Marketingcommunicatiemix en SEO

De marketingcommunicatiemix bestaat uit verschillende instrumenten om jouw boodschap naar buiten te brengen. SEO vormt een belangrijk onderdeel van de marketingcommunicatiemix. Wie het slim aanpakt bereikt effectief zijn doelgroep.

Wat is marketingcommunicatiemix?

Offline zichtbaarheid verschuift steeds meer naar online zichtbaarheid. Je bent als bedrijf of ondernemer zichtbaar op social media, via je website of via advertenties. Veel bedrijven werken met een marketingcommunicatieplan. Hierbij bepaal je doelen en strategieën om de doelgroep aan te spreken.

De marketingcommunicatiemix bestaat uit alle instrumenten om die doelgroep te bereiken. Dit betreft niet alleen online communicatie maar ook sponsoring, public relations, promoties en nog veel meer. Ik bespreek hieronder een aantal instrumenten en wat SEO met de marketingcommunicatiemix te maken heeft.

Public relations

Met public relations (PR) zet je in op de relatie tussen de organisatie/de onderneming en het grote publiek. Hierbij draait het voornamelijk om het imago van je bedrijf, merk of website. Public relations is een breed begrip op het gebied van communicatie. Je maakt gebruik van verschillende communicatiemiddelen zoals sociale media, je website, persberichten of mailings.

Reclame

Met reclame versterk je het imago van je bedrijf, merk of product. Maar nog belangrijker is om middels reclame de consument of eindgebruiker te verleiden om een product of dienst af te nemen. Reclame kan via verschillende kanalen zoals televisie, radio, printmedia en het internet.

Online communicatie

Nu komen de marketingcommunicatiemix en SEO samen. Een website is een belangrijk voorbeeld van online communicatie. Mensen gaan steeds vaker via het internet op zoek naar informatie over een bedrijf, product, dienst of onderwerp. Met meer dan 2 miljoen Nederlandse websites worden we overspoeld met al deze informatie.

Hierdoor is het belangrijk om met de website bovenaan in Google te staan. Dit kan alleen middels goed toegepaste SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Hiermee laat je zoekmachines zoals Google zien dat jouw website het beste bij een bepaalde zoekopdracht aansluit.

SEO bestaat uit drie belangrijke pijlers: technische optimalisatie, linkbuilding en contentmarketing. Het zijn SEO teksten die voor een groot deel je online vindbaarheid bepalen. Later meer hierover, eerst weer even terug naar de andere instrumenten van marketingcommunicatiemix.

Dit is nog meer de marketingcommunicatiemix

Hierboven heb je de drie belangrijkste onderdelen van de marketingcommunicatiemix gezien en waarom SEO hier een belangrijke rol in speelt. Overige instrumenten van de marketingcommunicatiemix zijn:

  • direct marketing
  • sponsoring
  • promoties

Minder toegepaste instrumenten zijn evenementen, persoonlijke verkoop en zichtbaar zijn op evenementen.

Je doelgroep beïnvloeden

Het is bij de marketingcommunicatiemix de bedoeling dat je van verschillende instrumenten gebruik maakt. Dit is wat veel (grote) bedrijven ook doen. Denk maar eens aan online communicatie via een website en sociale media maar ook reclame maken, iets of iemand sponsoren of een promotieactie opzetten.

Het uiteindelijk doel van de marketingcommunicatiemix is het beïnvloeden van het gedrag, de kennis of de sympathie van de doelgroep. Hierdoor ontstaat er meer merktrouw, of het nu om een merk, een bedrijf, een dienst of een product gaat.

Zo zet je de marketingcommunicatiemix en SEO in

Online communicatie is tegenwoordig ontzettend belangrijk. Dit moet je als ondernemer zeker doen met betrekking tot online communicatie:

  • Een website met informatie over het bedrijf, de dienst of het product
  • Dienstenpagina’s of productomschrijvingen op de website
  • Regelmatig nieuwe blogs (blogposts) op de website
  • Actief op social media
  • Eventueel het uitbrengen van een persbericht (of nieuwsbericht op de eigen website)
  • Informatie of nieuws via een andere website naar buiten brengen (ook wel linkbuilding)

Voor al deze zaken is zoekmachine optimalisatie onmiskenbaar. SEO teksten spelen hier een belangrijke rol in.

Het nut van SEO teksten

Sommigen beweren dat SEO teksten niet bestaan. Je mag je dan afvragen waarom een aantal websites zo hoog in Google staat. Dit is bereikt met moderne SEO teksten. Dit zijn artikelen of blogs die zoekmachines duidelijk maken waar een tekst over gaat.

Het vraagt wat creativiteit want veel teksten lijken normaal waarbij er stiekem wel gebruik is gemaakt van zoekmachine optimalisatie. Dat is ook de kunst van SEO schrijven. Een mix van zoektermen, goede zinsbouw en vooral op een interessante manier vertellen. Wanneer websitebezoekers het artikel interessant vinden, dan gaan zoekmachines hierin mee.

Een tekstschrijver als onderdeel van de marketingcommunicatiemix

Als multifunctionele tekstschrijver/ copywriter vorm ik de brug binnen de verschillende instrumenten van de marketingcommunicatiemix. Ik ben inzetbaar als persvoorlichter (persberichten schrijven), SEO tekstschrijver (webteksten), interviews (veelal zakelijke communicatie) of als blogger (de meest populaire manier van communiceren).

Wil je actief gebruik maken van de marketingcommunicatiemix zonder hierbij verschillende copywriters in te huren? Vraag naar de mogelijkheden of om een vrijblijvende offerte.