Meer verkeer op de website versus relevant verkeer

Bijgewerkt: 29 september 2022

Veel websites en webshops willen zoveel mogelijk verkeer genereren. Daarom schakelen ze een SEO-bedrijf in. Het online marketingbureau voert verschillende handelingen uit en wat er dan gebeurt voldoet aan de verwachting: meer bezoekers op je website.

Dat voelt ontzettend goed. Totdat je in de gaten krijgt dat al dat verkeer niet voor een hogere omzet zorgt. Meer verkeer op de website heeft dus tot niets geleid. Ja, meer bezoekers is goed, maar alleen wanneer het relevant verkeer betreft.

Daarom laat ik je de verschillen tussen meer verkeer versus relevant verkeer zien.

Marketingbureaus met SEO garantie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zoek eens in Google naar marketingbureaus met SEO garantie. Die zijn er best veel. De garantie houdt in dat je website op pagina één van Google komt te staan. Is dit niet het geval dan krijg je het geld terug.

Je hebt ook SEO op basis van No Cure No Pay. Komt je website niet op de eerste pagina van de zoekresultaten? Dan hoef je niks te betalen.

Je zou nooit voor garantie op SEO of No Cure No Pay moeten gaan. Middels SEO is het mogelijk om je website bijna altijd, in meer dan 99% van de gevallen, met minstens één webpagina op de eerste pagina te laten scoren. Dat alle andere webpagina’s niet zichtbaar zijn in Google, dat telt niet mee. Dus je betaalt het volle bedrag aan het marketingbureau, voor iets dat weinig oplevert.

Waarom meer verkeer niet altijd goed is

Het is geweldig om meer verkeer op je website te krijgen. Echt waar, ik weet er alles van. Een van mijn websites trekt maandelijks twee miljoen bezoekers per maand. Ja je leest het goed, en het levert ook een mooie omzet op.

Op mijn bedrijfswebsite (biancawalraven.nl) had ik in november 2020 meer dan 100.000 organische bezoekers. Voor een SEO-bedrijfje is dat heel veel, dus eigenlijk had ik blij moeten zijn. Maar dat was ik niet want een gedeelte van dit verkeer was niet relevant.

Op de site stonden veel blogs over social media. Het is een feit dat ik social media marketing aanbied, maar de blogs waren meer gericht op consumenten. Bijvoorbeeld waarom je partner niet op WhatsApp reageert. Ik wist dat deze blogs niet voor nieuwe klanten zouden zorgen. Daarom besloot ik ze te verwijderen.

Natuurlijk deed dat pijn, want ik had heel hard aan die blogs gewerkt. Het was nog pijnlijker om te zien dat het verkeer op de website flink daalde. Het ging van 100.000 bezoekers naar 20.000, een afname van 80 procent.

Relevant verkeer is veel beter

Hoe ik dit te boven ben gekomen? Simpel, de 20.000 bezoekers die overbleven betrof relevant verkeer. Dit waren mensen die oprecht interesse hadden in mijn bedrijf. Vanaf toen plaatste ik alleen nog maar blogs voor relevante bezoekers. In een half jaar groeide het verkeer van 25.000 naar 35.000.

Dat is nog steeds weinig in vergelijking met die 100.000. Maar je moet bedenken dat ik vanaf toen alleen nog maar relevant verkeer kreeg, en hierdoor mijn omzet zag stijgen.

Je kunt dus nóg zoveel verkeer op de website hebben, het moet ook relevant zijn. Dat is de boodschap die ik je vandaag mee wil geven.

3 methoden om meer relevant verkeer naar je website te krijgen

Je hebt geen bezoekers op je website, of het verkeer doet niks voor je omzet? Geen zorgen, veel websites en webshops krijgen hiermee te maken. Ik laat je 3 methoden zien om meer relevant verkeer naar je website te krijgen.

1. schrijf nuttige en informatieve content

SEO-content richt zich op meer verkeer uit de organische zoekresultaten. Google wil zien dat je behulpzaam bent voor je bezoekers. Schrijf daarom nuttige en informatieve content. Geef antwoord op een belangrijke vraag, laat wat goede tips zien of help de bezoeker op een andere manier.

Gebruik Google om veelgestelde vragen te vinden. Schrijf onderwerpen rondom deze vragen. Je hoeft niet rechtstreeks een antwoord te geven op een vraag, maar het helpt je wel bij het vinden van goede onderwerp.

2. Houd de doelstelling altijd in de gaten

Ik heb zelf de fout gemaakt om mijn doelstelling (meer omzet realiseren) naar de achtergrond schoof. Daarom schreef ik blogs die totaal niks met mijn bedrijf te maken hadden. Misschien wel een klein beetje, maar het zorgde er niet voor dat ik bezoekers kon omvormen tot klanten.

Blijf bij elke blog of elk artikel dat je schrijft, in de gaten houden of dit ook overeenkomt met je doelstelling. Denk je dat de blog de interesse van de bezoeker opwekt, waardoor hij een product koopt of een dienst afneemt? Nee? Dan is dit niet het goede onderwerp voor je website.

3. Ga voor evergreen content

Wanneer je honderden blogs creëert dan kost het veel tijd om deze allemaal te onderhouden. Daarom zou je voor evergreen content moeten kiezen. Dit is inhoud dat altijd relevant blijft. Evergreen content levert een constante stroom aan bezoekers op.

Ga wel voor relevante evergreen content dat in relatie hangt met je bedrijf, merk, product of dienst. Heb je een webshop dat zich op de verkoop van meubels richt? Dan zou je aan een blog omtrent het onderhoud van houten meubels kunnen denken. Of een artikel over het repareren van een gaatje in stoffen bekleding.

Het verkeer dat op deze blogs afkomt zit met een serieus probleem in de maag. Wanneer het ze niet lukt om dit probleem op te lossen zijn ze misschien bereid om een meubelstuk uit de webshop te bestellen. Dat is hoe je relevant verkeer middels evergreen content aantrekt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven