Lelijke ondernemers zijn minder succesvol

Ik moest even over die zin nadenken. Nee het zijn niet mijn eigen woorden, ik kreeg ze in de kroeg toegespeeld. Wellicht onder het genot van een paar pilsjes maar dan nog. Zou er een kern van waarheid zitten? Ik ging op onderzoek uit.

Feit: knappe mensen zijn succesvoller

Uit een eerder Brits onderzoek is gebleken dat knappe mensen succesvoller zijn. Dankzij een mooi uiterlijk worden ze veel intelligenter beoordeeld, zelfs wanneer ze dit niet zijn. Nog een feit: we vertrouwen knappe mensen veel eerder. Hierdoor ben je sneller geneigd om je diepste geheim met een mooi iemand te delen.

Met schoonheid maak je een krachtige eerste indruk. Je straalt van zelfvertrouwen en hebt veel sociale contacten. En last but not least: mocht je voor moord worden aangeklaagd dan word je dankzij je knap uiterlijk minder vaak schuldig bevonden.

Wow, dat klinkt allemaal lekker. Is het ook zo dat ‘lelijke’ ondernemers minder succesvol zijn? Laten we dit eens onder de loep nemen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

“Die hoef ik niet, die is lelijk”

Een aantal jaar geleden werd ik met iets soortgelijks geconfronteerd. Ik was werkzaam voor een online marketingbureau. Ze zochten er nog een tekstschrijver bij. Toevallig wist ik iemand en deed ik een aanbeveling. Inclusief fotootje van die persoon (uiteraard met toestemming).

De reactie van het marketingbureau: “we zijn niet geïnteresseerd in deze tekstschrijver, weet je niet iemand anders?”. Op mijn vraag waarom ze geen gesprek met de persoon aan wilden gaan kreeg ik het volgende antwoord: “die vrouw is lelijk”. Oké, dat was heel erg direct en in mijn ogen best wel bot. Maar het legt wel weer de nadruk op het verschil tussen knappe en minder knappe ondernemers.

Dit zijn de meest succesvolle ondernemers wereldwijd

Eerst maar eens naar de meest succesvolle ondernemers ter wereld kijken. Zegt uiterlijk iets over hun succes en rijkdom?

Jeff Bezos heeft een vermogen van een slordige 165 miljard dollar. Dat heeft hij helemaal zelf bij elkaar gewerkt, namelijk via zijn e-commercebedrijf Amazone. Of hij ook knap is? Daar kun je hele discussies over voeren maar laten we het erop houden dat hij zeker geen geschikte deelnemer bij een mister-verkiezing zal zijn.

Bill Gates dan, die heeft meer dan 100 miljard dollar op zijn rekening staan. Verdiend met zijn Microsoft bedrijf. Toen hij halverwege de 30 was, en toen al succesvol, was hij nu niet echt reuze aantrekkelijk. Een plat kapsel, veel te grote bril en een rare pukkel op zijn gezicht. Mwah, niet echt om warm voor te lopen.

Natuurlijk zitten er ook een aantal knappe succesvolle ondernemers tussen. Bijvoorbeeld Larry Ellison of een van de vele bloedmooie fotomodellen. Want ook die laatste groep behoort tot de ondernemers of zzp’ers.

Het hangt van de branche af

Het is inmiddels duidelijk dat alles ook een beetje branche afhankelijk is. Ben je eigenaar van een supermarkt dan maakt het niet uit of je superknap of irritant lelijk bent: klanten komen toch. Ze hebben nu eenmaal boodschappen nodig en 10 km naar een supermarkt omrijden omdat de eigenaar daar toevallig veel knapper is, dat is ook niet te doen.

Uiterlijk speelt in sommige beroepen wél een grote rol. Bijvoorbeeld de adviseur, makelaar, tekstschrijver, artiest, model, ondernemerscoach, personal trainer of virtual assistent. Bij dit soort beroepen kijken mensen naar je uiterlijk en bepalen aan de hand hiervan of je wel betrouwbaar en intelligent genoeg bent om zaken mee te doen.

Een ronde op social media

Social media speelt tegenwoordig een grote rol in het leven van zelfstandige ondernemers. Op social media draait het allemaal om het uiterlijk of een bijzonder voorkomen. Je bent mooi, lelijk, dik, dun, intelligent of ronduit gestoord. Zolang je maar opvalt, dan trek je ook veel bekijks. Dit geldt echter alleen voor de particuliere accounts, niet wanneer het om een zakelijk account gaat.

Als ondernemer ben je het gezicht van je bedrijf. Een ronde op social media laat mij zien dat knappe dienstverlenende ondernemers meer likes of reacties op hun posts krijgen. Terwijl de minder mooie ondernemers veel harder voor die likes moeten werken.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Volgens de London School of Economics hebben knappe mensen over het algemeen een hoger IQ. Die intelligentie kunnen ze als ondernemer goed gebruiken. De social media accounts van knappe ondernemers zijn vaak waardevol voor andere ondernemers of consumenten. Het staat bol van praktische tips of nuttige informatie. Zonder het gevoel van ‘wat een standaard tips’. Knappe ondernemers zijn ook veel handiger in het gebruik social media. Hierdoor ontvangen ze sneller en meer volgers dan hun minder knappe collega’s.

Het zijn met name zzp’ers die hun persoonlijk leven op een slimme manier met hun ondernemersbestaan verweven. Dit wekt meer vertrouwen bij potentiële klant. Wanneer je dat knappe koppie ziet dan kun je bijna niet anders dan hier zaken mee doen.

Hoe zit het met de ‘lelijke’ ondernemers?

Natuurlijk bekeek ik ook de social media accounts van de niet zo heel knappe ondernemers. De definitie lelijk is een beetje lastig uitleggen. Feitelijk kun je zeggen: “lelijk is iets of iemand waar je liever niet tegenaan kijkt”. Nu heb ik dit persoonlijk ook wel bij een aantal knappe mensen waarbij het innerlijk helemaal verrot is. Een lelijk innerlijk is net zo erg.

Maar goed, even terug naar de accounts van die onknappe maar hardwerkende ondernemers. Ja ze ontvangen minder likes. En ze hebben over het algemeen minder volgers. Wat ook opvalt is dat de accounts an sich minder interessant zijn. Het delen van saaie tips of weetjes die iedereen allang kent. Of een beetje superintelligent over willen komen en de meest moeilijke bewoordingen rondslingeren.

Geldt niet voor allemaal, want er zijn ook succesvolle niet-knappe online ondernemers. Die moeten het niet van hun uiterlijk maar van hun expertise hebben. Die ondernemers hebben misschien veel harder voor hun succes moeten werken. In mijn ogen een welverdiend succes.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.