Hoe weet je nu waar mensen naar zoeken op Google?

Bijgewerkt: 29 november 2022

Google is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. En terecht, want het heeft zichzelf de laatste jaren flink verbeterd. Het begrijpt zoekopdrachten veel beter en weet de zoekresultaten hier goed op aan te passen. Toch moet Google een beetje uitkijken, want zoekmachine Bing heeft in 2022 een groter marktaandeel gekregen.

Heb je een eigen website of webshop, dan is het belangrijk om relevante content te schrijven. Je wil natuurlijk zo hoog mogelijk met je website in Google staan. Dan is het ook wel handig om te weten waar mensen naar zoeken op Google.

Bezoekers op je website analyseren

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Voor webmasters is het belangrijk om het websiteverkeer te analyseren. Het geeft je inzicht in het aantal bezoekers en waar ze vandaan komen. Maar vooral welke zoektermen ze gebruikten, voordat ze op je webpagina terechtkwamen.

Dit is heel belangrijke data want het zegt veel over de populariteit van je website of webshop. En ook hoe goed je in de organische zoekresultaten scoort.

Het begint dus allemaal met een verkeersanalyse. Dit doe je middels Google Analytics of een van de nieuwste alternatieven. Let op: met GA4 heb je niet de mogelijkheid om de gebruikte zoektermen te achterhalen en je ziet niet of nauwelijks op welke webpagina’s mensen zijn uitgekomen.

Waar zoeken mensen naar op Google?

Wanneer je specifiek wil weten waar mensen naar zoeken via Google, dan kan dit op verschillende manieren. De eerste methode is het inzetten van je eigen data. Dan weet je in ieder geval welke zoekopdrachten naar je webpagina’s leiden.

De tweede methode is het gebruik van Google Trends. Deze tool wordt voornamelijk ingezet door webmasters en bloggers die over relevante en populaire onderwerpen schrijven. Of in ieder geval op zoek zijn naar goede ideeën voor hun website.

Google zelf heeft ook een functie om te achterhalen waar mensen naar op zoek zijn. Eigenlijk zijn er twee functies:

  • Mensen zoeken ook naar
  • Gerelateerde zoekopdrachten

Mensen zoeken ook naar: een functie tussen de zoekresultaten

Wanneer je een zoekopdracht in Google invoert dan zie je ergens halverwege het kopje ‘mensen zoeken ook naar’ staan. Google vervangt dit ook wel eens door ‘mensen vragen ook’, een vergelijkbare functie.

Met deze functie zie je relevante vragen die bij je zoekopdracht horen. Of zoektermen die mensen hebben ingevoerd en die een relatie hebben met de eerder ingevoerde zoekterm.

Feitelijk wil Google het publiek helpen om de juiste webpagina’s te vinden. Als webmaster maak je hier handig gebruik van, want het geeft je inzicht in het zoekgedrag van het publiek.

Gerelateerde zoekopdrachten, onderaan de pagina

Wanneer je onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten kijkt zie je gerelateerde zoekopdrachten staan. Dit zijn zoekopdrachten die samenhangen met de eerder ingevoerde zoekopdracht. Je zult zien dat sommige van deze zoekopdrachten best afwijken van het hoofdonderwerp.

Wat heb je hier als webmaster of tekstschrijver aan? Best veel, want het zorgt ten eerste voor leuke blogideeën. Maar je krijgt ook een duidelijk idee van waar mensen op Google naar zoeken.

Zo vaak wordt Google per keer ingezet

Meer dan 70% van de bevolking maakt regelmatig gebruik van Google. Gemiddeld gebruiken we Google 3,4 keer per dag. Maar wist je dat niet elke websitebezoek met een zoekopdracht in een zoekmachine begint? Dit aandeel is best klein, namelijk 24%.

Dit betekent dat de meeste mensen op een andere manier op je website terechtkomen. Vaak via sociale media of een forum, maar ook via een andere website. Daarom is het belangrijk om niet alleen aandacht aan SEO besteden, maar ook op andere manieren je website te promoten.

Is SEO dood?

Hoe weet je waar mensen naar zoeken op Google en waarom zou je dit eigenlijk willen weten? Nou, omdat zoekmachines nog steeds een goede manier zijn om verkeer naar je site te trekken. Soms wordt gezegd dat SEO dood is maar hier klopt helemaal niets van. Daarom ga je aan de slag met het onderzoeken van het zoekgedrag van het publiek en weten waar je over moet schrijven.

Doe een zoektermenonderzoek via een tool zoals Ubersuggest of SEMrush. Google Ads tool is hier ook een goede voor, omdat je alle data rechtstreeks uit Google haalt. Daarnaast kan Google Trends je helpen om meer inzicht in populaire zoekopdrachten te krijgen.

Vervolgens is het belangrijk om over relevante onderwerpen te schrijven. Dus niet alleen waar mensen veel op zoeken maar vooral onderwerpen die bij je site passen.

Kies voor deelonderwerpen

Het is altijd verstandig om voor een deelonderwerpen te kiezen. Deze belichten verschillende kanten van een hoofdonderwerp.

Hoe vind je goede onderwerpen voor je blogs of teksten? Soms brengen anderen je op ideeën. Het is altijd goed om een inspiratieronde op vergelijkbare websites te maken. Kijk hierbij vooral op Amerikaanse websites, want die bloggen veel vaker en gaan ook dieper op onderwerpen in. Laat je hierdoor inspireren en jat af en toe een idee.

Overigens wil een idee niet zeggen dat je het artikel letterlijk moet kopiëren, want dat is weer een heel ander verhaal. Houd je aan de auteurswet, dan kom je achteraf ook niet voor verrassingen te staan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven