Marketing zonder budget

Elk bedrijf zou zich bezig moeten houden met marketing. Dit omvat activiteiten om een merk, product of dienst te promoten. Je hebt het als ondernemer bijna altijd nodig. Het komt immers maar weinig voor dat klanten je vanzelf weten te vinden.

Een marketingstrategie kan veel geld kosten. Daarom zijn steeds meer (startende) bedrijven op zoek naar marketing zonder dat het iets kost. Kan dat? Ja, er zijn een aantal methoden om zonder budget extra bezoekers naar je website te krijgen, of nieuwe klanten aan te trekken.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat marketing precies inhoudt

Marketing bestaat al eeuwenlang, sinds de komst van het eerste commerciële bedrijf. Het is het promoten van een product of dienst, merk of bedrijf.

Vroeger had je alleen offline marketing. Er was toen geen internet, dus van digitale marketing was geen sprake. Tegenwoordig neemt digitale marketing een grotere rol in. Er wordt (vrijwillig) veel meer voor online marketing betaald en het is ook nog eens veel effectiever. Daar komt nog bij dat het lagere kosten met zich meebrengt.

De kosten omtrent (online) marketingstrategieën

Er zijn verschillende marketingstrategieën. Grofweg kun je zeggen dat er meer dan 100 strategieën zijn. Dit zijn enkele veelvoorkomende methoden:

  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • SEA (adverteren in zoekmachines)
  • Affiliate marketing
  • E-mail marketing
  • Social media marketing
  • Shockmarketing
  • FOMO-marketing
  • B2B marketing
  • AI-marketing
  • Guerilla marketing

En zo kun je nog wel even doorgaan. Hierbij is er verschil tussen marketingvormen, zoals SEO of contentmarketing, en marketingstrategieën, zoals groeimarketing.

Het probleem met al die vormen en strategieën is dat je vaak niet meer weet waar je voor moet kiezen. Gelukkig is er altijd hulp. Wanneer je twijfelt krijg je van mij vrijblijvend (en gratis) advies.

Wat kost marketing precies? Het leuke is dat je marketing zonder budget toe kan passen. Er is namelijk veel dat je zelf kan doen. Maar er zijn ook strategieën die veel geld kosten. Vooral grote bedrijven zijn maandelijks meer dan € 1000 aan promotie kwijt. Bekijk wat de goedkoopste opties zijn en hoe je dit succesvol inzet.

Marketing zonder budget is mogelijk

Vooral kleine bedrijven en starters moeten het met een beperkt budget doen. Het is bijna onmogelijk om € 500 of meer per maand aan marketing uitgegeven. Maar dat is wel wat marketingbureaus je vertellen: je bent zeker € 500 per maand kwijt. Of misschien € 250, maar dit is voor sommige bedrijven ook aan de hoge kant.

Maak je niet druk, marketing zonder budget behoort zeker tot de mogelijkheden. Toch zal je altijd een kleine investering moeten doen. Die investering bestaat in ieder geval uit tijd: houd er rekening mee dat je minimaal zes uur per week voor je marketingactiviteiten reserveert.

Soms moet je ook een financiële investering doen, maar het is goed om dit onder de € 150 per maand te houden. Laten we eens gaan kijken waar je, met een klein budget, zelf mee aan de slag kan.

De kracht van social media

Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van social media. Er zijn verschillende netwerken waarop je doelgroep actief is. Denk hierbij aan Instagram, Facebook, Instagram, Snapchat en TikTok. Maar ook Twitter of LinkedIn, of misschien wel Pinterest. Vergeet ook Mastodon niet, het nieuwe sociale netwerk met een hoge privacy.

Dit zijn de voordelen van social media voor bedrijven:

  • Goedkoop of gratis
  • Je laat zien wie je bent en wat je doet
  • Eenvoudig microcontent delen
  • Contact onderhouden met je doelgroep
  • Betrouwbaarheid van je bedrijf vergroten
  • Naamsbekendheid opbouwen

Het aanmaken van een business account is op de meeste platformen gratis. Wil je adverteren dan moet je een advertentieaccount aanmaken, of een koppeling met je business account leggen. Adverteren kost geld maar is nog altijd goedkoper dan wanneer je in een zoekmachine of op andere websites adverteert.

Zelf teksten voor je website schrijven

SEO is onmisbaar, of je nu een website of webshop hebt. Je wil zo hoog mogelijk in Google en andere zoekmachines staan. Dit levert namelijk ontzettend veel (extra) bezoekers op. Daar komt nog bij dat je middels SEO flink aan naamsbekendheid opbouwt. Ook toon je je autoriteit, en dat is altijd goed.

Heb je geen budget en wil je marketing op de juiste manier toepassen? Schrijf zelf je webteksten. Denk hierbij aan de volgende aandachtspunten:

  • Een pakkende titel
  • Verschillende tussenkopjes
  • Informerend, amuserend en activerend schrijven
  • Bij voorkeur een ‘losse’ schrijfstijl
  • CTA (call to action)
  • Zoektermen in de tekst verwerken

Denk ook aan interne en externe linkjes in je tekst, artikel of blogs. Iedereen kan in de basis een artikel schrijven. Maar het is niet zo dat elk artikel ook hoog in Google zal scoren. Hiervoor heb je echt veel ervaring en kennis omtrent SEO nodig.

Gemiddeld heb je minimaal 1000 teksten geschreven voordat je de juiste ervaring in huis hebt. Ik heb er inmiddels meer dan 30.000 op de teller staan. Laat je hier niet door ontmoedigen, blijf schrijven.

Samenwerken met andere websites

Een andere manier om marketing goedkoop aan te pakken is een samenwerking met andere websites of bedrijven aangaan. Vraag of je mag gastbloggen of wissel linkjes uit. Let op met dit soort samenwerkingen, want het moet voor Google niet duidelijk zijn dat jullie elkaar een commerciële hand boven het hoofd houden.

Het is dan ook een van de marketingstrategieën die je met beleid moet uitvoeren. Backlinks kopen of ruilen is namelijk een verboden SEO-techniek. Toch kunnen twee websites met elkaar samenwerken, zonder dat dit voor twijfel bij zoekmachines zorgt. Wat je ook samen met de andere website doet, zorg dat het behulpzaam is voor het publiek. Doe het niet alleen voor jezelf (hoewel dit stiekem toch het hoofddoel is).

Goedkope marketing uit laten voeren

Lukt het niet om met een klein budget marketing toe te passen? Ga dan voor goedkope marketing. Denk hierbij aan goedkope blogs, artikelen of teksten laten schrijven. En tegen een laag tarief je website technisch laten optimaliseren. Of misschien wel linkbuilding toepassen, hoewel dit een grijs gebied blijft.

Wil je meer weten over goedkope marketing voor bedrijven met een beperkt budget? Vraag de tarievenkaart aan of informeer naar de mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?