Marketing nieuw bedrijf: plan van aanpak

Bijgewerkt: 16 april 2023

Als startende ondernemer komt er veel op je af. Enerzijds ben je bezig met het inschrijven en opstarten van je bedrijf. Anderzijds denk je nu al na over het aantrekken van klanten of opdrachtgevers. De marketing voor een nieuw bedrijf is erg belangrijk: het bepaalt het uiteindelijke succes.

Helaas is marketing niet zo goedkoop, zelfs niet wanneer het om online marketing gaat. Je krijgt al snel met hoge advertentiekosten, dure SEO diensten en onbetaalbare linkbuilding te maken. Om maar niet te zwijgen van de technische aspecten van je website of webshop. In dit artikel vind je een aantal low budget marketingtips voor startende ondernemers.

Maak gebruik van social media

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met marketing je nieuw bedrijf onder de aandacht te brengen, hoe pak je dit aan? Zorg dat je zo snel mogelijk een social media-account aanmaakt. Of eigenlijk meerdere, want je doelgroep maakt gebruik van verschillende sociale platformen.

Het voordeel van social media is dat het gratis in gebruik is. Bovendien heeft het een ontzettend groot bereik. Maak van je social mediaprofiel iets geweldigs zodat je direct opvalt. Deel interessante content en ga de interactie met de doelgroep aan.

Doe aan zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Je wil dat je website of webshop straks hoog in Google staat. Met hoge posities in Google trek je ontzettend veel organisch verkeer aan. Niet al dat verkeer is direct geïnteresseerd in je bedrijf, product of dienst. Dat maakt ook niet uit, het is net zo belangrijk dat zoveel mogelijk mensen kennis maken met je bedrijf of merknaam.

Het is dus zaak om te zorgen dat je op bepaalde zoektermen bovenaan in de organische zoekresultaten staat. Niet alleen om aan naamsbekendheid op te bouwen maar ook om potentiële klanten naar je website te trekken. Je zult je dus op SEO moeten richten.

Het voordeel van SEO is dat je het gratis kunt doen, mits je ook weet waar je mee bezig bent. Vergis je hier niet in want ik zie aardig wat marketingbureaus of SEO tekstschrijvers die zelf niet hoog in Google scoren. Dus waarom zou het voor jou dan zo makkelijk zijn?

Deel waardevolle content, bouw een natuurlijk linkprofiel op (geen backlinks kopen!) En zorg dat je website technisch op orde is. Heb je er toch moeite mee? Mijn cursus Online Zichtbaarheid leert je alles over SEO en social media. Geschikt voor startende ondernemers zodat je alles, zonder hoge marketingkosten, zelf doet.

Werk samen met andere lokale bedrijven

Misschien ben je afhankelijk van klanten of opdrachtgevers in je directe omgeving. In dit geval is het interessant om met andere lokale bedrijven samen te werken. Zo vergroten jullie elkaars klantenbestand. Hoe je dit aanpakt? Bijvoorbeeld de fotograaf die samenwerkt met een visagist. Of de supermarkt die samenwerkt met een fruitkwekerij.

Er zijn genoeg situaties waarbij lokale bedrijven samen kunnen werken. Doe aan crosspromotie zodat jullie er beiden beter van worden.

Toon je expertise in online fora en groepen

Het is een feit dat marketing voor een nieuw bedrijf erg duur kan zijn. Je moet rekenen op minimaal € 500, en dan zit je echt aan de lage kant. Tegenwoordig betalen bedrijven duizenden euro’s voor online marketing. Terwijl offline marketing nog veel duurder is.

Dat is niet altijd nodig. Je kunt ook op andere manieren potentiële klanten aantrekken. Toon je expertise in online fora en in relevante groepen. Praat mee over onderwerpen die betrekking hebben op jouw niche of branche.

Werk met een speciale aanbieding of korting

Als startende ondernemer kan het lastig zijn om nieuwe klanten aan te trekken. Ze kennen je product of dienst niet en twijfelen of je wel kwaliteit biedt. Bied daarom een speciale aanbieding of korting aan. Dit moedigt nieuwe klanten aan om je producten of diensten uit te proberen.

Maak een gratis e-book of whitepaper

Het helpt om een gratis e-book of whitepaper weg te geven. Bijvoorbeeld met waardevolle informatie omtrent een belangrijk onderwerp. Dit soort gratis dingen werkt als een leadmagneet. Je bouwt een e-mail adressenbestand van potentiële klanten op.

Gebruik e-mail marketing

Laat websitebezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Het is niet zo dat iedereen dit doet maar wanneer je er een goede actie van maakt dan zijn er zeker mensen die dit willen. In bovenstaand stukje heb je gezien dat je e-mailadressen verzamelt met het weggeven van een gratis e-book of whitepaper. Daarnaast kun je e-mail adresbestanden kopen, maar je moet hier wel een beetje voorzichtig mee.

Verzamel via e-mailmarketing de adressen van klanten of opdrachtgevers. Benader al die mensen af en toe met een interessante aanbieding. E-mailmarketing is geschikt om met klanten in contact te blijven. Maar ook om nieuwe klanten aan te trekken.

Organiseer een evenement of workshop

Het is net zo leuk en interessant om een evenement, workshop of webinar te organiseren. Bedoeld om je merk of bedrijf te promoten. Maar natuurlijk ook om je expertise te tonen. Zorg dat het evenement of de workshop gratis is zodat je direct de aandacht trekt.

Tijdens het evenement, de workshop of webinar kun je klanten verleiden om je producten uit te proberen of om een van je diensten af te nemen. Maar je kunt ze ook overhalen om een betaald evenement of workshop te volgen.

Maak boeiende of opvallende inhoud voor je website

Eigenlijk valt dit gedeelte onder SEO, maar ik vind het toch de moeite waard om apart te bespreken. Zorg altijd voor boeiende en opvallende inhoud op je website. Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen, video’s of podcasts. Een mix van deze mag natuurlijk ook.

Je kunt je natuurlijk afvragen wat boeiende of opvallende inhoud is. Tja daar kun je hele discussies over hebben. Maar het zijn in ieder geval artikelen, afbeeldingen of andere media uitingen waar anderen nog lang over praten. Of iets dat indruk maakt zodat de ander er over na gaat denken. Feitelijk moet alle inhoud op je website een bepaald probleem van de bezoeker oplossen. Wat dat probleem is dat weet je zelf heel goed, anders was je geen nieuw bedrijf gestart.

Gebruik altijd relevante hashtags

Even terug naar dat social media gebeuren, want hier moet je echt actief op zijn. Gebruik altijd relevante hashtags. Hiermee beïnvloed je het algoritme van het social mediaplatform. Dit zorgt ervoor dat je bericht beter bij je doelgroep onder de aandacht komt.

Gebruik geen hashtags die razendpopulair zijn. Het nadeel hiervan is dat ze zoveel gebruikt worden dat jouw post binnen enkele seconden uit het overzicht is verdwenen. Maar je moet ook geen hashtags gebruiken die bijna niemand anders gebruikt. De kans dat iemand deze hashtags volgt is heel klein.

Gratis online advertentiecredits

Wil je als nieuw bedrijf marketing toepassen en toch adverteren? Bij veel advertentienetwerken krijg je gratis advertentiecredits. Dit doen ze om jou te verleiden om later nog veel meer aan advertenties uit te geven.

Gratis credits of een proefperiode vind je onder andere bij Google Ads, Facebook Ads of LinkedIn Ads. Houd deze goed in de gaten want regelmatig komen ze met aanbiedingen.

Maak in Google Mijn Bedrijf profiel aan

Nu ik toch over Google heb, maak gelijk een Google Mijn Bedrijf profiel aan. Hiermee zet je jouw bedrijf op de kaart. Het zorgt er niet het geval voordat je lokaal vindbaar bent.

Analyseer je websiteverkeer en gebruikersgedrag

Het is heel belangrijk dat je weet waarom bezoekers op je website terechtkomen en wat ze allemaal uitvoeren. Maak daarom gebruik van een tool zoals Google Analytics. Hiermee krijg je beter inzicht in je websiteverkeer en het gebruikersgedrag.

Overigens is het ook niet verkeerd om het websiteverkeer van je directe concurrenten te analyseren. Zo begrijp je beter waarom ze hoger of juist lager in Google en andere zoekmachines scoren. Hier kun jij je strategie op aanpassen. Er zijn verschillende tools beschikbaar om het websiteverkeer van je concurrenten te analyseren.

Verzamel beoordelingen en reviews

Als laatste helpt het om positieve beoordelingen en reviews van tevreden klanten te verzamelen. Laat je klanten reviews op platforms zoals Google Mijn Bedrijf, Trustpliot en social media schrijven. Je kunt ze hiervoor uitnodigen. Klanten willen dit sneller doen wanneer hier een beloning tegenover staat. Bijvoorbeeld korting op een volgende aankoop. Of toegang tot exclusieve content op je website.

Goedkoop marketing uit laten voeren

Blijf je moeite houden met marketing op je nieuw bedrijf toepassen? Dan doe je het samen met een professional. Al jarenlang sta ik bekend als de betaalbare marketeer en SEO tekstschrijver. Ik begeleid je tegen betaalbare tarieven naar een betere online zichtbaarheid en het opbouwen van naamsbekendheid. Honderden bedrijven gingen je voor.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven