Mailinglijst bouwen? Tips voor een lijst met e-mail adressen

Een mailinglijst is voor veel bedrijven onmisbaar. De e-mail lijst is handig voor het versturen van nieuwsbrieven, zakelijke mails of aanbiedingen. Je zou het kunnen vergelijken met een adresbestand van klanten.

Vroeger was het heel makkelijk om een mailinglijst op te bouwen. Je kocht een e-mail lijst op het internet, of je verstuurde mailings naar willekeurige adressen. De mensen die terug reageerden verzamelde je in een e-mail lijst.

Tegenwoordig gaat dit niet meer zo makkelijk. Je moet je aan de privacywetgeving houden, en die is de laatste jaren erg streng geworden. Wil je snel e-mailadressen verzamelen om deze voor je bedrijf in te zetten? Er zijn ontzettend veel manieren om dit te realiseren.

Zo zit het met de privacywet

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is al enkele jaren verboden om stiekem een e-mail lijst op te bouwen. Dit mag niet volgens de telecommunicatiewet, en ook niet volgens de AVG. Om mensen op een mail lijst te zetten heb je hun toestemming nodig.

Even voor de duidelijkheid: je mag geen e-mailadressen kopen, van iemand krijgen, in je bezit hebben of verwijderen, zonder dat de ander hier weet van heeft. Dit valt namelijk allemaal onder het verwerken van persoonsgegevens.

Maar zelfs als je rechtmatig e-mailadressen verkrijgt, mag je de mensen niet zomaar een bericht sturen. Dit mag alleen wanneer ze al klant zijn of hier toestemming voor hebben gegeven. En je mag koude acquisitie toepassen op bedrijven.

So far so good, laten we nu kijken hoe je een mailinglist onderbouwt. En wel zo snel mogelijk.

Een mailinglijst kopen en waarom dit een slecht idee is

Vroeger was het heel normaal om een mailinglijst te kopen. Je ontving een lijst met honderden tot duizenden Nederlandse e-mailadressen. Vervolgens kregen de geadresseerde ongevraagd reclame toegestuurd. Dit mag tegenwoordig niet meer.

Is een mailinglijst kopen dan nog wel interessant? In veel gevallen niet. Het versturen van bulk e-mails mag alleen onder bepaalde voorwaarden. Zo moeten de ontvangers hier toestemming voor hebben gegeven (opt-in).

Vaak staan er adressen op de mailinglijst die hier geen toestemming voor hebben gegeven. Ze zitten niet op je commerciële e-mail te wachten. Hierdoor is de mailinglijst waardeloos, je hoeft je aan de hand hiervan niet rijk te rekenen.

Wil je e-mail marketing op een goede en effectieve manier aanpakken, ga dan niet aan je verzendreputatie sleutelen. Oftewel: koop niet zomaar een mailinglijst. Waarom ze dan toch zoveel op het internet worden aangeboden? Omdat er vraag naar is en omdat de aanbieder er geld mee kan verdienen. Laten we deze methode dus maar gauw weglaten.

Een wegevertje (lead magnet)

Neem geen risico’s met onwettige handelingen. Wil je een mailinglijst opbouwen dan doe je dit op een eerlijke en transparante manier. Bijvoorbeeld middels een weggevertje. Je mag aangeven dat je het weggevertje via de mail verstuurt, dus diegenen moet eerst zijn e-mailadres achterlaten. Op het moment dat iemand een weggevertje krijgt mag je hem als klant zien. En nu komt het mooiste: klanten mag je met relevante aanbiedingen benaderen.

Wat is een weggevertje? Dit is iets dat je gratis aanbiedt, bijvoorbeeld een klein product, een dienst of een hoop tips. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Gratis coachinggesprek
  • Gratis SEO-check van de website
  • Een e-book met gezonde recepten
  • Een checklist voor als je gaat trouwen
  • Tips om snel af te vallen
  • Gratis test-je-kennis
  • Een handige applicatie

Een weggevertje is het ideale lokmiddel om e-mailadressen te verzamelen.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Veel websites bieden hun bezoekers de mogelijkheid om in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het probleem is dat die nieuwsbrief vaak dodelijk saai is. Of dat de bezoeker er geen noodzaak van inziet om zich in te schrijven.

Dat zijn gemiste kansen want middels een nieuwsbrief bouw je een prachtige mailinglijst op. Daarom is het zaak om de bezoeker eerst te overtuigen van een abonnement op nieuwsbrieven. Schrijf blogs waar veel bezoekers op afkomen. Geef hier belangrijke tips maar bewaar het grootste geheim voor in de nieuwsbrief. Wedden dat zich op basis hiervan meer mensen op je nieuwsbrief gaan inschrijven?

Een andere manier is korting geven wanneer iemand zich abonneert op de nieuwsbrief. Maar let op, dit moet geen strikte voorwaarden zijn. De korting moet nog steeds gelden wanneer diegene zich uitschrijft voor de nieuwsbrief.

Waardevol content (of een gedeelte hiervan) op je website afschermen

Ook een geweldige manier om een mailinglijst op te bouwen: scherm waardevol content af. Nieuwswebsites werken hier veel mee. Je kunt slechts een gedeelte van een nieuwsbericht lezen. Pas wanneer je een abonnement afsluit of een account aanmaakt krijg je de rest te zien.

Het is niet altijd verstandig om bezoekers voor afgeschermde content te laten betalen. Meestal is deze content ook op concurrerende websites vindbaar, zij het in een andere vorm. Dat is de reden waarom een aantal nieuwswebsites zich flink in de vingers hebben gesneden: betaalde content was gratis op andere sites vindbaar.

Content zou eigenlijk gratis moeten zijn en blijven. Maar het afschermen om het op deze manier exclusiever te maken, dat mag natuurlijk wel. Dus: verleid je bezoekers met kwalitatieve, inspirerende en exclusieve content. In ruil hiervoor geven ze graag hun e-mailadres.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven