Meta description schrijven

Bijgewerkt: 10 augustus 2021

Een meta description schrijven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Feitelijk gaat het hier om een paar woorden of maximaal drie zinnetjes. Aan de hand hiervan zou je denken dat iedereen een meta description kan schrijven. Toch blijkt dit in de praktijk vaak tegen te vallen. Er zijn namelijk een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Dit is een meta description

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een andere benaming voor meta description is metabeschrijving. Sommigen noemen het ook een meta omschrijving. Dit komt allemaal op hetzelfde neer. Een meta description is een omschrijven stukje tekst die betrekking heeft op de webpagina. Zoekmachines kunnen deze tekst overnemen en in de zoekresultaten tonen. Met de nadruk op ‘kunnen’ want een zoekmachine is dit niet verplicht.

De meta description plaats je in de HTML-code van de webpagina. Het is dus niet de bedoeling dat deze tekst op de webpagina zelf komt te staan en hiermee voor iedereen zichtbaar is.

Is deze beschrijving verplicht?

Zoekmachines zijn niet verplicht om van de meta description gebruik te maken. Zelf ben je ook niet verplicht om deze beschrijving te plaatsen. Doe je dit niet dan neemt Google of een andere zoekmachine gewoon een ander stukje tekst van je pagina over. Dit stukje tekst verschijnt dan in de zoekresultaten.

Waarom je een meta description moet schrijven

Ondanks dat deze beschrijving niet verplicht is kan ik het wel iedereen aanraden. Een meta description schrijven kan zoekers over de streep halen. Wanneer de tekst de zoeker inspireert of overtuigd dan is deze eerder geneigd om op dit zoekresultaat te klikken.

Helaas worden metaomschrijvingen vaak op de verkeerde manier geschreven. De tekst is te lang of te kort, is niet overtuigend genoeg of dekt de lading niet. Wanneer je bijvoorbeeld in een metabeschrijving neerzet dat het artikel over giraffen gaat en de inhoud gaat over honden, dan ben je misleidend bezig. Gelukkig hebben zoekmachines dit ook wel in de gaten en zullen de misleidende meta description niet tonen.

Meta description schrijven: enkele tips

Hoe moeilijk is het om een meta description te schrijven? Soms lastiger dan gedacht. Daarom vind je hieronder enkele nuttige tips.

1. Het aantal karakters

De gemiddelde lengte van een meta description bedraagt 155 tekens oftewel karakters. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe breed letters zijn. Zo neemt de w natuurlijk veel meer ruimte in beslag dan de i. Het maximaal aantal tekens kan door de jaren heen veranderen. Daarom is het praktisch om een zoekopdracht uit te voeren en te bekijken wat Google toont.

In juni 2021 toont Google maximaal 161 tekens. Wanneer een meta langer is en hierdoor over de 161 tekens komt dan kapt Google die zin af. Het kan dan ook dat de Google maar 155 tekens toont. Om te voorkomen dat er halve zinnen verschijnen zorg je dat je beschrijving nooit langer is dan 150-155 tekens. Dit zijn 20 tot 25 woorden.

2. Niet te kort

Het is ook niet de bedoeling dat je een hele korte meta description schrijft. Wanneer je bijvoorbeeld iets van hoe 2-10 woorden maakt dan is dit ontzettend kort. In veel gevallen zal de zoekmachine dit niet willen tonen.

3. Omschrijf de inhoud van de pagina

Je hoeft je bezoekers niet te misleiden. Zorg ervoor dat de meta description een omschrijving weergeeft van de inhoud van de webpagina. Dit vergroot de kans dat Google hem ook echt gaat tonen. Wanneer je aan misleiding doet dan kunnen zoekmachines een ander stukje tekst tonen. Maar er is nog iets aan de hand, want wanneer je bezoekers misleidt komen ze nooit meer op je website terug. Je bent hun vertrouwen kwijtgeraakt.

4. Unieke omschrijvingen

Sommige websites gebruiken een enkele metaomschrijving en plaatsen deze op elke webpagina. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Kies voor unieke omschrijvingen. Dit betekent dat elke webpagina ook zijn eigen meta description krijgt. Is dit niet mogelijk, laat de description dan liever weg dan dat je hem van een andere webpagina kopieert. Overigens moet je ook geen meta beschrijvingen van andere websites kopiëren.

5. Geen taalfouten

Het staat hartstikke slordig wanneer een meta description vol met taalfouten staat. Dit is namelijk het eerste dat mensen te zien krijgen, nog voordat ze je website bezoeken. Hiermee maak je geen goede indruk. Ga je een meta description schrijven, controleer dan even goed op taal en spelling.

6. Call to action

Een goede meta description bevat een call to action. Dit is een stukje tekst dat de lezer overhaalt om een actie te ondernemen. In dit geval wil je de lezer of bezoeker overhalen om op het zoekresultaat te klikken. Let wel op met die call to action want voor sommige webpagina’s is dit ongeschikt. Een CTA gebruik je eigenlijk alleen voor webshops of wanneer je diensten aanbiedt.

7. Maak nieuwsgierig

In plaats van een directe call to action kun je de zoeker ook nieuwsgierig maken. Stel dat je een artikel over automerken schrijft. Een meta description zou er dan zo uit kunnen zien: “de beste en meest betrouwbare automerken van het jaar. Ontdek wat je te wachten staat.” Zo maak je de zoeker nieuwsgierig: hij wil meer lezen.

8. Meta description laten schrijven

Kom je er niet uit, dan kun je natuurlijk ook een meta description laten schrijven. Helaas kost dit in veel gevallen best veel geld. Wanneer je bij Bianca Walraven een artikel of blogpost laat schrijven dan krijg je die meta description er gratis bij. Je moet er wel even zelf naar vragen want standaard zitten dit soort beschrijvingen niet bij de tekst.

Je weet nu alles over meta descriptions en hoe je die moet schrijven. Heb je hulp nodig of wil je meer weten, neem dan gerust contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven