Meta beschrijving (website) inclusief voorbeeld

Een meta beschrijving, je zou het altijd op je website moeten gebruiken. Nee dit is geen directe rankingfactor en bepaalt dus niet je positie in zoekmachines. Maar een meta beschrijving kan er wel voor zorgen dat meer mensen naar je website toe klikken. Hiermee is de zogenaamde meta description een indirecte rankingfactor. Kijk maar eens naar het voorbeeld.

Meta beschrijving betekenis

Een meta beschrijving noem je ook wel een meta description (Engelse benaming). Dit is een stukje tekst dat je in de HTML (code) van je website plaatst. Dit stukje tekst is dus niet op de website zelf zichtbaar. Zoekmachines kunnen de meta beschrijving echter wél lezen. Uiteindelijk bepaalt de zoekmachine of het dit stukje tekst ook in de organische zoekresultaten toont.

Met de meta beschrijving laat je zoekmachines weten waar een webpagina over gaat. Wanneer de zoekmachine het een goede beschrijving vindt wordt deze ook in de zoekresultaten getoond.

Een goede meta omschrijving

Het valt of staat allemaal met een goede meta omschrijving. Deze moet namelijk ontzettend overtuigend overkomen. Daarnaast is het belangrijk om een meta beschrijving te voorzien van een aantal belangrijke zoektermen.

Beschouw de meta beschrijving dan ook als een stukje advertentietekst. Is jouw ‘advertentie’ overtuigend genoeg dan klikken mensen hierop. Meer websitebezoekers betekent ook vaak een hogere omzet.

Meta beschrijving voorbeeld

Hoe ziet dat eigenlijk uit, een meta beschrijving? De ideale meta description is niet langer dan 160 karakters. Maar let op, op mobiel worden minder karakters weergegeven. Het is altijd beter om onder de 140 karakters te blijven. Maar de meta beschrijving ook niet te kort: in de ideale situatie bevat deze tussen de 100 en 140 karakters.

Benieuwd naar een meta beschrijving voorbeeld? Hieronder vind je twee voorbeelden.

Slotenmaker Amsterdam. Wij helpen bedrijven en particulieren. 200+ tevreden klanten, volledig gecertificeerd. Binnen 2 uur geholpen!

Detectivebureau De Schele is erkend door de overheid. We doen onderzoek naar fraude, diefstal, overspel en vermissingen.

Je ziet aan bovenstaand meta beschrijving voorbeeld dat het hier om een verkopende of overtuigende tekst gaat.

Invloed van de meta beschrijving

Wist je dat een goede meta beschrijving bijna net zo belangrijk is als een hoge positie in zoekmachines? Stel je voor dat je op een bepaalde zoekterm bovenaan in Google staat: op plek 1. Je gebruikt echter een hele slechte meta beschrijving. Jouw concurrent die op plek 2 staat heeft een hele goede meta beschrijving.

De kans is vrij groot dat mensen op het tweede zoekresultaat klikken en niet op het eerste. Puur omdat de meta beschrijving van jouw concurrent beter is. Wanneer dit te vaak gebeurt verlies je die eerste positie en zak je lager in de zoekresultaten weg.

Zo ziet de perfecte meta description er uit

Laten we eens gaan kijken hoe je een perfecte meta beschrijving maakt. Allereerst is het belangrijk om iets van voordeel aan te tonen. Je hoeft niet direct aan financieel voordeel te denken hoewel veel mensen hier wel gevoelig voor zijn. Woorden als goedkoop, voordelig of korting doen het dan ook altijd goed.

Bij voordeel moet je ook aan positiviteit denken. Bijvoorbeeld een snelle service (binnen 2 uur geholpen) of resultaat (200+ tevreden klanten).

Probeer de zoeker aan te zetten tot actie. Gebruik dit soort woorden:

  • Sluit direct online je verzekering af
  • Bekijk de voordelen
  • Ontdek jouw besparing
  • Vraag vandaag nog een offerte aan
  • Test je kennis

Dat past toch allemaal niet in een klein stukje tekst?

Het gebruik van een merknaam (indien van toepassing), voordeel aantonen en de zoeker aanzetten tot actie. Voordat je het weet is je meta beschrijving wel 300 karakters lang: het dubbele dus. Op zich is het niet erg wanneer je meta beschrijving te lang is, je moet echter weten dat zoekmachines dit afkappen. Hierdoor tonen ze alleen de eerste 120-140 karakters.

Daarom zet je het belangrijkste vooraan. Ja het vraagt veel van je creativiteit want je hebt maar een beperkte ruimte. Een metabeschrijving bedenken is dan ook niet zo eenvoudig.

Een metabeschrijving laten maken

Veel bedrijven en webmasters laten SEO teksten schrijven. Dit zijn teksten die helemaal aan de richtlijnen van zoekmachines voldoen. Vaak wordt hierbij de metabeschrijving vergeten. Zonde want dit hoort er eigenlijk wel bij.

Moeite met zelf een meta beschrijving maken? Deze kun je ook laten maken! Hierbij heb je twee keuzes: een SEO tekst inclusief metabeschrijving bestellen of voor een losse meta beschrijving gaan. Is dit laatste wel mogelijk? Jazeker, hoewel niet alle tekstschrijvers op dit soort klussen zit te wachten.

De kosten van een meta description laten maken

Een tekst van 500 woorden schrijven of een meta description van ongeveer 20 woorden, dat is toch wel een verschil. Vaak wordt gedacht dat een meta description veel sneller klaar is. Dit klopt echter niet: nadenken over dit kleine stukje tekst kan naar verhouding net zoveel tijd in beslag nemen als het schrijven van een blog van 500 woorden.

Hierdoor kunnen de kosten van een losse meta beschrijving onnodig hoog uitvallen. Daarom is het altijd beter om bij een SEO tekst direct een meta beschrijving bij te bestellen. De tekstschrijver zit al in het verhaal en schudt de metabeschrijving zo uit de mouw. Hiermee bespaar je enorm op de kosten. Doe je dit niet dan betaal je voor een losse meta description al snel tussen de € 5 en € 15 per stuk! Terwijl deze bij de SEO tekst vaak gratis is (bij mij dan).

Een meta beschrijving laten maken? Of een gratis meta description bij je tekst? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden of de kosten.