Meer gasten met de Google Hotel Ads

Voor hotels, bungalowparken of resorts is er een geweldige manier om meer gasten aan te trekken. Google Hotel Ads biedt hotelcampagnes die worden weergegeven in Google Zoeken of op Google Maps. Ideaal om mensen te bereiken die op zoek zijn naar een overnachting of vakantieverblijf.

Google Hotel Ads vs. Google Ads: de verschillen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Binnen elke branche wordt er op Google geadverteerd. Vaak verschijnen advertenties in de Google zoekresultaten óf op partnerwebsites. Dit gebeurt middels Google Ads. Voor hotels en andere overnachtingsaanbieders lijkt het logisch om gebruik te maken van Google Ads. Dat is het dus niet want Google Hotel Ads biedt veel meer mogelijkheden.

Met Google Hotel Ads leg je de focus op directe hotelboekingen. De potentiële gast krijgt veel meer informatie te zien. Dat is ook het grootste verschil tussen Hotel Ads en het normale advertenties.

Eigenlijk lijkt Hotel Ads nog het meest op een boekingsplatform. Hierdoor komt het voor de potentiële gast heel betrouwbaar over.

Deze informatie staat er in de advertenties

Je gebruikt Hotel advertenties wanneer je overnachtingen of verblijven aanbiedt in een van de volgende categorieën:

  • Hotel en motel
  • Vakantiepark of bungalowpark
  • Resort
  • B&B
  • Camping (geen kampeerplaatsen voor tenten)

In de basis is deze dienst ontwikkeld voor hotels maar er zijn ook andere bedrijven die hier gebruik van maken. Binnen de advertentie is er informatie zichtbaar omtrent kamers, voorzieningen en prijzen. De potentiële gast heeft de mogelijkheid om meerdere hotels en prijzen met elkaar te vergelijken.

Het verschijnen van de advertenties

Het is niet zo dat Hotel Ads bij elke zoekopdracht verschijnen. Dit gebeurt alleen wanneer iemand daadwerkelijk een boekingsintentie heeft. Google gaat er vanuit dat iemand met de zoekopdracht ‘Hotel Maastricht’ een boeking wil doen. Terwijl iemand die op ‘hotel vacature’ zoekt geen boeking wil doen.

Aan de hand van de zoekopdracht bepaalt Google of het om een boekingsintentie gaat of toch niet. Het is niet zo dat je op andere zoekwoorden kunt adverteren. Zo is het niet mogelijk om op de zoekterm ‘energieleverancier’ binnen Google Hotel Ads te adverteren.

Waarom Google dit aanbiedt

Natuurlijk wil Google geld verdienen, net als elk ander bedrijf. Het is voor Google belangrijk dat potentiële gasten via Google een boeking doen en niet via een boekingsplatform. In dit laatste geval loopt Google inkomsten mis.

Daarom is Google Hotel Ads bedacht. De adverteerder toont informatie alsof het een boekingsplatform website is. Google ontvangt inkomsten en de adverteerder trekt meer gasten aan. Die hoeven namelijk niet eerst een boekingswebsite te bezoeken.

Op de eindstreep kan dit voor de adverteerder ook nog eens voordeliger uitvallen. Je hoeft namelijk alleen maar in Google te adverteren en niet op een te duur boekingsplatform.

Reserveringen via de eigen website

Wanneer iemand een reservering doet gebeurt dit niet via een boekingsplatform en ook niet via Google. De reservering verloopt via de website van de adverteerder. Hiermee houd je boekingen zelf onder controle.

Daar komt nog bij dat je geen commissie aan een platform hoeft te betalen. Dat scheelt je toch al snel 20%, iets dat je lekker in eigen zak steekt.

Alle data in eigen handen

Adverteren in Hotel Ads betekent dat je veel inzicht in verschillende data krijgt. Bijvoorbeeld hoe vaak mensen een bepaalde zoekopdracht uitvoeren en zo bij jou terecht komen. Maar ook hoe vaak er op je advertentie wordt geklikt en welke boekingen hieruit volgen. Al die data is waardevol voor volgende marketingacties.

Nadelen van deze manier van adverteren

Net als bij normaal adverteren in zoekmachines heeft ook Google Hotel Ads wat nadelen. Het grootste nadeel is dat je concurreert met andere adverteerders. Of je advertentie bovenaan verschijnt is afhankelijk van de mate van concurrentie en de biedingen. Soms wordt gezegd dat iedereen gelijke kansen heeft maar dit klopt niet helemaal. Er kan bijvoorbeeld op de zoekopdracht ‘hotel Rotterdam’ maar één advertentie bovenaan staan en de rest volgt hieronder.

Bepaal zelf je biedstrategie waarbij je voor kliks betaalt of voor boekingen. In het begin kan het lastig zijn om de biedstrategie vast te leggen. Daarom is het verstandig om A/B te testen. Uiteindelijk kom je vanzelf tot de beste strategie.

Free Booking Links: gratis adverteren

Voor startende hotels, campings of andere overnachtingsmogelijkheden is adverteren in Google vaak net iets te duur. Daarom is Free Booking Links sinds 2022 beschikbaar. Hierbij verschijnen gratis vermeldingen onder de Hotel Ads. Deze zichtbaarheid kost helemaal niks.

Je maakt gebruik van Free Booking Links wanneer je het Google bedrijfsprofiel verifieert en voorziet van de juiste informatie. Soms wordt geadviseerd om hierna een integratiepartner te zoeken maar dat is helemaal niet nodig. Dat je zonder integratiepartner in een lange wachtrij komt te staan is onzin.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven