Landingspagina analyseren? Ja graag!

Je website loopt lekker, toch? Misschien, maar een afzonderlijke landingspagina reageert toch weer anders. De landingspagina analyseren is om verschillende redenen aan te raden. Je ontdekt het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen maar ook wat ze doen. Zo kun je die oh zo belangrijke landingspagina aanpassen en de conversie verhogen.

Dit is een landingspagina

Je bent al snel geneigd om een standaard webpagina een landingspagina te noemen. Logisch, bezoekers ‘landen’ tenslotte op die pagina. Ze komen vanuit zoekmachines, social media of een advertentiecampagne op de landingspagina uit.

Zo kun je een landingspagina ook omschrijven. Het is de pagina waarop bezoekers vanuit een ander medium terechtkomen. Gaat de bezoekers van de landingspagina naar een andere pagina op je website, dan noem je die tweede pagina geen landingspagina.

Feitelijk wordt dit met een landingspagina bedoeld: “een pagina met conversie als doel”.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Landingspagina analyseren: hoe en waarom?

Het analyseren van een landingspagina geeft je meer inzicht in de effectiviteit hiervan. Dat is dan ook gelijk het waarom-antwoord. Hoe moet je een landingspagina analyseren? Hier zijn verschillende tools voor. Laten we hier samen naar kijken.

Google analytics

De belangrijkste tools om je landingspagina te analyseren is gebruik maken van Google analytics. Iedereen kan een account aanmaken, deze tool is namelijk gratis in gebruik. Vervolgens moet je de website aanmelden en een code op je website plaatsen. Op dat moment zal Google je gehele website of afzonderlijke pagina’s analyseren. Dit hangt er dus vanaf waar je de code plaatst.

Binnen Google analytics kun je heel veel meten. Bijvoorbeeld het aantal unieke bezoekers, waar ze vandaan komen, wat het bouncepercentage is maar ook vanaf welke device ze je website bezoeken.

Je kunt ook conversiedoelen instellen. Zo achterhaal je of bezoekers informatie aanvragen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een bestelling plaatsen. In de basis is Google analytics eenvoudig maar de geavanceerde functies vragen toch wat kennis. Je bent al snel enkele weken verder voordat je alles onder de knie hebt.

Vraag het de klant

Het is eigenlijk heel eenvoudig om een landingspagina te analyseren door het de klant te vragen. Je hoeft alleen maar te weten hoe de klant op je landingspagina terecht is gekomen. Je zou aan een pop-up op de website kunnen denken waarbij de bezoeker een enkele vraag beantwoordt. Maar je kunt deze vraag ook via de e-mail stellen. Dit doe je vaak aan of tegen het einde van het verkoopproces.

Houd er rekening mee dat niet alle bezoekers of klanten mee willen werken. Om een goed beeld te krijgen zouden minstens 100 bezoekers of klanten de korte enquête in moeten vullen. Hoe meer hoe beter, houd wel rekening met een foutmarge van 5% tot 10%. Dit betekent dat er altijd mensen zijn die ‘per ongeluk’ op de landingspagina terecht zijn gekomen.

Ranking analyseren

Betreft het een landingspagina die goed in zoekmachines moet scoren? In dit geval ga je voor populaire of interessante zoektermen, in de hoop dat je artikel het hier goed op doet. Wil je deze landingspagina analyseren, kijk dan vooral naar de positie (ranking) in de organische zoekresultaten. Dit kan handmatig (zoektermen in Google invoeren) maar ook door gebruik te maken van software.

Een aantal van dit soort tools zijn SEMrush, Ahrefs, Serpstat, Moz Pro en LinkAssistant. Er zijn natuurlijk nog veel meer tools beschikbaar, sommige betalend en anderen weer gratis.

Analyse uitbesteden

Vind je de landingspagina analyseren lastig? Geen probleem, je kunt de analyse altijd uitbesteden. Vooral doen wanneer je de landingspagina door een marketingbureau laat maken. Ze kunnen dan gelijk de analyse op zich nemen. Je ontvangt wekelijks tot maandelijks een rapport met de belangrijkste statistieken en bevindingen.

De landingspagina verbeteren

Het analyseren van de landingspagina doe je niet zomaar, alles heeft een doel. De analyse geeft je inzicht in wat goed en fout gaat. Zo zul je merken dat er te weinig bezoekers vanuit Google binnenkomen. Of dat de advertentiecampagne niet goed draait. Je ontvangt wel bezoekers maar ze haken voortijdig af.

Na die analyse is het tijd voor een volgende stap: de oorzaak ontdekken. Waarom ontvang je weinig bezoekers of haken ze af? Vaak heeft dit met de inhoud van de landingspagina te maken. Door hier nog eens kritisch naar te kijken ontdek je de belangrijkste verbeterpunten.

Laat een landingspagina maken of aanpassen

Het is belangrijk om een landingspagina vanaf het begin af aan goed in te richten. Moet je dit achteraf nog doen dan ben je al een hoop tijd en geld kwijt. Liever in het begin iets meer voor een goede landingspagina betalen dan achteraf 3 tot 4 keer zo duur uit zijn.

Laat een landingspagina op een professionele manier maken. Het gaat voornamelijk om de inhoud oftewel tekst. De inrichting is medebepalend, denk hierbij aan afbeeldingen, de plaatsing van de CTA-button of gebruik maken van verschillende blokken. Dit kun je goed zelf doen maar ook overlaten aan een marketeer. De inhoud of opmaak van de landingspagina kun je uiteraard hier laten verzorgen. Vraag vrijblijvend om informatie of de tarievenkaart.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.