Binnen marketing een jurist inschakelen

Bijgewerkt: 3 mei 2023

Als marketeer, en het kan ook om affiliate marketing gaan, krijg je met verschillende wetten en regels te maken. Zo moeten marketingcampagnes aan bepaalde regelgeving voldoen. Soms stel je contracten op maar je kunt ook te maken krijgen met geschillen. Een marketingjurist kan in dit soort situaties handig zijn.

Situaties waarbij je geen marketingjurist nodig hebt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vaak wordt gedacht dat je voor alles een jurist of advocaat in moet schakelen. Nee, het is niet eens verplicht om als marketeer met een jurist samen te werken. Zelfs wanneer je verdachte bent in een strafzaak en je voor de rechter moet verschijnen, is een advocaat geen verplichting. Je mag namelijk je eigen pleidooi houden.

Dus als marketeer heb je niet altijd een jurist nodig. En je hoeft ook niet altijd juridisch advies in te winnen. Want al die dingen kosten een hoop geld. Gelukkig heb je dit artikel gevonden, waarin veel informatie voor marketeers staat. Zo weet je direct waar je aan toe bent.

Het auteursrecht regelen

Als marketeer krijg je veel met het auteursrecht te maken. Het gaat dan om auteursrecht over teksten, foto’s, video’s, podcasts of andere werken.

Sommige marketeers huren een tekstschrijver of een fotograaf in. Hierbij wordt gedacht dat jij als marketeer het auteursrecht over de teksten of de foto’s krijgt, die de ander in opdracht maakt. Dat klopt dus niet!

Zonder duidelijke afspraken blijft het auteursrecht bij de oorspronkelijke maker liggen. Gelukkig is er zoiets als copyright kopen. Je betaalt een vergoeding aan de maker (die de prijs zelf mag bepalen) en je krijgt het auteursrecht in handen. Vanaf dan mag je zelf bepalen wat je met het werk doet. Ook kun je andere verbieden om het werk ongeoorloofd te gebruiken.

Om het auteursrecht te regelen heb je geen jurist nodig. Je kunt zelf een overeenkomst opstellen en dat mag best eenvoudig zijn. Zelfs wanneer je op een bierviltje de afspraak schrijft dat jij het copyright overneemt, is dit rechtsgeldig. Zorg wel dat jullie beiden namen, afspraken, datum en handtekening op de overeenkomst staan.

Schending van het auteursrecht

Heb je auteursrecht op teksten, afbeeldingen of andere werken? Dan bepaal jij op welke manier het werk getoond of verspreid wordt. Anderen die dit doen moeten vooraf toestemming vragen.

Schending van het auteursrecht houdt in dat iemand je werk ongeoorloofd gebruikt. Er is dus geen toestemming voor gevraagd.

Wat moet je doen? Je hoeft niet direct een marketingjurist in te huren. Dat kost je een hoop geld, en vaak kun je het onderling oplossen. Dat doe je door een nette brief of e-mail naar de inbreukmaker te sturen.

Ga niet ergens voor een voorbeeldbrief betalen. Maak gratis gebruik van mijn brieven voor schending van het auteursrecht. Deze brieven vind je hier.

Overigens zijn er diverse websites waar je nog andere gratis juridische voorbeeldbrieven vindt.

Jurist inschakelen bij schending van het auteursrecht

Lukt het niet om zelf de schending van het auteursrecht op te heffen? Dan is het wel verstandig om een jurist in te schakelen. Ik kan hiervoor mijn ’huisjurist’ aanbevelen. Ze heeft een aantal zaken succesvol voor mij afgehandeld. Bovendien is ze heel betaalbaar, iets dat je niet overal tegenkomt.

Heb je als marketeer een jurist nodig met betrekking tot het aanpakken van een schending van het auteursrecht? Ik breng je graag met deze geweldige jurist in contact.

Marketingcampagnes moeten voldoen aan de regelgeving

Heel soms heb je een marketingjusrist nodig omdat marketingcampagnes niet aan de regelgeving voldoen. Houd er rekening mee dat je te maken krijgt met consumentenbescherming en gegevensbescherming. Maar ook met intellectuele eigendomsrechten.

Gelukkig zijn de regels rond reclame vrij duidelijk. Allereerst moet reclame als zodanig naar voren komen. Wanneer je in zoekmachines of op social media adverteert dan zorgen deze netwerken ervoor dat de reclame als zodanig herkenbaar is.

Het kan ook dat je betaald krijgt voor gesponserde blogs of advertenties op je eigen website. In dit geval moet je aangeven dat het om een advertentie of een gesponsorde blog gaat. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld het woordje ‘advertentie’ of ‘gesponsord ‘. Zolang voor de lezer maar duidelijk is dat het om reclame gaat.

Plaats je een gesponsorde post op sociale media? Dit moet je ook aangeven. Bijvoorbeeld in de beschrijving of met een van de hashtags #add of #spon.

Bij commerciële berichten moet duidelijk zijn wie de afzender is. Zorg daarom dat je bedrijfsnaam en contactgegevens zichtbaar zijn, bijvoorbeeld in een e-mail of brief. Houd er rekening mee dat je geen ongevraagde reclame mag sturen.

Houd je een actie of een promotieactie? De spelregels en voorwaarden moeten voor iedereen duidelijk zijn.

Marketingjurist voor contracten of overeenkomsten

Binnen de marketing werk je vaak met contracten of overeenkomsten. In de basis heb je hier geen jurist voor nodig. Maar wel wanneer het om zeer belangrijke zaken gaat, en je hier geen misverstanden over wil hebben. In dit geval is het nuttig om een jurist te raadplegen. Laat deze kijken of de contracten juridisch geldig zijn.

Ook hiervoor kun je gebruik maken van de ervaren jurist waar ik eerder over verteld heb. Neem hiervoor contact met mij op.

Geschillen met klanten, partners of concurrenten

Er kan soms een geschil met een klant, een zakenpartner of een concurrent ontstaan. Dat is natuurlijk heel vervelend. In veel gevallen kun je dit soort geschillen zelf oplossen. Komen jullie er niet uit? Schakel dan een marketingjusrist in. Maar wel een met kennis van zaken. Ook hiervoor neem je even contact met mij op.

Reputatiemanagement

Wanneer jij je met marketing bezighoudt dan is reputatiemanagement erg belangrijk. Het gaat om alle berichtgevingen die je naar buiten brengt, en welke invloed dit op het publiek heeft. Met reputatie management analyseer je het effect van de berichtgevingen en verbeter je de reputatie. Of je beschermt het.

Het is belangrijk om in de gaten te houden wat er over jouw merk of bedrijf gezegd wordt. Zo kom je er al snel achter welke factoren een positieve of negatieve invloed op je online reputatie hebben. Zo weet je wat er speelt en kun je hier beter op acteren.

Wat heeft een marketingjurist hiermee te maken? Bij negatieve publiciteit is het belangrijk om dit in te perken. Daar kan een jurist bij helpen. Maar ook bij eventuele schadeclaims. Overigens kun je bij een schadeclaim beter een advocaat inschakelen. Al helemaal wanneer het om hogere bedragen gaat, dan is een jurist geen geschikte keuze.

Bedenk dat een jurist niet mag pleiten voor een rechtbank, een advocaat mag dit wel. Bovendien mag een jurist alleen geschillen in behandeling nemen wanneer het om schadeclaims tot € 25.000 gaat. Vanaf € 25.000 heb je een advocaat nodig.

Wel of geen marketing jurist inschakelen?

Ben je binnen de marketing actief? Het inschakelen van een jurist kan kostbaar zijn. Doe dit daarom alleen wanneer dit absoluut noodzakelijk is. Vaak zijn geschillen onderling op te lossen. En met de nodige informatie, die je overal gratis op het internet tegenkomt, kom je heel ver.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven