Landingspagina’s met plaatsnamen, niet voor iedereen

Afgelopen week kreeg ik een interessante vraag toegespeeld: werken landingspagina’s met plaatsnamen nog steeds? Vroeger kon je hier goed mee in Google scoren maar dat is tegenwoordig wel anders het geval. Gevonden worden op ‘schilder Amsterdam’, ‘schilder Maastricht’ en ‘schilder Groningen’ ziet er voor Google én je potentiële klanten wel heel spammy uit.

Lokale vindbaarheid (SEO)

SEO staat voor technieken om je website dusdanig te optimaliseren dat hij beter gevonden wordt in Google. Vroeger was het heel populair om met verschillende landingspagina’s met plaatsnamen hoog in Google te scoren. Dit noem je ook wel lokale SEO.

Op zich is dit belangrijk wanneer je ook lokaal actief bent. Heb je een schildersbedrijf in Breda dan is het natuurlijk hartstikke praktisch wanneer klanten uit Breda je ook weten te vinden. Daarom pas je lokale SEO toe. Helaas wordt lokale SEO ook flink misbruikt, en daar is Google inmiddels wel achter.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

4 redenen waarom je geen landingspagina’s met plaatsnamen gebruikt

Ben je als bedrijf overal in Nederland actief dan wil je ook echt overal klanten vandaan trekken. Hierdoor ben je al snel geneigd om veel landingspagina’s met plaatsnamen aan te maken. En ja, ik heb dit in het verleden ook gedaan. Bijvoorbeeld ‘tekstschrijver Utrecht’ en ‘online marketing Heerlen’.

Meten is weten en door Google dagelijks te volgen kom je er al snel achter wat wel en niet werkt. Hieronder 4 redenen waarom je geen geld of tijd moet steken in willekeurige landingspagina’s met plaatsnamen.

1. Weinig lokale zoekopdrachten

Landingspagina’s met plaatsnamen hebben weinig zin wanneer hier ook nauwelijks zoekopdrachten voor zijn. Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om op de zoekterm ‘tekstschrijver Venlo’ gevonden te worden maar laten we eerlijk zijn, met een maandelijks zoekvolume van 10 stuks heeft dit totaal geen nut. Terwijl dit voor ‘schilder Amsterdam’ met een maandelijks zoekvolume van 1600 juist wél weer interessant is.

Bekijk dus eerst wat het maandelijkse zoekvolume is. Ligt dit onder de 50 dan is het eigenlijk de moeite niet waard. Kijk maar eens naar mijn voorbeeld. Ik sta op positie 1 op de zoekterm tekstschrijver Venlo. Af en toe krijg ik ook een klant uit Venlo binnen maar die heeft mij op heel andere zoektermen gevonden. Ditzelfde geldt voor de marketingbureaus waarmee ik samenwerk. Ze scoren hoog op de zoekterm ‘marketing (plaatsnaam) maar er is nog nooit een klant op deze zoekterm binnengekomen. Wel op andere zoektermen.

Over het algemeen kun je stellen dat landingspagina’s voor online diensten niet interessant zijn, maar voor diensten die je op locatie uitvoert juist wel. Dus wanneer je een muur op locatie metselt of de sloten komt vervangen. Dan werk je ook écht op locatie.

2. Spammen in Google

Het is me opgevallen dat Google steeds beter de locatie van je bedrijf kan bepalen. Ben je als slotenmaker actief in Zwolle dan word je met de zoekterm ‘slotenmaker Zwolle’ goed gevonden. Maar met de zoekterm ‘slotenmaker Venlo’ scoor je toch een stuk lager. Google is natuurlijk niet dom en heeft ook wel in de gaten dat je de zoekmachine om de tuin probeert te leiden.

Ik voorzie dat Google in de toekomst hier strenger naar gaat kijken. Wie met een tiental landingspagina’s met plaatsnamen aankomt zou zomaar eens lager in de zoekresultaten kunnen scoren. En pas op want ik heb sinds 2009 al diverse toekomstige ontwikkelingen van Google goed voorspeld. De kans is dan ook heel groot dat landingspagina’s met plaatsnamen straks onder de grey hat en later zelfs onder de black hat seo valt. Begin er dus niet aan, tenzij je ook écht in die regio actief bent.

3. Google bepaalt zelf de locatie

Tegenwoordig is het weggegooide energie om met landingspagina’s met plaatsnamen te willen scoren. Dit komt omdat Google bedrijven uit de regio altijd vanuit Google Maps toont. Zoek maar eens naar een juwelier in je plaatsnaam. Je krijgt dan eerst de lokale bedrijven te zien, die worden opgehaald vanuit Google Maps. Dan pas volgen de organische zoekresultaten en dan nog zijn het de lokale bedrijven die als eerste verschijnen.

Het is dus vrij simpel om te denken dat je de lokale bedrijven met plaatsgerelateerde landingspagina’s kunt verslaan. Dat gaat je nu niet lukken en volgend jaar al helemaal niet meer, want dan gaat er nog meer veranderen.

4. Je komt niet serieus over

Op social media heb ik bijna 10.000 volgers, ideaal om een aantal volgers te benaderen voor een kleinschalig onderzoek over lokale SEO. Ik benaderde 300 personen waarvan er ruim 200 een vragenlijst invulden. Een van de vragen was: “hoe serieus neem je bedrijven met tientallen landingspagina’s met plaatsnamen?” De uitslag was:

  • 89%: niet serieus, hier doe ik geen zaken mee
  • 6%: serieus, ik overweeg om hier zaken mee te doen
  • 5%: geen mening

De moderne consument én ondernemer wordt steeds slimmer. Ze hebben ook wel in de gaten dat landingspagina’s met plaatsnamen niet direct betekent dat het bedrijf hier ook actief is. Iemand die een schilder uit Venlo zoekt wil ook écht een schilder uit die regio en niet iemand die vanuit Zwolle even langskomt. Landingspagina’s met plaatsnamen kunnen je bedrijf dus aardig schaden.

Wanneer je wél voor landingspagina’s met plaatsen kiest

Schrik niet van het verhaal hierboven want er zijn situaties waarbij het juist goed is om voor landingspagina’s met plaatsen te gaan. Bijvoorbeeld wanneer je bedrijf meerdere vestigingen heeft. Zo schreef ik voor een winkel die vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Middelburg heeft. Dan maak je ook drie verschillende landingspagina’s met deze plaatsnamen aan.

Of de webdesigner die vanuit Dordrecht werkte maar zijn samenwerkende partner vanuit Nijmegen. Hier kun je ook twee lokale landingspagina’s voor aanmaken. Al moet ik erbij zeggen dat het voor online diensten niet veel zin heeft om dit soort landingspagina’s aan te maken. Tegenwoordig vergader je online, er zijn steeds minder mensen die behoefte hebben aan een fysieke afspraak. Een erfenis die we aan de coronacrisis te danken hebben, en op zich helemaal geen verkeerde zaak. Tijd is geld, dat zou voor iedere goede ondernemer moeten gelden.

Geen kopieer- en plakwerk

Wil je toch landingspagina’s met plaatsnamen aanmaken, zorg dan dat het geen kopieer- en plakwerk wordt. Elke landingspagina moet uniek zijn. Je kunt dus niet een en dezelfde tekst tientallen keer gebruiken en hierbij alleen de plaatsnaam of de postcode aanpassen. Doe je dit wel dan heeft Google je echt wel in de smiezen en scoor je lager in de organische zoekresultaten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.