Meta tekst, wat is dat nou?

Heel af en toe kom je het begrip meta tekst tegen. Ik zeg heel af en toe want eigenlijk heeft het een andere benaming. Het heet namelijk een meta description. Wat is een meta tekst en wat kun je ermee? Voor webmasters is het heel belangrijk om gebruik te maken van een metatekst, dus lees je goed in!

Meta omschrijving

Met een meta tekst wordt altijd een meta omschrijving bedoeld. In het Engels heet dit meta description. Het gaat hier om een kort stukje tekst dat uit 50 tot 160 karakters bestaat. Langer mag maar is niet aan te raden.

Wat kun je met deze metatekst? Feitelijk maak je van deze tekst een korte omschrijving of samenvatting van de webpagina. De meta tekst plaats je in de code van de webpagina. Deze is dus niet zichtbaar voor bezoekers, wel voor zoekmachines. Wanneer de meta tekst beschrijvend genoeg is dan toont Google deze in de zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Een voorbeeld uit de praktijk

Hoe plaats je de meta tekst in de code van je webpagina? Allereerst maak je een stukje tekst, dit mag maximaal 160 karakters lang zijn. Wanneer je de beschrijving langer maakt dan kapt Google de omschrijving af. Er is namelijk maar beperkte ruimte beschikbaar. Een halve omschrijving ziet niet netjes uit. Daarom zorg je ervoor dat de meta tekst niet langer is dan die 160 karakters.

Ga naar het html gedeelte van de webpagina. Plaats de volgende code bovenaan:

<Meta name=”description” content=”hier komt je meta tekst te staan…” />

Het schuin gedrukte gedeelte vervang je uiteraard voor je eigen metatekst. Wanneer je het goed hebt gedaan dan neemt Google dit over en toont de tekst in de zoekresultaten. Dit zou er zo uit kunnen zien:

Een meta omschrijving in WordPress

Misschien vind je het lastig om de meta tekst in de html code te plaatsen. Je hebt ook de meta omschrijving binnen WordPress. Veel website draaien op het populaire CMS WordPress, misschien die van jou ook. Zonder specifieke plug-in kun je in WordPress een meta omschrijving toevoegen.

Ga via het dashboard naar instellingen. Kies voor het gedeelte Algemeen. Onder het gedeelte Ondertitel moet je de meta omschrijving invullen. Houd er rekening mee dat deze metaomschrijving voor alle pagina’s geldt.

Wil je voor elke webpagina een unieke meta tekst? Dit is zeker aan te raden en regel je middels de Yoast SEO plug-in. Wanneer je deze (gratis) plug-in geïnstalleerd hebt maak je een nieuw bericht aan. Onderaan de pagina zie je dat je een metabeschrijving toe kunt voegen. Doe dit en er verschijnt vanzelf een voorvertoning.

Waarom een meta tekst een goed idee is

Is het gebruik van een meta tekst verplicht? Nee, dit hoef je niet te doen. Het ontbreken van een meta tekst heeft ook niet direct invloed op je positie in de organische zoekresultaten. Waarom zou je er dan toch gebruik van maken? Omdat een meta tekst oftewel meta beschrijving de zoeker over kan halen om naar jouw website te klikken.

Stel dat je geen gebruik maakt van een meta tekst. Google maakt dan zelf een samenvatting van je webpagina. Die samenvatting wordt samengesteld aan de hand van een of meerdere zinnen die op je webpagina staan. Misschien is dat stukje tekst net niet overtuigend genoeg. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld zoals het in de zoekresultaten zou kunnen staan:

Je ziet, de zoeker heeft niet veel aan deze omschrijving. Bovendien kapt Google een stuk van de samenvatting af. Wanneer je een meta tekst gebruikt dan kan dit veel overtuigender overkomen:


In het tweede voorbeeld ziet de zoeker direct wat hij kan verwachten. Dit vergroot de kans dat er naar je webpagina geklikt wordt.

Je CTR verhogen

Middels een meta tekst kun je de CTR verhogen. De CTR staat voor doorklikratio oftewel het aantal bezoekers dat daadwerkelijk naar je webpagina doorgeklikt. Natuurlijk hangt een hogere CTR samen met een hoge positie in de organische zoekresultaten. Wanneer je op een bepaalde zoekterm bovenaan in Google staat dan kan de CTR 25% tot 45% bedragen.

Door gebruik te maken van een meta tekst verhoog je de CTR met 3% tot wel 7%. Dit kunnen maandelijks toch tientallen extra bezoekers zijn.

Zo maak je een goede meta description

Laten we samen een goede meta omschrijving maken (meta tekst). Allereerst begint het met het bedenken van een goede samenvatting die naar de webpagina verwijst. Zet het allerbelangrijkste in de samenvatting. Denk goed na over de zoektermen die iemand gebruikt. Wanneer je webpagina over roze bubbelkauwgom gaat dan is het verstandig om deze zoekterm in de metatekst te verwerken.

Waarom moet je dat doen? Niet omdat dit invloed heeft op je positie in de zoekresultaten. Wel omdat de bezoeker dan ziet dat je daadwerkelijk schrijft over informatie waarnaar hij op zoek is.

Houd je aan het maximum van 160 karakters. Sommige websites adviseren 190 karakters (leestekens) maar dit is al lang achterhaald. Vooral op mobiele apparaten worden meta teksten korter weergegeven.

Verder moet de meta tekst de zoeker prikkelen en activeren. De zoeker moet als het ware nieuwsgierig worden. Verleid hem vervolgens om door te klikken naar je webpagina. Niet met woorden als ‘klik hier’ maar bijvoorbeeld ‘ontdek waarom’.

Het verschil met meta keywords

Naast een meta tekst kun je ook te maken krijgen met meta keywords. Dit is een verzameling van woorden die als zoektermen worden ingezet. Dit zou er zijn uit kunnen zien:

Roze kauwgum, bubbelgum, chewinggum, hubba bubba

Ook meta keywords zet je in de html-versie van je webpagina. Vroeger waren meta keywords een duidelijke rankingfactor. Totdat bleek dat webmasters hier misbruik van maakten. Ze plaatsten meta keyswords waarbij de sleutelwoorden totaal niet in de tekst zelf voorkwamen. Deze optie werd dus gebruikt om zoekmachines te misleiden. Google heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat meta keywords geen rankingfactor meer is.

Toch zijn er nog steeds websites die hier gebruik van maken. Is dit goed of slecht? Zolang de meta keywords ook daadwerkelijk omschrijvend zijn mag je ze in de html -versie plaatsen. Dit heeft geen invloed op je SEO, het is dus niet goed of slecht. Maar zijn ze misleidend dan kan dit wel nadelig uitpakken. Daarom is het misschien beter om je alleen op de metatekst te richten en de rest achterwege te laten.

Heb je moeite met het schrijven van een meta tekst? Wanneer je bij mij een blogpost, artikel of andere soort tekst laat schrijven dan krijg je de meta tekst er gratis bij. Wel even zelf naar vragen, standaard wordt deze er niet bijgeleverd.

Neem voor de mogelijkheden of de tarievenkaart contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.