Linkdropping? Niet altijd verstandig

Bijgewerkt: 19 augustus 2021

Ben jij zo iemand die aan linkdropping doet? Natuurlijk wil je meer bezoekers naar je website trekken. En je wil ook werken aan je naamsbekendheid. Dit doe je door op social media en fora waar je actief bent een linkje naar je website achter te laten. Helaas is dit niet altijd de juiste manier.

Verschil tussen linkbuilding en linkdropping

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Zo op het eerste oog lijkt linkdropping onderdeel van SEO te zijn, net als linkbuilding. Toch is er een verschil tussen deze twee. Met linkbuilding bouw je actief aan je linkprofiel. Hiervoor zoek je relevante websites en laat hier een blogpost met een linkje naar je website achter. Tenminste, zo is hoe linkbuilding zou moeten werken.

Linkdropping ziet er iets anders uit. Stel dat je lid bent van een besloten Facebook groepje over vogels. Leden stellen vragen en discussiëren met elkaar. Regelmatig reageer je met een linkje naar je dierenwebsite. Daarnaast ben je actief op een openbaar forum en plaatst ook hier regelmatig een linkje naar je website. In veel gevallen gebeurt linkdropping zonder begeleidende tekst. Eigenlijk voeg je helemaal niks aan de discussie toe, behalve het spammen met je eigen linkjes. Dat is dus linkdropping.

Drie redenen waarom je geen linkdropping moet toepassen

Veel ondernemers/bedrijven hebben helemaal niet in de gaten dat ze zich schuldig maken aan linkdropping. Het gebeurt onbewust of met goede bedoelingen. Helaas heeft al dat link dropping uiteindelijk een averechts effect. Lees hieronder drie redenen waarom je liever geen linkdropping toepast.

1. Je bent aan het spammen

Je hebt mensen die veel op social media en fora reageren maar ook exemplaren die je amper hoort. Dan heb je nog de mensen die waarde toevoegen en mensen die beter hun mond kunnen houden. Reageer je op discussies of vragen alleen maar met een linkje naar je website? Dan ben je aan het spammen. Vroeg of laat wekt dit irritatie op social media of de groep op. Niemand die jou dan nog serieus neemt.

2. Je komt wanhopig over

Dat je zo vaak linkjes naar je website op social media en fora plaatst, dat heeft een reden: je hebt niets beters te doen. Of misschien kom je klanten (en geld) te kort. Je denkt dit op te lossen door te spammen met linkjes naar je website. Het advies: doe dit niet. Iemand die alleen maar naar zijn eigen website verwijst komt wanhopig over. Ook nu weer kan niemand jou nog serieus nemen.

3. Het is geen onderdeel van SEO

Vaak wordt gedacht dat linkdropping bij SEO hoort. Nee dat is het niet, tenzij je weer linkbuilding bedoelt. Maar zelfs met linkbuilding moet je uitkijken want overal je linkjes plaatsen kan ook negatief op je SEO doorwerken. Plaats je linkjes in besloten Facebookgroepjes of in privé berichten dan heeft dit geen effect op je ranking in de organische zoekresultaten. Zoekmachine bots kunnen de link namelijk niet vinden en volgen.

Tip: laat anderen het werk voor je doen

Is het je wel eens opgevallen dat grote bedrijven helemaal niet met hun linkjes op social media of fora reageren? Tenzij het natuurlijk om een forum gaat dat bij het bedrijf hoort. Grote en bekende bedrijven vertrouwen op de kracht van het publiek. Wanneer je goede content, producten of diensten aanbiedt dan weet het publiek je vanzelf te vinden. Vervolgens zal het publiek linkjes naar je website gaan delen.

Voeren anderen linkdropping voor jou uit, zonder dat je hier zelf om gevraagd hebt, dan weet je dat je het goed doet. Steek je energie dus niet in linkdropping maar aan het opbouwen en uitbreiden van je onderneming, producten of diensten.

Link dropping versus linkbuilding: de gevaren

Op zich is link dropping met betrekking tot SEO vrij onschuldig wanneer je dit in besloten groepjes of op een verborgen forum doet. Wanneer je op openbare online plekken aan linkdropping doet dan voeg je in veel geval geen meerwaarde toe. Het probleem is dat Google steeds beter in staat is om hier op te letten. Kijk er dan ook niet vreemd van op dat er al wat websites op link dropping zijn afgestraft.

Met linkbuilding, mits juist toegepast, voeg je wél meerwaarde toe. Dit doe je in de vorm van een blogpost die relevant is aan de website waarop hij geplaatst wordt. Eén linkje in de blogpost mag naar je eigen website verwijzen. Dan nog blijft het opletten want wanneer je de verkeerde websites voor linkbuilding benadert dan heeft Google dit ook in de gaten.

Zowel voor linkdropping als linkbuilding geldt: laat anderen het vuile werk opknappen. Wanneer je aan naamsbekendheid bouwt heb je linkbuilding of linkdropping helemaal niet nodig.

Zo werk je aan naamsbekendheid

Hoe doe je dat, aan naamsbekendheid werken? Herhaling is de boodschap, maar ook zorgen dat je opvalt. Dit doe je niet middels linkdropping, dat is iets voor kleine bedrijfjes die wanhopig op zoek zijn naar klanten. Hou de eer aan jezelf en ga met andere dingen aan de slag. Laat ik een aantal voorbeelden noemen.

Hi was ooit een Nederlandse aanbieder van mobiele telefoniee. Vóór de lancering van het bedrijf werden er diverse commercials op televisie getoond. Hierin zeiden mensen alleen maar ‘hi’ tegen elkaar zonder dat duidelijk was dat het om mobiele telefonie ging. Iedereen vroeg zich af waar die reclame op sloeg. Zodra het bedrijf de marktging hadden ze inmiddels een flinke naamsbekendheid opgebouwd.

Bol.com pakte dit aan door televisiereclame met een ‘bolle’ man, ook dat viel natuurlijk op. Bepaalde internetbedrijven hebben naam weten te maken door het adverteren middels branding. Kleurgebruik, lettertype en vorm speelt mee in een blijvende herkenning.

Ook via social media zijn er heel wat bedrijven die naamsbekendheid hebben opgebouwd. Zo deed ik dat zelf met mijn Instagram account @biancatekst. Niet door mijn bedrijf in de picture te zetten maar door met taal, woorden en zinnen te spelen. Een andere methode waarmee ik naamsbekendheid opbouwde was en is een hoge positie in Google. Misschien wel de beste betaalbare methode om naamsbekendheid op te bouwen.

Je ziet, een serieus bedrijf heeft geen linkdropping nodig. Staat je onderneming nog in de startblokken of kun je wel wat extra bezoekers en klanten gebruiken? Zorg dat je zichtbaar bent in zoekmachines en dat je op social media iets interessants te bieden hebt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven