Landingspagina hoger in Google

Een landingspagina hoger in Google krijgen? Geen probleem voor deze SEO tekstschrijver, maar voor jou misschien wel een stuk lastiger. Heb je er alles aan gedaan om beter in Google te scoren maar blijft resultaat uit? Dan doe je het niet goed (sorry). Gelukkig is er hulp: ik geef je een aantal tips om met een landingspagina hoger in Google te komen.

Wat is een landingspagina?

Nagenoeg elke website heeft er een of meerdere: landingspagina’s. Wat is een landingspagina? Dit is een pagina met als doel: conversie. Met conversie wordt bedoeld: bezoekers omzetten naar klanten.

Een landingspagina is zo geschreven dat websitebezoekers ertoe verleid worden om actie te ondernemen, bijvoorbeeld iets kopen, een offerte aanvragen of inschrijven voor een nieuwsbrief.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Landingspagina hoger in Google

Is het mogelijk om met een landingspagina hoger in Google te verschijnen? Natuurlijk kan dat, dit soort pagina’s is namelijk goed te optimaliseren voor zoekmachines. Je kunt een bestaande landingspagina hoger in Google krijgen maar ook met een nieuwe pagina scoren. Hieronder enkele tips zodat je weet hoe dit werkt.

Conversie en SEO gaan goed samen

Vaak wordt gedacht dat het óf conversie óf SEO is, terwijl deze twee heel goed samengaan. Helaas zijn er maar weinig tekstschrijvers die ook beiden aanbieden. Zo heb je heel veel SEO tekstschrijvers of je hebt schrijvers die hartstikke goed zijn met het verhogen van de conversie.

Conversie en SEO gaan heel goed samen, daarom noem ik mezelf liever een SEOUX tekstschrijver (zoekmachine optimalisatie & gebruikerservaring).

Houd in je achterhoofd dat conversie en SEO heel goed samengaan. Blijf je dan ook op beiden richten.

Besteed aandacht aan de paginatitel

De paginatitel moet vooral de aandacht van de bezoeker trekken. Wanneer iemand iets in Google intypt verschijnen er verschillende zoekresultaten. De titel kan het verschil maken tussen wel of niet naar de website klikken. De paginatitel is om nóg een reden belangrijk: het trekt de aandacht van zoekmachines.

Een goed gekozen titel sluit beter aan op de zoekopdracht van de gebruiker. Google bemiddelt als het ware tussen vraag en aanbod. Het is aan jou om de titel van de landingspagina zo goed mogelijk bij de vraag aan te laten sluiten. Hierbij is het belangrijk om het hoofdtrefwoord in de titel te verwerken.

Voorzie de titel altijd van een H1 tag, dan begrijpen zoekmachines ook waar het over gaat.

Lengte van de tekst

Zelf een landingspagina maken of er een laten schrijven: in veel gevallen wordt voor een korte tekst gekozen. Dit is minder werk en kostenbesparend. Toch is dit doodzonde want korte teksten scoren minder goed in de organische zoekresultaten.

Een landingspagina zou minimaal 500 woorden moeten bevatten, oplopend tot 1000 woorden. Natuurlijk kunnen lange stukken tekst de bezoeker afschrikken, maar voor zoekmachine optimalisatie is dit echt beter. Overigens kun je lange stukken tekst heel goed opdelen en bijvoorbeeld in verschillende kaders plaatsen.

Gebruik zoektermen (zoekwoorden)

Sommige landingspagina’s worden gevonden via advertenties, e-mail marketing of social media. De meeste landingspagina’s moeten het van de organische zoekresultaten hebben. Wil je met een landingspagina hoger in Google scoren dan moet je echt gebruik maken van zoektermen oftewel zoekwoorden.

Bedenk vooraf waar de doelgroep naar op zoek is. Heb je bijvoorbeeld een landingspagina over schapenwol vloerkleden dan zijn zoektermen als “schapenwol vloerkleed” en “schapenwollen vloerkleed” de meest logische keuze. Gebruik ook synoniemen zoals “schapenwollen tapijt” en “schapenvel tapijt”. Overigens hoop ik niet dat ik nu allemaal mensen op mijn website krijg die op zoek zijn naar dit soort vloerkleden.

Gebruik de belangrijkste zoektermen in de titel, tussenkopjes, de eerste alinea en verspreid over de rest van de tekst.

Geef antwoord op de zoekvraag

Iedereen die op het internet iets zoekt heeft een probleem. Bijvoorbeeld de zoektocht naar een nieuwe smartphone, kijken waar die keelpijn vanaf komt of hoe je een valkparkiet opvoedt. De zoektocht naar de oplossing van dit probleem noem je ook wel de zoekvraag.

Het is belangrijk om antwoord te geven op de zoekvraag. Laat zien dat jij de oplossing van het probleem hebt. Wanneer je dit op een goede manier laat zien zal Google je landingspagina hoger beoordelen.

Trek de aandacht van de bezoeker

Bij een landingspagina draait het allemaal om conversie. Het eerste wat je moet doen is de aandacht van de bezoeker trekken waarbij je richting je product of dienst wijst. De aandacht trekken heeft meer met conversie dan SEO te maken maar zoals ik al eerder zei: deze twee werken op een landingspagina heel goed samen.

De interesse wekken

Eerst de aandacht trekken, bijvoorbeeld door een pakkende titel en de bezoeker te triggeren. Vervolgens begin je met het wekken van de interesse. Laat zien dat je het probleem of de zoekvraag van de bezoeker begrijpt en bevestig dat jij dit kan oplossen. Interesse wekken zorgt ervoor dat de bezoeker langer op je landingspagina blijft hangen, iets dat goed is voor je SEO score.

De bezoeker overtuigen

Wanneer de bezoeker interesse toont is het belangrijk om deze te overtuigen. Vaak loopt dit naadloos in elkaar over.

Tot actie aanzetten

Het laatste onderdeel van een landingspagina is het aanzetten tot actie. Hiervoor gebruik je knoppen maar ook triggers, verwerkt in ieder stukje tekst, werkt ontzettend goed.

Landingspagina hoger in Google: SEO tekstschrijver

Met bovenstaande tips lukt het sommigen om een landingspagina hoger in Google te krijgen. Helaas is SEO oftewel zoekmachine optimalisatie niet voor iedereen weggelegd, het is toch een vak apart. Wil je een bestaande landingspagina hoger in zoekmachines krijgen dan heb je hier soms hulp bij nodig. Hier schakel je een SEO tekstschrijver voor in, dit geldt ook voor het schrijven van nieuwe landingspagina’s.

Wat kost het laten aanpassen of schrijven van een landingspagina? Je investering verdient zich goed terug, daarnaast vind ik het belangrijk om de kosten betaalbaar te houden. Informeer gerust naar de werkwijze of tarieven.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.