Magische woorden in een tekst

Wanneer een woord een specifiek effect heeft, dan spreek je van een magisch woord. Met magische woorden bind je de lezer aan je tekst en boodschap. Binnen de marketing wordt veel gebruik gemaakt van magische woorden. En nee, die hebben niks met Disney te maken, hoewel dat ook een stukje magie is.

Ik laat je zien met welke magische woorden je lezers verleidt. Van die krachtige woorden en zinnen waarmee je reacties losmaakt en een hogere omzet realiseert.

21 overtuigende woorden die verkopen

Magische woorden zijn overtuigend. Ze hebben een aantal effecten:

  • De lezer voelt zich betrokken bij jou of je bedrijf
  • Je dringt dieper bij het publiek binnen
  • Magische woorden werken bevredigend
  • Twijfels worden weggenomen
  • Het verleidt om meer te ontdekken
  • Het zet aan tot actie

Met magische woorden in een tekst trek je de aandacht, houd je die aandacht lange tijd vast, vergroot je de empathie en zorg je voor een hogere omzet. Het wordt tijd om onderstaande 21 magische woorden in je tekst te verwerken. Natuurlijk niet allemaal tegelijk.

1. Wist je dat?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Dit is een van die magische woorden die ik veel in teksten gebruik. Wist je dat… 95% van de Nederlanders gebruikt maakt van Google? Wist je dat… ‘hot dogs’ het eerste woordje was dat Mickey Mouse ooit uitsprak?

Door Wist-je-datjes te gebruiken zal de lezer geboeid blijven. Het is niet direct iets dat tot actie lijdt, maar je voorkomt dat de bezoeker snel weer weg is.

2. Ontdek

Ontdek de prijs, ontdek wat het voor jou betekent of ontdek waarom dit zo is. Het woordje ontdek is echt een magisch woord. We zijn doel op ontdekken, want dit leidt vaak tot een beloning. En dat is dus waarom je het woord ontdek of ontdekken zeker je tekst moet gebruiken.

3. Gratis

Iets dat altijd werkt: gebruik het woord gratis. Elke Nederlander is hier dol op. We staan niet voor niets bekend om onze zuinigheid. Gratis producten of diensten, gratis e-book of scan, noem het maar op. Je kunt dit woord niet vaak genoeg gebruiken.

Wanneer je iets gratis aanbiedt dan zijn mensen sneller geneigd om je bedrijf te onthouden. Geef je iets gratis bij een bestelling weg dan zullen ze veel sneller opnieuw iets bestellen. En nee, je hoeft niet alles gratis weg te geven. Vaak gaat het om een kortingsactie, en wanneer je toch iets gratis aanbiedt dan verwerk je dit gewoon in de verkoopprijs van andere producten en diensten.

Gratis betekent dus niet dat je jezelf tekort doet. Maar omdat dit zo’n grote aantrekkingskracht op het publiek heeft, zou je het zeker toe te passen.

4. Snel

Sinds de komst van het internet willen we alles beter en sneller geregeld hebben. Het is irritant wanneer websites langzaam zijn, wanneer een pakketje lang op zich laten wachten en wanneer degene voor je veel te langzaam loopt. Het moet sneller dan snel.

Gebruik dan ook het woordje snel wanneer je producten verkoopt. Of wanneer je diensten aanbiedt, zo goed als ‘snel geregeld’. Als alternatief hierop zou je het woordje kort kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld een korte wachttijd.

5. Vandaag

Start vandaag nog met de cursus, zodat je volgende maand je diploma hebt. Of: alleen vandaag krijg je korting. Vandaag is ook een heel magisch woord om in je tekst te gebruiken. Je legt tijdsdruk bij de lezer en dit werkt altijd goed. Mensen houden er namelijk niet van wanneer morgen de aanbieding weg is. Of wanneer ze een kans missen.

6. Nieuw

Alles wat nieuw is, zal nieuwsgierigheid opwekken. Bijvoorbeeld Samsung die een nieuwe smartphone heeft ontwikkeld. Of Ziggo dat met een nieuwe televisiezender komt. Zoek je naar magische woorden voor je tekst, dan zou je zeker met het woordje ‘nieuw’ moeten werken. Maar alleen wanneer iets ook echt nieuw is.

7. Gegarandeerd

Met dit magisch woord moet je een beetje uitkijken, want wanneer je iets garandeert moet je het zeker waard kunnen maken. Toch werkt ‘gegarandeerd’ gegarandeerd goed. We hebben nu eenmaal behoefte aan wat zekerheid, dit wekt vertrouwen op.

Daarnaast willen we de risico’s zoveel mogelijk beperken. Stel nu dat je een investering doet. Bij de ene aanbieder wordt gezegd dat je een rente van 5% KAN realiseren. De ander zegt dat je gegarandeerd een rente van 5% ontvangt. Dan is de keuze makkelijk gemaakt: je gaat voor diegene die garantie geeft.

8. Geheim

Wij kennen het geheim van Google. Of: dit geheim deel ik met jou. Natuurlijk, wanneer je een geheim deelt is het geen geheim meer. Net zomin als dat iemand het geheim van Google zou kennen, of het grote geheim van Sinterklaas. Maar GEHEIM is nu eenmaal een magisch woord.

Dit is afkomstig uit onze kindertijd. Jonge kinderen vinden het heel spannend om een geheim te hebben en dit zo lang mogelijk te bewaren. Dit komt omdat achter een geheim veel mysterie hangt. Jij weet het en de ander niet.

Ook volwassenen houden van geheimen. Probeer dus een geheim te delen, of wat mysterieus te doen. Hoe vager je bent, hoe beter. Maar let op dat je niet te vaag wordt, want hierdoor kunnen je websitebezoekers of klanten gaan twijfelen.

9. Oplossing

Ik heb de oplossing voor jouw probleem. Niks meer aan doen, het magische woord oplossing zou op elke verkooppagina moeten staan. Dit komt omdat iedereen die iets op Google opzoekt, een probleem heeft. En juist voor dit probleem is hij op zoek naar de juiste oplossing.

Verkoop je producten of diensten, dan bied je hiermee oplossingen aan. Die oplossing moet je duidelijk naar voren zien te brengen.

10. Magie

Jazeker, het woord magie is ook een magisch woord. Magie heeft met toverkunsten of bovennatuurlijke krachten te maken. Nu hoef je bij de verkoop van producten of diensten geen gekke dingen te vertellen, maar je kunt het woord zeker op verschillende manieren toepassen:

  • De magie van dit parfum
  • Een magische uitstraling met deze jurk

Magie is ongrijpbaar, daarom houden we er zo van.

11. Populair

Wanneer iets populair is, dan willen we het hebben. Simpelweg omdat we kuddegedrag vertonen en graag met anderen meelopen. Ben je er nog niet uit welke magische woorden in je tekst geschikt zijn, probeer dan iets met het woordje populair te doen. Werkt vooral goed wanneer je producten verkoopt.

12. Nu

Niet vandaag of morgen maar nu. Wanneer je nu bestelt krijg je 10% korting. Vraag nu je kortingscode aan. Het is een activerend woordje waar ook wel wat magie vanuit gaat. Want wat zou er gebeuren wanneer je het niet nu maar later doet? Juist ja, niemand wil in deze onzekerheid zitten.

13. Trend

We zijn altijd op zoek naar de nieuwste trends. Wanneer je ‘trend’ gebruikt dan weet de lezer dat het heel actueel is. Een beetje hetzelfde als ‘populair’, maar toch weer met een andere lading. Trend gaat vaak over mode en beauty, terwijl populair over van alles kan gaan.

14. Resultaat

We zoeken niet alleen een oplossing voor ons probleem maar willen ook resultaat zien. Zowel resultaat als resultaten zijn van die magische woorden die perfect werken wanneer je diensten aanbiedt. Maar het kan ook gebruikt worden binnen de gezondheidszorg en soms de verkoop van producten.

Als alternatief gebruik je resultaatgericht. Bijvoorbeeld “resultaatgerichte werkwijze”. Dan weet de lezer zeker dat je je uiterste best doet om tot resultaten te komen.

15. Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat 2,2% van de wereldbevolking blauwe ogen heeft. Of een onderzoek heeft uitgewezen dat werkende mensen langer leven. Wanneer je met onderzoeken rondstrooit dan vertrouwen mensen je meer. Het is dus zeker een magisch iets om in je tekst te gebruiken. Wees er dan wel zeker van dat je naar een betrouwbaar onderzoek verwijst. Of dat je aangeeft dat je het onderzoek zelf hebt uitgevoerd.

16. procent

20 procent op dameskleding. Het percentage nicotine in een sigaret. Hoeveel procent van de aarde bestaat uit water? Sommigen houden niet zo van rekenen maar zijn wel dol op percentages. Dit kunnen we in onze hersenen veel makkelijker verwerken. 100% is alles, 0% is niets.

Of je nu een blog schrijft, een productomschrijving of een wetenschappelijk artikel, het werkt altijd goed om het woord ‘procent’ in de tekst te verwerken.

17. Je, jij en jou

Sommige teksten zijn heel afstandelijk. Ze spreken de lezer niet direct aan. Natuurlijk is het lastig om de lezer met zijn naam aan te spreken, want die weet je niet. Daarom gebruik je je, jij en jou in je teksten. Dat maakt het net wat persoonlijker.

Let op wanneer je de lezer met u aanspreekt. Hiermee creëer je afstand, en dat wil je misschien niet. Tenzij je juist wel heel afstandelijk, zakelijk en als een maatpak over wil komen. In sommige gevallen is dit zelfs nodig, maar in meer dan 95% van de situaties kun je beter voor je en jij kiezen.

18. Omdat

Omdat je het waard bent. Omdat je dit verdient. Kijk, dat zijn duidelijke argumenten. Dit magisch woord gebruik je ook om iets kracht bij te zetten. Bijvoorbeeld bij een waarom-vraag. Waarom is diesel duurder dan benzine? Omdat de vraag naar diesel ontzettend hoog is.

Omdat zorgt voor duidelijkheid, orde en structuur. Wanneer je zelf teksten schrijft, moet je zeker iets met ‘omdat’ doen.

19. Stel je voor

Daar komt hij dan: stel je voor dat je dit hele artikel zou uitlezen en hierdoor hele krachtige teksten zou schrijven. Je wil een reden hebben waarom je dit artikel uit zou lezen. Of waarom je iets zou kopen. Eigenlijk wil je de meerwaarde zien. Het zinnetje ‘stel je voor’ neemt twijfels bij lezers weg.

20. Gemakkelijk

We willen niet moeilijk doen over zaken. Gemakkelijk een bestelling plaatsen en gemakkelijk betalen. Of gemakkelijk een offerte aanvragen. Alles wat gemakkelijk is trekt de aandacht. Het is dan niet alleen een aandachtstrekker maar ook een magisch woord om het publiek te verleiden. Hiermee maak je van een lezer een klant.

21. Bedankt

Heeft iemand een bestelling geplaatst of een offerte aangevraagd? Zich ingeschreven voor de nieuwsbrief of het hele artikel uitgelezen? Bedank de lezer of de klant voor zijn of haar inzet of vertrouwen. Dus bij deze: bedankt dat je tot het einde hebt doorgelezen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven