LinkedIn Engagement Pods: waarom ze soms nuttig zijn

Bijgewerkt: 10 juli 2023

Je hebt vast wel ergens gelezen dat je LinkedIn Engagement Pods moet vermijden. Toch kunnen dit soort groepen voor sommige gebruikers nuttig zijn. Wel moet je weten wat hier de mogelijke gevolgen van zijn.

Is je bereik op LinkedIn laag of krijgen je post niet voldoende aandacht? Om je expertise goed in de markt te zetten, is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen je posts zien. Wanneer dit niet lukt kan een LinkedIn Engagement Pod je hierin ondersteunen.

Het LinkedIn algoritme beïnvloeden

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


LinkedIn is een geweldig social media platform om je zakelijk netwerk uit te breiden. Op dit platform kom je in contact met potentiële opdrachtgevers of klanten, werkgevers of werknemers. Alles op LinkedIn draait om zakelijk netwerken.

Het platform is niet bedoeld om privéfoto’s te delen of om contact te onderhouden met familie. Daar heb je andere en meer geschikte platformen voor zoals Facebook, Instagram en Twitter.

Wanneer je een niet zo groot LinkedInaccount hebt, kan het lastig zijn om bij het publiek onder de aandacht te komen. Voor dit soort mensen zijn LinkedIn Engagement Pods bedacht.

Een LinkedIn-pod, ook wel een engagement-pod genoemd, bestaat uit een groepje van 10 tot ongeveer 100 mensen. Alle mensen binnen de groep spreken af om op elkaars content op LinkedIn te reageren. Het reageren bestaat uit:

  • Posts leuk vinden
  • Op elkaars berichten reageren
  • Elkaars berichten delen

Het idee hierachter is om het LinkedInalgoritme te beïnvloeden, zodat jouw posts (en die van andere leden) een groter publiek bereiken.

Trapt LinkedIn hierin?

Wanneer je het aan LinkedIn zelf vraagt, zeggen ze dat een LinkedIn Engagement Pod tegen de regels is. Het platform probeert dit dan ook te voorkomen. Mocht je deelnemen aan een dergelijke groep en LinkedIn komt hierachter, dan kan je account geschorst worden.

Ondanks dat, kunnen Engagement Pods soms waardevol zijn. Hiervoor moet je weten hoe het LinkedIn algoritme werkt.

LinkedIn gebruikt tientallen factoren om te bepalen hoe ze je berichten rangschikken. Hierbij wordt telkens gebruik gemaakt van een kleine steekproef. Tijdens deze proef kijkt het algoritme hoe het publiek op jouw berichten reageert.

Je bericht wordt vervolgens in een van de drie categorieën ingedeeld:

  • Spam
  • Lage kwaliteit
  • Hoge kwaliteit

Je ziet overal berichten dat je Engagement Pods moet vermijden. Maar weet je, in de praktijk werken ze wel degelijk.

De tests die ik heb uitgevoerd

De volgende test heb ik uitgevoerd met een nieuw LinkedIn account dat ik niet onder mijn eigen naam heb gestart. Ik probeerde te vermijden dat anderen mij zouden herkennen, en daarom misschien op mijn posts zouden reageren.

Ik maakte een nieuw account aan en sloot mij aan bij twee LinkedIn Engagement Pods. Het was moeilijk om die te vinden, de meeste groepen zijn goed verborgen. Op LinkedIn zelf vind je af en toe zo’n groep maar ik raad af om je hierbij aan te sluiten. LinkedIn kan zo heel makkelijk zien wie lid is, en eventueel de deelnemende accounts sluiten.

Het eerste groepje waar ik lid van werd, bestond uit 24 leden. Het tweede groepje was iets groter en had 57 leden. Het komt zelden voor dat een groepje groter dan 100 leden is. Dit komt omdat de meeste mensen huiverig zijn om zich bij een dergelijke groep aan te sluiten.

De resultaten van de test

Met een nieuw account kun je het makkelijkst testen, omdat je te weinig volgers hebt om je bericht viraal te laten gaan.

Het eerste bericht dat ik plaatste liet ik zien aan de kleine pod. Ik kreeg binnen een uur 4 opmerkingen, 8 likes en binnen 24 uur waren er 118 vertoningen. Dit laatste liet zien dat mijn bericht ook buiten de leden van de pod getoond werden. Iets dat op zich wel logisch is, want wanneer iemand ergens op reageert, zien zijn of haar volgers dit op hun tijdlijn verschijnen.

Het tweede bericht deelde ik met de groep van 57 leden. Binnen een uur had ik wederom 4 reacties, 13 likes en 302 vertoningen. Meer dan uit de kleine groep.

Ondertussen had ik ook 7 volgers. Ja ik weet het is niet veel, maar ze waren vanzelf gekomen. Ik besloot handmatig een post te delen. Die leverde mij 3 opmerkingen op, 11 likes en 328 vertoningen.

Uit de test kan ik concluderen dat Engagement Pods niet meer opleveren dan handmatige (natuurlijke) posts. Maar het werkte ook niet nadelig. Zeker gezien het feit dat ik toen nog geen volgers had.

De tweede test

Na twee weken had ik exact 50 volgers verzameld. Dat heb ik gedaan door mensen een uitnodiging te sturen en aan te geven dat dit een test was. Gelukkig wilde zoveel mensen meewerken.

Wat ik nu deed was opnieuw een post op LinkedIn plaatsen en met de eerste groep (24 leden) delen. De betrokkenheid was een stuk groter dan de vorige keer, mede te danken aan de volgers die ik had opgebouwd en ook op mijn post reageerden. Vervolgens deelde ik opnieuw een post, dit keer met de tweede groep (57 leden). En als laatste een handmatige post die ik niet met de groepen deelden.

Wat mij dit keer opviel was dat de likes, opmerkingen en vertoningen iets groter was dankzij de Engagement Pods. Toch was het verschil minimaal.

Conclusie over dit soort LinkedIn groepen

Het is zeker mogelijk om enige betrokkenheid te halen uit pods. Hierbij is het belangrijk dat je voor pods kiest met leden die voor jou relevant zijn. Feitelijk zouden de leden oprecht geïnteresseerd moeten zijn in de dingen die je deelt. Ze moeten ook bereid zijn om je werk te ondersteunen.

Wanneer jij je aansluit bij willekeurige pods, is de kans groot dat hier veel nepaccounts tussen zitten. Of accounts die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw werk. Je kunt dan wel veel reacties of likes krijgen, maar deze mensen zullen geen zaken met je gaan doen. Het is wel zo dat hun reacties op jouw berichten, zich weer verspreiden in hun eigen netwerk. Dat kan interessant zijn wanneer dat netwerk voor jou wel relevant is. Maar die kans is klein.

Voordelen en nadelen

Twijfel je nog of jij je moet aansluiten bij een LinkedIn Engagement Pod? Ik heb hieronder de voordelen en nadelen op een rijtje gezet.

Voordelen

  • Je hebt binnen no-time veel likes en reacties
  • Mogelijk krijg je ook likes en reacties van mensen buiten je netwerk, waardoor je wat meer autoriteit opbouwt
  • Meedoen aan zo’n groep is vaak gratis

Nadelen

  • Het is beschamend om hieraan mee te doen
  • Je publiek kan dit opmerken waardoor je vertrouwen verliest
  • LinkedIn kan je account schorsen of sluiten

Het gebeurt niet alleen op LinkedIn

Op Instagram heb ik meer dan 12.000 volgers. Regelmatig krijg ik de vraag of ik mij bij een Instagram engagement pod wil aansluiten. Dit soort groepen is altijd op zoek naar accounts met veel volgers, want dit kan voor anderen juist heel waardevol zijn.

Meestal werken dit soort groepjes via WhatsApp, soms via Facebook. Op die manier onderhoud je contact met elkaar. Net als bij LinkedIn, is het ook bij Instagram niet toegestaan om likes of reacties via dit soort groepen te verzamelen. En toch geldt ook hier: sommigen hebben er baat bij.

Wat moet ik dan doen?

Je hebt er veel meer aan om authentieke likes en reacties te krijgen. Daarom is het belangrijk dat je waardevolle content op LinkedIn deelt. Voorkom dat je content als spam wordt gemarkeerd. Dat voorkomen doe je zo:

  • Gebruik slechts één link per post
  • Tag maximaal vijf personen
  • Houd 3 uur tussen twee posts
  • Gebruik de volgende hashtags nooit: #reactie #reageren #volgen #like #vindikleuk #volgmij (of vergelijkbaar)

Het aantal hashtags dat je mag gebruiken is twijfelachtig. Sommigen zeggen maximaal vijf, maar er zijn ook berichten met 10 hashtags die heel goed scoren. Terwijl sommige berichten met één hashtag het slecht doen. Het aantal hashtags kan medebepalend zijn, maar uiteindelijk gaat het toch om hetgeen je deelt en of dit ook relevant voor je volgers is. Krijg je nauwelijks reacties, dan kun je ervan uitgaan dat jouw berichten niet interessant genoeg zijn. Je bent saai.

Maak gebruik van sterke zoekwoorden in je posts. Probeer vooral reacties aan te moedigen. Dit doe je bijvoorbeeld door een vraag te stellen.

Het algoritme van LinkedIn houdt ook andere zaken in de gaten. Zoals je persoonlijke connecties, de interesses van mensen en pagina’s die je volgt en tijdige feedback.

Vaak is het ook een kwestie van testen en analyseren. Ontdek wat het beste voor jou werkt. Wanneer je merkt dat een bepaalde strategie niks oplevert, durft hem dan in de prullenbak te gooien en een andere strategie te volgen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven