Natuurlijk kan marketing zonder social media

Bij marketing denken velen niet alleen aan adverteren en content voor de website, maar ook social media posts. Het is een feit dat steeds meer bedrijven op Instagram, Facebook, Twitter en TikTok actief zijn. Wat natuurlijk niet inhoudt dat dit ook een verplichting is.

Kan je marketing zonder social media toepassen? Ja natuurlijk kan dat! Er zijn veel andere manieren om je online zichtbaarheid te vergroten. Waarbij je meer bezoekers op je website krijgt en nieuwe klanten werft. Dus wil je marketing toepassen zonder een social mediakanaal, dan moet je vooral even naar de mogelijkheden kijken.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Cijfers omtrent social media gebruik

Bij marketing speelt social media een belangrijke rol. Marketing zonder social media is mogelijk, maar je mist hierdoor wel een hele grote doelgroep. Kijk maar eens hoe sociale netwerken door de jaren heen zijn veranderd.

2011

  • Facebook: 5 miljoen Nederlandse gebruikers
  • Hyves: 4,8 miljoen gebruikers

2018

  • WhatsApp: 11,5miljoen
  • Facebook: 10,7 miljoen
  • YouTube: 8 miljoen
  • LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter en Snapchat: allemaal minder dan 4 miljoen

Het jaar 2022. Er komen steeds meer nieuwe sociale netwerken erbij. Zo gaan Nederlanders in 2022 met social media om:

  • WhatsApp – 12,5 miljoen
  • Facebook – 10,3 miljoen
  • YouTube – 9,3 miljoen
  • Instagram – 6,6 miljoen
  • LinkedIn – 5 miljoen
  • Pinterest – 4,2 miljoen
  • Twitter – 3,5 miljoen
  • Snapchat – 3,2 miljoen
  • TikTok – 3 miljoen
  • Telegram – 1,6 miljoen
  • Discord – 1,4 miljoen
  • Reddit – 1,2 miljoen
  • Twitch – 1,1 miljoen
  • Tumblr – 750.000
  • Clubhouse – 500.000
  • Houseparty: 480.000
  • Foursquar: 475.000

Welke informatie kun je hieruit halen? Dat Facebook al jarenlang de markt domineert, maar sinds 2022 aan gebruikers verliest. YouTube blijft groeien, net als Instagram. LinkedIn staat al jarenlang stil en TikTok is sterk in opkomst.

De doelgroep op sociale netwerken

Elke doelgroep bevindt zich op social media, dat is een feit. Wel hangt het van het netwerk af welke doelgroep hier het meest op actief is. Ontdek welke doelgroepen je mist wanneer je geen social media als marketingstrategie inzet:

  • Facebook: alle volwassenen die in contact willen blijven met familie en vrienden
  • Instagram: leeftijdscategorie 15 t/m 40 jaar, shoppers en ondernemers
  • TikTok: 20 t/m 24 jaar en 25 t/m 29 jaar, met name jonge vrouwen en meisjes
  • Twitter: volwassenen van 20 tot en met 40 jaar oud, die geïnteresseerd zijn in nieuws en actualiteiten
  • LinkedIn: volwassenen van 20 t/m 65 jaar oud, voornamelijk mannen die op zoek zijn naar een baan of zakelijk willen netwerken
  • Pinterest: vrouwen van 18 t/m 50 die op zoek zijn naar creatieve ideeën
  • SnapChat: jongeren van 5 t/m 19 jaar
  • TikTok: jongeren van 6 t/m 25 jaar
  • YouTube: 15 t/m 24 jaar (grootste groep) maar ook kinderen en zelfs senioren die van vermaak houden

Wanneer een van deze groepen tot je doelgroep behoort dan is het niet heel verstandig om social media links te laten liggen. Toch kan het wel, en het kan zelfs voordelen hebben.

Voordelen van marketing zonder social media

Het bijhouden van social media kost ontzettend veel tijd. Het is niet zomaar dat grote bedrijven hier aparte personeelsleden voor inzetten. Wanneer je het zelf wil aanpakken dan ben je dagelijks toch wel 3 uur of meer met de verschillende sociale netwerken veilig.

Een ander voordeel van marketing zonder social media is dat je hiermee veel tijd bespaart. En misschien ook wel geld, je hoeft het niet aan een ander over te laten.

Nog een voordeel is dat je negatieve uitingen richting je bedrijf, product of dienst voorkomt. Helemaal voorkomen kan natuurlijk niet, maar het is voor gebruikers niet mogelijk om je in een social media post te taggen. Hierdoor zullen anderen ook niet zoveel aandacht aan negatieve uitingen geschieden.

Meer over de nadelen

Omdat sociale netwerken zo populair zijn, mis je het contact en de interactie met je doel. Je maakt het klanten lastig om vragen omtrent je product of dienst te stellen. Ze kunnen ook niet zomaar feedback omtrent je bedrijf gegeven. Via social media vinden velen dit laagdrempelig, waardoor je belangrijke data verzamelt.

Wanneer je social media binnen je marketingstrategie weglaat dan mis je waardevolle data en informatie. Ook kan het dat klanten bij je weglopen, omdat je geen mogelijkheid biedt om via social media met je bedrijf in contact te komen. Vooral de nieuwere generaties willen via de sociale netwerken met bedrijven communiceren.

Social media is gratis. Door deze marketingstrategie weg te doen laat je dus een geweldige gratis methode liggen. Adverteren op social media is goedkoper dan adverteren in zoekmachines. Dus ook hierin laat je kansen liggen.

Goede alternatieven

In plaats van sociale netwerken zijn er ook andere manieren om je product, dienst of merk te promoten. Dit zijn een aantal alternatieven voor marketing zonder social media:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Adverteren in zoekmachines
  • Adverteren op andere websites
  • E-mail marketing
  • SMS marketing
  • Televisie- of radioreclame
  • Adverteren in krant, tijdschrift of folders verspreiden
  • Billboardreclame

Je ziet, er zijn voldoende alternatieven om aan marketing te doen. Houd er wel rekening mee dat niet elke marketingvorm even effectief is, en dat sommige van deze vormen ontzettend duur zijn. Overigens is SEO of zoekmachineoptimalisatie altijd aan te raden. Een hoge positie in Google levert ontzettend veel extra bezoekers naar je site op. En dus ook een hogere omzet.

Met welke kosten je rekening moet houden

Hoe zit het met de kosten met betrekking tot al die verschillende marketingvormen- en strategieën? Hieronder een indicatie:

  • Social media: gratis tot € 200 per maand
  • SEO: € 50 tot € 500 per maand
  • SEA: € 300 tot € 1000 per maand
  • E-mail marketing: gratis tot € 500 per maand
  • SMS- marketing: € 200 tot € 600 per maand
  • Adverteren op andere websites: € 100 tot € 450 per maand
  • Adverteren in een krant of tijdschrift: € 100 tot € 1500 per advertentie
  • Adverteren op televisie of radio: vanaf € 500 per campagne, oplopen tot meer dan € 10.000

Let op: dat iets gratis is wil niet zeggen dat het zich ook vanzelf aandient. Meestal moet je er ontzettend veel tijd in steken, en voor de meeste ondernemers staat tijd gelijk aan geld. Verdiep je dus in de verschillende methoden.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?