Marketing voor het bouwbedrijf: de nieuwste ontwikkelingen

Je bouwbedrijf promoten, waar begin je? Steeds meer bedrijven zijn op internet zichtbaar. Online marketing is dan ook de meest logische keuze. Richt je op online marketing voor het bouwbedrijf, dan trek je de meeste aandacht en websitebezoekers.

Stap voor stap passen we online marketing toe. Hierbij kijken we wat je bouwbedrijf echt nodig heeft, zonder teveel te betalen. Of het nu om SEO teksten, nieuwsberichten, blogs, technische optimalisatie of wat anders gaat: bouwgerelateerde marketing is effectief.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Marketing in de bouwsector

Marketing is net zo oud als dat er bedrijven bestaan. Al in de Romeinse tijd hielden bedrijven zich met marketing (promotie) bezig. Door de bloeiende bouwsector en de concurrentiegroei is het belangrijk om er met kop en schouders bovenuit te blijven steken.

Marketing in de bouwsector is onmisbaar. Ondanks dat er veel behoefte is aan vakmanschap, is het nog steeds nodig om reclame te maken. Je wil immers niet alleen vandaag maar ook volgend jaar in de picture staan.

De verschillende activiteiten

Kijk je naar marketing voor het bouwbedrijf dan zijn er een aantal dingen belangrijk. Bouwbedrijven maken vaak nieuwe ontwikkelingen door. Bijvoorbeeld een samenwerking met een ander bedrijf of een innovatief project.

In dit geval is het belangrijk om het nieuwsbericht naar buiten te brengen. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid en vestigt de aandacht op het bouwbedrijf. Nieuwsberichten deel je via een website, social media of in de media bijvoorbeeld een nieuwssite, krant of tijdschrift.

Marketing bestaat uit veel meer activiteiten. Dit zijn onder andere SEO, SEA, social media, e-mail, telefonie, snelwegreclame en nog veel meer.

Is marketing voor het bouwbedrijf wel nodig?

Bouwbedrijven hebben meer dan voldoende werk. Toch ervaren ze concurrentie en soms is het lastig om de juiste opdrachtgevers te vinden. Al helemaal wanneer het om een specialisatie of een beperkt werkgebied gaat.

In deze situaties is marketing voor het bouwbedrijf zeer effectief. Het zorgt namelijk niet alleen voor meer naamsbekendheid maar ook voor meer websitebezoekers en meer klanten. Van alles een beetje meer, en dat is altijd goed.

Wat zoekmachine optimalisatie inhoudt

Het is opvallend dat veel bouwgerelateerde bedrijven weinig aandacht aan zoekmachine optimalisatie (SEO) besteden. Ze krijgen voldoende opdrachten binnen, dus waarom zouden ze hoger in Google willen staan?

Heb je al eens bedacht wat er gebeurt wanneer de concurrentie groeit, en er steeds minder geld aan bouwprojecten wordt uitgegeven? Juist ja, dan ben je haastig op zoek naar opdrachtgevers of klanten. In dit geval is het handig wanneer je bovenaan in de organische zoekresultaten staat.

Besteed daarom aandacht aan SEO. Misschien niet omdat je het vandaag nodig hebt, maar volgend jaar of over vijf jaar. Wanneer je nu al bezig bent met SEO heb je hier later veel profijt van.

Adverteren in zoekmachines en op social media

Een andere methode om marketing toe te passen is adverteren. En dan met name digitaal adverteren, want dit is zeer effectief. Bovendien is het ook nog eens betrekkelijk goedkoop, al helemaal wanneer je dit met de veel te dure tv-reclame vergelijkt.

Je kunt het zo duur maken als je zelf wil, maar adverteren in zoekmachines is mogelijk vanaf € 10 per dag. Terwijl je op social media adverteert vanaf € 5 per dag. Dit betekent dat digitaal adverteren ook met een klein budget tot de mogelijkheden behoort.

Het voordeel van digitaal adverteren is dat alles meetbaar is. Je ziet direct het effect van de online advertentie. Bovendien heb je keuze uit verschillende platformen zoals adverteren in Google of Bing, op andere websites, op Facebook, Instagram of waar je maar wil.

Actief zijn op social media

Er zijn maar weinig bouwbedrijven die dagelijks actief zijn op social media. Vaak heeft dit met tijdgebrek te maken, maar ook met onwetendheid. Bijvoorbeeld niet weten hoe je social media effectief voor je bedrijf inzet.

Zonde, want op social media zijn veel potentiële opdrachtgevers of klanten actief. Maar ook potentiële samenwerkingspartners. Verdiep je daarom eens wat meer in social media. Elk netwerk heeft zijn voor- en nadelen en trekt specifieke doelgroepen aan. Maak social media onderdeel van je marketingstrategie en je zult merken dat het heel veel oplevert.

Printmarketing is óók effectief

Daarnaast heb je printmarketing, dit bestaat uit promotie via printmedia. Denk hierbij aan krant of tijdschrift, folder, brochure of andere dingen die geprint worden. Het is een aantrekkelijke marketingvorm omdat je hiermee vooral een specifieke of lokale doelgroep bereikt.

Telemarketing of e-mail marketing inzetten

Is telemarketing geschikt voor het bouwbedrijf? Wel wanneer je bedrijven of particulieren benadert die geïnteresseerd zijn in je diensten of werkzaamheden. Bij telemarketing is het belangrijk dat de ontvanger toestemming geeft voor je telefoontje. Bedrijven mag je soms wel zonder toestemming benaderen.

Het alternatief is e-mail marketing, iets dat veel goedkoper is. Ook hierbij moeten particulieren zich specifiek voor e-mails of nieuwsbrieven aanmelden. Bedrijven mag je dan wel weer benaderen, mits het ook relevant is en ze hier toestemming voor hebben gegeven. Overigens mag je klanten altijd via de telefoon of e-mail benaderen.

Conclusie marketing voor bouwbedrijven

Over het algemeen is marketing voor bouwbedrijven effectief en relatief goedkoop, al helemaal wanneer je voor de digitale vorm kiest. Zet je bouwbedrijf in de spotlight en trek meer websitebezoekers en klanten aan. Begin vandaag nog met het opzetten van een goede marketingstrategie. Neem contact op, we zijn je graag van dienst.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?