Linkbuilding teksten: wat ze daadwerkelijk toevoegen

Misschien ben ik wel een van de beste SEO tekstschrijvers van Nederland. Hoop ik echt. Mijn sites trekken miljoenen bezoekers per maand, dus ik vind best dat ik die titel verdien. Al helemaal omdat ik alles zelf schrijf, én ik niet aan linkbuilding doe. Nooit. Ik krijg regelmatig de vraag om linkbuilding teksten te schrijven. Dit soort opdrachten neem ik aan, maar het is niet dat ik hier volledig achter sta.

Korte uitleg over linkbuilding teksten

Je vraagt je ongetwijfeld af wat het verschil is tussen linkbuilding- en ‘normale’ teksten. Onder normale teksten schaar ik alles dat bedoeld is voor je eigen website. Deze teksten vullen niet alleen je site op, ze zijn ook goed vindbaar in zoekmachines (SEO teksten). Een en ander is wel afhankelijk van de inhoud. Een over-ons pagina hoeft wat mij betreft niet hoog in Google te scoren, terwijl een blog of een productpagina dat wel weer moet.

Linkbuilding teksten zijn niet bedoeld voor je eigen site, maar voor partnersites, concurrenten of relevante sites. In de tekst zijn één of twee linkjes naar je eigen site opgenomen. De tekst is puur bedoeld voor linkbuilding.

Linkbuilding = het verkrijgen van relevante links naar je website toe.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het effect van linkbuilding

Linkbuilden is, naast content en technische optimalisatie, een van de drie populairste onderdelen van SEO. De eerste ankertekst werd rond het jaar 1998 gevonden, in die tijd was men zich al bewust van het effect van linkbuilding.

Linkbuilding is, in tegenstelling tot SEO content, gericht op het beïnvloeden van zoekmachines. De robots (bots) van zoekmachines volgen linkjes en bekijken de samenhang tussen de verwijzende en de ontvangende website. Wanneer er een goede samenhang tussen deze twee is, dan is dit van invloed op de positie in de organische zoekresultaten. De ontvangende site kan met voldoende kwalitatieve links een hogere positie verkrijgen.

Wees alert voor de gevaren hiervan

Door de jaren heen is er flink misbruik gemaakt van linkbuilding. Website A, een site over auto’s, verwees door naar website B, een site die over vogels gaat. Vroeger maakte dit niet veel uit, Google volgde de linkjes gewoon. In die tijd ging het om kwantiteit (hoeveelheid) er niet om kwaliteit. Oftewel: hoe meer backlinks een website kreeg, hoe hoger hij in Google verscheen. Het was betrekkelijk eenvoudig om Google om de tuin te leiden.

Uiteindelijk heeft Google dit misbruik een halt toegeroepen. Het ging beter op de relevantie tussen de verwijzende en de ontvangende site letten. Het gevolg is dat de ontvangende site met veel backlinks zonder relevantie, uiteindelijk aan positie in moet leveren.

Vooral beginnende webmasters zijn zich hier niet bewust van. Ze kopen klakkeloos linkbuilding teksten in en laten die op elke meewerkende site plaatsen, ook wanneer er geen sprake is van relevantie.

Tip: betaal nooit voor linkbuilding

Bij marketing bureaus of SEO specialisten moet je voor linkbuilding betalen. In ruil voor een fikse rekening verzorgt de specialist een aantal backlinks naar je website toe. De specialist betaalt de meewerkende sites voor het plaatsen van linkbuilding teksten of backlinks in bestaande teksten.

NIET DOEN! Google wil niet dat je voor linkbuilding betaalt. Met andere woorden: je mag een website geen geld bieden om een backlink naar jouw website op te nemen. Feitelijk moet de website dit op vrijwillige basis en zonder vergoeding doen.

Wanneer de website hier toch voor betaald krijgt, moet dit altijd duidelijk in het artikel staan. Bijvoorbeeld ‘gesponsord artikel’ of ‘advertentie’. Helaas zijn er maar weinig SEO specialisten die dit erbij laten zetten, waardoor je later mogelijk in de problemen raakt.

Dit vind ik persoonlijk van linkbuilding teksten

Je hebt in het begin van het artikel al kunnen lezen dat mijn sites miljoenen bezoekers per maand trekken. Dan heb ik het over organische bezoekers, afkomstig uit Google, Bing en in mindere mate Yaohoo en DuckDuckGo. Vanaf de start van deze sites heb ik me volledig gericht op kwalitatieve content. Niet op het verzamelen van backlinks of linkbuilding teksten voor andere sites.

Mijn persoonlijke mening is dat je van linkbuilding teksten af moet blijven. Je moet linkbuilding niet als doel hebben, en ook niet als middel zien om hoger in Google te komen. Ik ontken niet dat linkbuilding op de korte termijn effect heeft. Maar: goede en interessante content levert op de lange termijn veel meer op.

Situaties waarbij linkbuilding helemaal top is

Het is niet zo dat linkbuilding per definitie slecht is. Wanneer je een unieke relatie met de verwijzende website hebt, of er schuilt een perswaardig idee achter, dan is linkbuilding dé methode om aanzien op te bouwen. Feitelijk moet de backlink meerwaarde bieden voor de lezer, en niet om zoekmachines te beïnvloeden. Omdat de meeste linkbuilders juist wél zoekmachines willen beïnvloeden, is het een vrij achterhaalde en schadelijke methode.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.