Meer websitebezoekers met deze 40 tips

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Kan je wel wat meer website bezoekers gebruiken? Ja natuurlijk kan je dat! Want dit betekent niet alleen meer aandacht voor je site of je bedrijf maar ook een hogere omzet.

Misschien heb je al tientallen artikelen over SEO gelezen. Ondanks alle moeite die je doet blijft het lastig om je website onder de aandacht te brengen. Als ervaren SEO tekstschrijver en expert heb ik maar liefst 40 tips voor het aantrekken van meer websitebezoekers.

1. Maak een bloggedeelte op je website aan

Zorg dat je website voorzien is van een bloggedeelte. Noem dit onderdeel ook ‘blog’ zodat mensen direct weten waar ze naartoe moeten.

2. Ken je doelgroep

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het heeft geen zin om willekeurig wat artikelen te schrijven. Je schrijft ze niet voor jezelf maar voor je doelgroep. Zorg dus dat je weet wie je doelgroep is en waar de behoeftes liggen.

3. Doe een zoektermenonderzoek

Je moet niet alleen je doelgroep kennen maar ook weten waarom ze Google gebruiken. Verricht een zoektermenonderzoek en kom er achter wat de meest populaire zoekwoorden zijn.

4. Schrijf langere blogs

Er zit geen minimum- en maximumlengte aan blogs. Toch is het aan te raden om minimaal 400 woorden te schrijven, en het liefst nog tussen de 500 en 700 woorden.

5. Maak je artikelen niet te lang

Misschien ben je geneigd om lange artikelen te schrijven, van 2000 woorden of meer. Het zou meer website bezoekers aantrekken maar dit is helemaal niet waar. Wanneer bezoekers te lange teksten moeten lezen dan vallen ze bijna een slaap en vertrekken eerder dan gewenst.

6. Bedenk onderwerpen die bij je website passen

Wanneer je website over huisdieren hebt dan is het heel gek wanneer je artikelen schrijft die over het isoleren van de woning gaan. Natuurlijk zal isolatie ervoor zorgen dat een huisdier meer comfort ervaart, maar heel logisch zijn dit soort artikelen niet.

7. Kijk af en toe bij je concurrenten

Je weet vast wel wie je concurrenten zijn. Het is verstandig om af en toe een kijkje op de website van je concurrenten te nemen. Ontdek waar ze over schrijven en met welke artikelen ze goed scoren.

8. Schrijf geen onderwerpen van concurrenten over

Je ziet dat concurrenten met bepaalde artikelen geweldig scoren. Het is heel verleidelijk om dit soort artikelen over te nemen. Hier en daar wat aanpassen en het lijkt bijna op een zelfgeschreven artikel. Google zal je hierop afstraffen. Bovendien kan de oorspronkelijke auteur een schadevergoeding eisen, en dit kan oplopen tot meer dan € 1000.

9. Een pakkende titel

Wil je meer websitebezoekers, denk dan goed na over de titel. Die moet in het kort vertellen waar de inhoud over gaat. Maar het is ook je aandachtstrekker.

10. Zorg dat bezoekers kunnen reageren

Ga de interactie met website bezoekers aan. Geef ze de mogelijkheid om op blogs of artikelen te reageren. Stellen bezoekers een vraag dan geef je hier antwoord op.

11. Creëer evergreen content

Met evergreen content (groenblijvende inhoud) trek je zeker meer website bezoekers aan. Het gaat hier om artikelen die altijd actueel zijn. Deze artikelen staan niet in relatie met een datum, seizoen of iets anders dat tijdsgebonden is. Ook staan er geen bedragen in evergreen artikelen, want bedragen kunnen door de tijd heen veranderen.

12. Probeer te gastbloggen

Gastbloggen is een goede manier om meer verkeer naar je site te krijgen. Je blogs op andere sites met een linkje naar die van jou. Hiermee trek je niet alleen meer bezoekers maar je bouwt ook naamsbekendheid op.

13. Een Facebookpagina aanmaken

Breng je website meer onder de aandacht met behulp van een Facebookpagina. Nodig wat mensen uit om je pagina te volgen. Deel ook regelmatig leuke of nuttige tips via de Facebookpagina.

14. Ontdek het probleem van je lezers

Schrijf je willekeurig wat blogs of artikelen? Niet doen, je moet weten wat het probleem van je lezers is. Aan de hand hiervan schrijf je de juiste artikelen.

15. Bied een passende oplossing

Trek meer websitebezoekers door met een passende oplossing te komen. Elke bezoeker heeft een probleem, of dit nu iets groots of onbenullig is. Ze komen niet zomaar op je website uit. Zorg dat je een oplossing biedt.

16. Wees altijd behulpzaam

Je hoeft niet de vriendelijkheid zelf te wezen, maar zorg wel dat je behulpzaam bent. Bied waardevolle informatie en laat zien dat je op een of meerdere gebieden hulp kunt bieden.

17. Actief op Twitter

Publiceer je veel berichten of artikelen die nieuwswaarde hebben? Maak dan een Twitteraccount aan. Dit is het ideale platform om nieuwsgerelateerde berichten te delen. Op die manier trek je ook meer bezoekers naar je website.

18. Netwerken via LinkedIn

Zoek je een samenwerkingspartner, personeel of misschien wel een nieuwe werkgever? Dan is LinkedIn hier zeer geschikt voor. Plaats altijd een linkje naar je website op je profiel.

19. Een snelle website

Moderne bezoekers zijn ongeduldig, ze willen dat de webpagina zo snel mogelijk wordt geladen. Is dit niet het geval dan verdwijnen bezoekers weer. Zorg dus dat je een snelle website creëert.

20. Elke maand verse content

Zorg dat je minimaal eenmaal per maand iets nieuws op je website plaats. Dan bedoel ik niet een leuke foto maar een nuttig artikel. Of een video waar bezoekers echt wat aan hebben.

21. Elke week een nieuw artikel

Het is nog beter wanneer je elke week iets nieuws plaatst. Dat is ook het advies wat ik aan klanten meegeven: eenmaal per week bloggen of een nieuwe tekst publiceren. Hiermee blijft je website actief en dat is fijn voor bezoekers maar ook voor zoekmachines.

22. Plaats elke dag een nieuwe blog of artikel

Nóg en nóg beter is om elke dag iets nieuws te publiceren. Dan doe je het helemaal geweldig, en zowel bezoekers als zoekmachines zullen van je houden.

23. Elk uur iets publiceren

Nee grapje, je hoeft echt niet elk uur iets te publiceren. Het kan natuurlijk wel en het zorgt er ook voor dat je met hagel schiet, waardoor er zeker meer bezoekers op je website komen. Maar voor de gemiddelde ondernemer of website is dit niet te doen.

24. Zorg voor voldoende slaap

Nu je in de gaten hebt dat je veel moet bloggen of schrijven: zorg ook voor voldoende slaap. Na een slechte nachtrust komen er geen topartikelen uit je toetsenbord.

25. Geen AI content

AI copywriters zijn tegenwoordig erg populair. Het is een makkelijke manier om content te creëren. Maar heb je er al eens aan gedacht hoe deze AI- aangedreven copywriters aan content komen? Dat doen ze door bestaande informatie van het internet te halen. Bovendien creëren ze dubbele content. Google heeft al aangegeven dat het de voorkeur heeft voor content dat door mensen gemaakt is.

26. Door mensen, voor mensen

Trek websitebezoekers aan door zelf te schrijven, en doe dit altijd voor mensen. Je schrijft niet voor zoekmachines. Dit betekent dat je op een natuurlijke manier schrijft.

27. Geen linkjes ruilen

Vroeger was het heel normaal om backlinks te ruilen. Dat moet je eigenlijk niet doen want Google houdt hier niet van. Het kan misschien tijdelijk voor extra websitebezoekers zorgen maar uiteindelijk pakt het alleen maar nadelig uit.

28. Meta-beschrijvingen

Het is niet zo dat het toevoegen van metabeschrijvingen ervoor zorgt dat je hoger in Google rankt. Maar het kan wel voor meer verkeer zorgen. Bedenk pakkende metaomschrijvingen, die plaats je in de code van de webpagina.

29. Alt-teksten

Plaats je afbeeldingen op je website? Voorzie deze altijd van alt-teksten. Hiermee geef je een beschrijving aan de afbeelding mee. Mocht de afbeelding niet worden weergegeven dan is de alternatieve tekst zichtbaar. Ook erg praktisch voor blinden en slechtzienden, want software leest deze tekst uit. Zeker weten dat ze graag bij je terugkomen.

30. Https versie

Het is belangrijk dat je website over een beveiligde verbinding beschikt. Daarom moet je altijd controleren of deze https is en niet het verouderde http. Meestal wordt een beveiligingscertificaat bij webhosting uitgegeven, soms moet je dit nog apart regelen. Dankzij een beveiligde verbinding vertrouwen bezoekers je en komen vaker terug. Ook zullen zoekmachines je hoger beoordelen.

31. Kies een goedwerkend CMS

Veel websites zijn op WordPress gebouwd en dat is prima. Maar je kunt ook kiezen voor een ander CMS. Kies vooral iets dat goed bij je past en waarmee je makkelijk kunt bouwen. Met het oog op SEO is WordPress altijd een goede keuze.

32. Maak een podcast

Verras je bezoekers met een podcast in plaats van tekst. Sommigen vinden het prettiger om ergens naar te luisteren dan hele lappen tekst te lezen.

33. Deelknoppen op je website

Zorg ervoor dat er deelknoppen op je website aanwezig zijn. Zo kunnen anderen je content delen. Met een beetje geluk komen er veel meer websitebezoekers bij jou uit.

34. Actief zijn op Instagram

Veel bedrijven zien het nut Instagram niet zo in, of ze begrijpen het niet. Instagram is heel visueel ingesteld. Nagenoeg elk bedrijf kan op Instagram actief zijn. Je moet zelf voor wat creativiteit zorgen. Instagram kan het aantal bezoekers op je site met wel 10% verhogen.

35. Een mobielvriendelijke website

Eigenlijk zou dit logisch moeten zijn: een website die mobielvriendelijk is. Helaas zijn er nog steeds sites die hier niet aan voldoen. Deze sites worden slechter door zoekmachines beoordeeld en ranken hierdoor lager.

36. Bekijk de top 10 in Google

Je hebt vast wel een favoriee onderwerp of een zoekterm waarover je wil schrijven. Kijk wie er in de top 10 in Google staan. Haal hier inspiratie uit op en zorg dat je een veel beter artikel schrijft.

37. Beter goed gejat dan slecht bedacht

Heb je even geen inspiratie voor een nieuwe blog? Kijk waar je concurrenten over bloggen en ga hiermee aan de haal. Wees voorzichtig dat je niet het auteursrecht schendt. Kijk daarom alleen naar het onderwerp en schuif het concurrerend artikel helemaal aan de kant. Zo voorkom je dat je overeenkomsten gaat vertonen.

38. Contact onderhouden met oude klanten

Het is veel makkelijker om oude klanten iets laten kopen, dan dat je krom moet liggen om nieuwe klanten aan te trekken. Blijf dus goed contact onderhouden met oude klanten en verwijs ze soms naar je website door.

39. Neem af en toe een flinke slok alcohol

Zie je het niet meer zitten omdat concurrenten hoger in Google scoren? Adem in, drink een flinke slok alcohol en adem weer uit. Je zult merken dat de stress van je afglijdt. Hierna weer met frisse moed ertegenaan. Het nummer van de AA (Anonieme Alcoholisten) is 085-1045390.

40. Start een nieuwe website

Lukt het maar niet om meer websitebezoekers aan te trekken? Sommige sites worden ontzettend lang genegeerd door Google. Om de een of andere reden wil Google ze niet indexeren, zelfs wanneer alles in orde is. Start voor de gein eens een nieuwe website en plaats hier wat blogs op. Mocht deze het beter doen dan verhuis je gewoon van de ene naar de andere website.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven