatst deze veel meer of betere content op de website. Maar het kan ook dat ze een grootse campagne via social media hebben lopen. Of misschien wel betaald adverteren.

Via een tool als Semrush of Ahrefs zie je waar de concurrent zijn bezoekers vandaan haalt. Het is nooit verkeerd om hier regelmatig naar te kijken, al helemaal wanneer je ziet dat je steeds minder bezoekers op je website krijgt.

Oplossing: houd je concurrenten goed in de gaten en leer hiervan.

8. Problemen met backlinks en interne links

Linkbuilding is een populair onderdeel van SEO (zoekmachine optimalisatie). Het probleem is dat linkbuilding niet meer zo goed wordt gewaardeerd als vroeger. Wanneer je veel spammy backlinks ontvangt dan zak je in ranking weg. Maar ook wanneer Google het vermoeden heeft dat je voor backlinks betaalt kan dit nadelige gevolgen hebben.

Eigenlijk zou je helemaal niet aan linkbuilding moeten doen. Een goede website verspreidt zichzelf, dan pas doe je het goed. Er kunnen ook problemen zijn met interne links. Bijvoorbeeld wanneer je via de ene pagina naar de andere pagina verwijst en deze link bestaat niet meer.

Oplossing: doe zo min mogelijk aan betaalde linkbuilding. Zorg dat alle interne links voor 100% kloppen. Gebruik eventueel een plug-in om niet-werkende links te checken.

9. Website vol reclame of pop-ups

Een website moet gebruiksvriendelijk zijn zonder dat dit irritatie opwekt. Vanaf 2021 is dit een belangrijke rankingfactor. Minder bezoekers op de website? Kijk dan eens naar onderstaande zaken.

Heb je veel reclame op de website staan? Zoekmachine Google vindt dit niet prettig, al helemaal niet wanneer het om andere reclame dan Google Adsense gaat. Probeer reclame-uitingen op de website te beperken.

Wees ook voorzichtig met irritante pop-ups. Een pop-up is effectief in het behalen van een hoge conversie. Je trekt hiermee immers de aandacht van de bezoeker. Toch is al langer bekend dat opdringerige pop-ups afgestraft worden. Dit gebeurt al sinds 2017, dit is echt niet nieuw.

Oplossing: een pop-up moet een relatie hebben met de dienst, product of merk dat je aanbiedt. De pop-up mag zich niet in een nieuw venster openen. Vermijd te veel reclame op de website.

Aan de slag met SEO

Heb je bovenstaande goed gelezen? Minder bezoekers op de website heeft dus diverse oorzaken. Na een Google algoritme update is het belangrijk dat je de moed niet laat zakken. Blijf aan kwalitatieve content werken. Bij een volgende updates zul je zien dat je weer hoger rankt. Maar wanneer je in de tussentijd helemaal niets doet dan zal een volgende update slechter uitpakken.

Andere oorzaken kun je mogelijk zelf aanpakken. Wanneer je kwalitatieve content nodig hebt, dan schakel je de betere SEO tekstschrijver in.

Samen werken aan een betere vindbaarheid in Google? Neem contact op of vraag direct de tarievenkaart aan.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy