Long copy of short copy: wat is beter?

Bijgewerkt: 3 december 2022

Hoe lang moet een tekst zijn? Vaak wordt gezegd dat lange teksten beter zijn. Ze zouden hoger in Google scoren en je informeert de bezoeker veel beter. Nee, dit klopt niet. Of je long copy of short copy gebruikt is vooral wat je gevoel je ingeeft.

Er wordt al jarenlang gediscussieerd over de verschillen tussen long copy en short copy. Het probleem is dat niemand hier een eenzijdig antwoord op heeft. Ook ik niet, maar ik probeer toch uit te leggen wanneer je voor lange of korte teksten kiest.

Niemand leest lange teksten, of toch wel

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De voorstanders van short copy zeggen dat niemand lange teksten leest. Vroeger misschien wel maar de moderne lezer is luier. Dat klopt, de lezer van nu wil zo snel mogelijk aan informatie komen. Wanneer hij zich eerst door 2000 woorden moet worstelen om bij de kern van de boodschap uit te komen, dan is hij zijn interesse kwijt.

Het is dus belangrijk om nooit meer te vertellen dan exact nodig is. Wanneer je in 200 woorden de boodschap goed over kan brengen, dan moet je dat doen. Maar soms heb je hier toch langere teksten voor nodig. Bijvoorbeeld omdat het onderwerp moeilijk is, of omdat er ontzettend veel valt uit te leggen.

Wanneer je voor long copy kiest

Scoort long copy echt beter in zoekmachines? Ja en nee. Vroeger was het zeker zo dat lange teksten hoger in de organische zoekresultaten stonden. Hier is wel wat verandering in gekomen, en dat heeft te maken met de manier waarop Google webpagina’s beoordeelt.

Google moet continu een keuze maken tussen miljoenen webpagina’s. Het is belangrijk dat de inhoud van een webpagina’s ook zo goed mogelijk bij een zoekopdracht aansluit. Juist daarvoor kijkt Google dus naar de inhoud van een webpagina, en niet naar de lengte van een tekst.

Natuurlijk is het zo dat een langere tekst dieper op het onderwerp in kan gaan. Maar je ziet ook dat hele korte teksten hoog in Google scoren. Simpelweg omdat ze beter antwoord op een vraag geven. Of omdat de inhoud perfect aansluit bij de zoekopdracht.

Dus het is niet zo dat long copy ALTIJD hoger scoort. Maar het is een feit dat teksten vanaf 500 woorden het toch beter doen dan teksten van 50 woorden.

Zo zit het met monsterartikelen van 1500 woorden of meer

Zo rond het jaar 2010 waren monsterartikelen heel populair. Dit bleef tot het jaar 2015 ongeveer zo, daarnaast zwakte dit af. Dit komt omdat marketeers en webmasters in de gaten hadden dat lange artikelen niet per se beter scoorden.

Enerzijds komt dit omdat monsterartikelen van 1500 woorden of meer echt te lang zijn. Meestal worden deze artikelen geschreven om hoog in Google te scoren. Maar niet om de juiste informatie te geven.

Heb je 1500 woorden nodig om alles omtrent een onderwerp uit te leggen? Dan moet je dat gewoon doen. Maar schrijf geen artikel van 1500 woorden omdat je denkt dat je hiermee hoger scoort.

Pagina’s van duizenden woorden lang

Vooral verkooppagina’s zijn soms duizenden woorden lang. Ja echt, er staan makkelijk 5000 woorden of meer op één webpagina. Waarom doen verkopers of webmasters dit toch? Er wordt nog steeds gedacht dat dit de meest geweldige manier is om te verkopen. En om superhoog in Google te staan.

In beide gevallen is dit een verkeerde gedachte. Het gaat erom wat je te vertellen hebt, niet hoeveel woorden je gebruikt.

De voordelen van long copy

Misschien ben je door bovenstaande een beetje afgeschrikt, je durft geen long copy meer te schrijven en te publiceren. Maak je niet druk, want dit heeft wel degelijk een aantal voordelen. Hieronder zie je waarom long copy (soms) nodig is.

Veel details over een product of dienst geven

Wanneer je iets verkoopt (of aanbiedt) wat veel uitleg nodig heeft, dan moet je meer woorden gebruiken. Je wil namelijk diep op details in kunnen gaan. Stel nu dat je een elektrisch apparaat verkoopt dat nog niet zo populair is. Weinig mensen hebben er verstand van en ze weten eigenlijk niet zo goed hoe ze zoiets gebruiken. Of wat de voordelen ervan zijn.

In dit geval kom je niet weg met een kort stukje tekst. Wil je het product goed verkopen, dan heb je long copy nodig. Hoe lang dit moet zijn is natuurlijk van het onderwerp en de moeilijkheidsgraad afhankelijk.

Getuigenissen toevoegen

Een voordeel van long copy is dat je getuigenissen van klanten of gebruikers toevoegt. Dit doe je vooral wanneer je tarieven of prijzen hoog zijn, of wanneer klanten teveel twijfelen.

Long copy vs short copy: wat is nu beter?

Wanneer je voor short copy kiest dan is de kans groter dat de doelgroep elk woord leest. Met long copy zal dit toch een stuk minder zijn. Daarom moet je, wanneer je voor long copy gaat, je tekst in verschillende hoofdstukken en alinea’s opdelen. Gebruik duidelijke tussenkoppen zodat de lezer deze kan scannen.

Short copy is geschikt voor productomschrijvingen, een over-ons pagina, soms een dienstenpagina en/of homepage, e-mail, advertentie en sociale mediapost. Je gebruikt het wanneer de klant bijna een aankoop wil doen. Of gewoon korte informatie zoekt.

Long copy is uitermate geschikt voor blogs, advertorials, soms een homepage en/of dienstenpagina en alle teksten waarbij meer uitleg nodig is. Maar bedenk: less is more, al helemaal wanneer je de aandacht van de lezer erbij wil houden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven