Meer omzet met je website

Bijgewerkt: 16 april 2023

Tover je website om in een geldmachine. Oftewel laat je website voor jou werken, en niet andersom. Ik zie nog steeds veel ondernemers die te weinig aandacht aan hun bedrijfssite besteden. Laten we dit anders doen! Ik leg uit hoe je meer verkeer naar je site trekt en van bezoekers betalende klanten maakt.

Verbeter de gebruiksvriendelijkheid

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Allereerst is het belangrijk dat bezoekers een goede gebruikservaring hebben. Moeten bezoekers minutenlang zoeken naar de juiste informatie? Daar hebben ze het geduld niet voor. Grote kans dat ze na een enkele blik op je site alweer weg zijn.

Het is belangrijk dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren. Ze moeten moeiteloos vinden waar ze naar op zoek zijn. Ook maak je gebruik van duidelijke call-to-actions. Dit moedigt bezoekers aan om langer op je website te blijven en meer te verkennen.

Waarom zou je dit willen? Wanneer bezoekers via Google op je site binnenkomen en langer blijven hangen, wordt dit door Google gemeten. Een lange bezoektijd zegt iets over de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Hoe langer een bezoeker op je website blijft kijken, hoe beter je bedrijfsnaam of merknaam bij die bezoeker in het geheugen wordt geprent. Mocht hij een volgende keer jouw bedrijfsnaam of merknaam onder ogen krijgen dan treedt er direct herkenning op.

Optimaliseer je website voor zoekmachines

Het is een feit dat je website gebruiksvriendelijk moet zijn. Je maakt hem voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Toch moet je de website ook voor zoekmachines optimaliseren. Verbeter de SEO van je website, zodat je beter in zoekmachines gevonden wordt. Dit zorgt voor meer organisch verkeer en een grotere online zichtbaarheid.

Hoe pak je dit aan? Een belangrijk onderdeel van SEO is content. Schrijf waardevolle inhoud waar je bezoekers echt iets aan hebben. Bedenk pakkende titels en gebruik de belangrijkste zoektermen in je teksten.

Verder moet je website mobielvriendelijk zijn en over een beveiligde verbinding beschikken. Zorg dat de laadtijd niet te lang is: hoe korter hoe beter.

Linkbuilding speelt nog steeds een rol binnen SEO, alleen niet meer zoveel als vroeger. Wil je backlinks verzamelen? Doe dit dan op een natuurlijke manier. Koop geen linkbuildingpakketten en huur geen marketingbureau in, want die kopen of ruilen backlinks. Dat kan schade aan je website toebrengen.

Voeg aantrekkelijke visuele elementen toe

Meer omzet met je website bereik je enerzijds door veel organisch verkeer aan te trekken. Maar ook door je website aantrekkelijker te maken en de aandacht van bezoekers vast te houden. Visuele content helpt je hierbij. Denk hierbij aan opvallende afbeeldingen, het gebruik van kleur, call-to-action knoppen en een responsief ontwerp.

Soms helpt een unieke typografie om een merkidentiteit op te bouwen. Kies een lettertype dat bij de algehele stijl van de website past. Zorg dat het lettertype gemakkelijk leesbaar is.

Hoe vreemd het ook klinkt, gebruik meer witruimte. Dit is de lege ruimte tussen de verschillende elementen op je website. Witruimte zorgt voor een overzichtelijke en rustige uitstraling.

Productpagina’s optimaliseren

Haal meer omzet met je webshop door je productpagina’s te optimaliseren. Ze moeten duidelijk en overtuigend zijn. Geef gedetailleerde informatie over de producten die je verkoopt. Een goede productbeschrijving bestaat uit de juiste informatie met specificaties, afbeeldingen en prijzen. Voor potentiële klanten moet het duidelijk zijn wat je aanbiedt en waarom het zo waardevol is.

Bied je diensten aan? Dan helpt het om beoordelingen en testimonials toe te voegen. Iets dat overigens ook op webshops van toepassing is. Met testimonials bouw je sociale bewijskracht op. Dit haalt potentiële klanten over om iets te kopen of een offerte aan te vragen.

Gebruik upselling en cross-selling

Upselling is een verkooptechniek waarbij je de klant overtuigt om een duur of beter product of dienst te kopen. Hierbij koopt de klant dus iets duurders dan hij oorspronkelijk van plan was.

Cross-selling is het aanbieden van aanvullende producten of diensten. Je stimuleert de klant om meer items te kopen zodat dit de totale verkoopwaarde verhoogt.

Er zijn wat manieren om upselling en cross-selling technieken toe te passen. Al die technieken zorgen ervoor dat je meer omzet uit je website haalt.

Maak gebruik van algoritmes om productaanbevelingen te tonen. Een goede methode is om op basis van de zoekgeschiedenis of het aankoopgedrag van de klant gerelateerde producten of diensten te promoten. Verder helpt het om bundeldeals aan te bieden (gereduceerde prijs wanneer de klant meerdere producten of diensten tegelijk koopt).

Heb je een webshop? Bied gratis verzending bij een hogere bestelwaarde. Dit moedigt klanten aan om meer producten aan hun winkelwagentje toe te voegen. Op de afrekeningpagina toon je aanvullende producten of diensten. Bijvoorbeeld batterijen voor elektronisch speelgoed of een verzekering voor een smartphone.

Gebruik e-mail marketing

Hoewel ik zelf geen gebruik maak van e-mail marketing is het toch een goede methode om meer omzet uit je website te halen. Verzamel e-mailadressen van je websitebezoekers. Start vervolgens een e-mail marketingcampagne om mensen bij je merk, producten of diensten te betrekken.

Je mag alleen commerciële mails sturen wanneer mensen hier toestemming voor hebben gegeven. Bouw dus op de juiste manier een e-mail lijst op. Koop nooit e-maillijsten waar consumenten op staan want je weet niet hoe dit soort lijsten zijn opgebouwd.

Implementeer een chatfunctie

Merk je dat je veel bezoekers op je website krijgt maar dat ze hem verlaten zonder iets aan te kopen? Een chatfunctie helpt om twijfelende bezoekers over de streep te trekken. Het draagt bij aan conversie optimalisatie.

Een chatfunctie is ook handig om problemen van klanten op te lossen. En natuurlijk voor het opbouwen van klantbetrokkenheid. Klanten vinden het fijn om op een gemakkelijke manier met de website of het bedrijf te communiceren.

Er zijn verschillende tools waar je, tegen betaling, een chatfunctie aan je website toevoegt. Ik heb er een paar geprobeerd maar het vervelende is dat veel van deze tools voor kleine ondernemers vrij duur zijn. Daarom heb ik een code om zelf een gratis chatfunctie aan je website toe te voegen. Bekijk de chatfunctie code.

Test een tijdje uit of een chatfunctie voor jouw website of bedrijf werkt. Voor mij persoonlijk vond ik het niet werken, het kostte veel tijd om de chatfunctie te bemannen en het leverde geen extra klanten op. Maar wanneer dit voor jou wel werkt kan dit voor een hogere omzet zorgen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven