Meta keywords – SEO 2021

Een goede online vindbaarheid: meta keywords & SEO 2021. Wat hebben deze twee met elkaar te maken? Meta keywords beïnvloeden je positie in de zoekresultaten niet. Dit was vroeger wel anders! De vraag is dus of je meta keywords nog wel in je SEO mee moet nemen en of dit misschien zelfs wel een negatieve invloed heeft.

SEO 2021: belangrijkste aandachtspunten

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende technieken. Al deze technieken hebben één doel: het vergroten van je online zichtbaarheid. Hoger in de organische zoekresultaten, dat is SEO.

SEO 2021 is nagenoeg gelijk aan zoekmachine optimalisatie uit voorgaande jaren. Deze drie pijlers spelen een belangrijke rol:

  • technische optimalisatie
  • linkbuilding
  • content

Er hebben wel een aantal verschuivingen plaatsgevonden. Binnen SEO 2021 is het belangrijk om voorzichtig te zijn met het kopen van links (betaalde linkbuilding). Ook met betrekking tot content is er wat veranderd: zoekmachines kijken steeds beter naar de relevantie en kwaliteit.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het verschil tussen meta keywords (tag) en meta description

Vaak worden de termen meta keywords en meta description door elkaar gebruikt terwijl het twee aparte termen zijn. Meta keywords bestaat uit losse woorden waarop je gevonden wil worden. Google toont deze woorden niet in de zoekresultaten.

Een meta description is een korte beschrijving van waar de webpagina over gaat. Wanneer deze beschrijving goed aansluit bij de zoekopdracht dan toont Google de meta description in de zoekresultaten.

Zo werken meta keywords

De bedoeling is dat je met meta keywords aangeeft welke trefwoorden op jouw webpagina voorkomen. Dit maakt het voor zoekmachines beter te begrijpen waar de webpagina over gaat.

Meta keywords plaats je in de broncode van de pagina middels de meta keyword tag. Dit ziet er zo uit:

<meta name=”keywords” content=”zoek, zoeken, gezocht”>

Trefwoorden of zoekwoorden worden gescheiden door een komma.

Meta keywords en SEO: de invloed hierop

Vaak wordt gedacht dat meta keywords invloed hebben op de ranking in de zoekresultaten. Nee, meta keywords hebben hier nauwelijks invloed op. Ik zeg nauwelijks want uit praktijk blijkt dat de keywords wel een hele kleine invloed kunnen hebben, maar dat is minimaal. Met betrekking tot SEO zou je dus denken dat je meta keywords achterwege kunt laten.

Wanneer je geen meta keywords gebruikt dan verandert dit niets aan jouw positie in de zoekresultaten. Vlak na de eeuwwisseling werkte dit nog wel, waarbij je met goed gekozen meta keywords beter vindbaar was. Maar er werd ook flink misbruik van gemaakt door niet relevante keywords op te geven. Zodat de website meer zoekverkeer naar zich toe kon trekken.

Zoekmachine Google en veel andere zoekmachines hebben het misbruik van meta keywords een halt toegeroepen. Het heeft nu niet tot nauwelijks invloed op de ranking in de zoekresultaten. Misbruik maken van meta keywords kan zelfs een negatief effect op je SEO-score hebben.

Hoe gaat Google hiermee om?

Meta keywords in Google, doen of niet doen? Google is de meest gebruikte en grootste zoekmachine wereldwijd. Alleen al in Nederland start meer dan 90% van de zoekopdrachten via Google.

Google was ook de eerste die het misbruik van meta keywords ontdekte en hier actief iets meedeed. Veel zoekmachines hebben dit overgenomen maar zijn nog steeds een aantal zoekmachines die wel de meta keywords indexeren en meenemen bij het bepalen van de ranking.

Google zegt er zelf over: “Google does not use the keywords meta tag in webranking”. Dit betekent niet dat ze de meta keywords tag negeren. Ze herkennen meta keywords wel degelijk en bekijken of de keywords matchen met de inhoud van de webpagina. Google gebruikt deze voornamelijk om misbruik op te sporen. Overigens is het niet zo dat Google helemaal geen meta tags gebruikt: ze hechten wel waarde aan de meta description.

Gebruik van meta keywords in de toekomst

Op dit moment maakt het dus niets uit wanneer je geen gebruik maakt van meta keywords. Maar wanneer je ze wel gebruikt moet je hier voorzichtig mee omgaan en ervoor zorgen dat de keywords goed op de inhoud van de webpagina aansluiten.

Het kan best dat Google in de toekomst toch weer meta keywords mee gaat nemen bij de ranking factoren. In dit geval krijgt deze meta tag weer een hogere prioriteit. Wil je dit voor zijn dan is het altijd goed om gebruik te maken van deze metatag.

Tja, het kan natuurlijk ook dat Google en andere zoekmachines helemaal afstappen van de meta keywords. In dit geval zijn ze in de toekomst nutteloos. Omdat niemand een glazen bol heeft en de toekomst kan voorspellen is het afwachten wat zoekmachines met de meta keywords gaan doen.

Kan ik je ergens anders mee helpen? Bijvoorbeeld met het schrijven van teksten (artikelen of blogs) of iets anders op schrijversgebied? Neem gerust contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.