Kosten vindbaarheid in Google – dit betaal je

Als bedrijf/website eigenaar wil je natuurlijk goed vindbaar zijn in zoekmachines. Wat zijn de kosten van vindbaarheid in Google? Goed dat je op zoek gaat naar de prijzen want hier is veel verschil in. Ook met betrekking tot kwaliteit is het even goed opletten.

Een goede vindbaarheid in zoekmachines

Je hebt een (bedrijfs)website die er ook nog eens goed uitziet. Er staan meerdere teksten op en je hebt de website in zoekmachines aangemeld. Nu is het wachten op die grote stroom bezoekers.

Na twee tot drie maanden wacht je nog steeds, maar er gebeurt helemaal niets. Op een enkele verdwaalde bezoeker na blijft het akelig stil op je website. Wat is er mis? Waarschijnlijk ben je niet goed vindbaar in zoekmachines. Met meer dan 2,5 miljoen Nederlandse websites is de concurrentie groot.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom je bovenaan in Google moet staan

Ik kom nog steeds heel wat bedrijfswebsite tegen die het wel goed vinden om ergens onderaan in de zoekresultaten te staan. Dit is een gemiste kans want een hoge positie in Google levert je veel zoekverkeer op. Sta je op een bepaalde zoekterm nummer één dan ontvang je wel 25% tot 45% van al het zoekverkeer. Ook een tweede of derde plek doen het helemaal niet verkeerd.

Waarom je bovenaan in Google moet staan is duidelijk: je ontvangt veel meer websitebezoekers. Als ondernemer is dit onmisbaar want hierdoor gaat ook de omzet omhoog. Gratis en voor niets want Google brengt geen kosten in rekening voor een hoge positie in de organische zoekresultaten.

Kosten vindbaarheid in Google

Bovenaan in de zoekresultaten staan is gratis. Maar werken aan je online vindbaarheid kost wel wat. Doe je alles zelf dan kost het vooral veel tijd. Houd er rekening mee dat je zeker drie tot wel tien uur per week met je website bezig moet zijn.

Heb je deze tijd niet of ontbreekt het je aan kennis? Dan moet je terugvallen op een expert op het gebied van SEO (zoekmachine optimalisatie). Je krijgt in dit geval dan ook echt te maken met kosten met betrekking tot de vindbaarheid in Google. En die kosten kunnen niet mis zijn!

Het online marketing bureau en SEO

Een online marketingbureau houdt zich volledig bezig met SEO. Dit zijn een aantal technieken om websites hoger in de organische zoekresultaten te krijgen. Grofweg wordt er gebruik gemaakt van content, linkbuilding en technische optimalisatie. Het marketing bureau kan ook SEA aanbieden: adverteren in zoekmachines. Daarnaast is social media marketing ook een goede strategie.

Er zijn dus verschillende methoden om aan je online zichtbaarheid te werken. Wat betaal je hiervoor? Wanneer je alleen voor SEO/ zoekmachine optimalisatie gaat dan beginnen de prijzen vanaf € 200 per maand. Goedkoper is soms mogelijk maar je krijg hier niet heel veel voor.

Houd er rekening mee dat de kosten al snel oplopen tot meer dan € 1000 per maand. Dit is vooral weggelegd voor grote bedrijven met een flink budget, deze zie je dan ook altijd bovenaan in de zoekresultaten staan.

Alleen content marketing en een hoge positie in Google

Heb je al die diensten eigenlijk wel nodig om bovenaan in Google te staan? Wanneer je voor snel resultaat gaat, dan wel. Maar je kunt je ook alleen op contentmarketing richten. Het kan dan tussen de 3 maanden en 12 maanden duren voordat je de website in ranking ziet stijgen. Zelf krijg ik nieuwe websites meestal binnen twee tot drie maanden bovenaan in Google maar dan gaat het ook wel over aardig wat content.

De kosten voor vindbaarheid in Google met betrekking tot content zijn een stuk lager dan wanneer je ook linkbuilding erbij neemt. Wist je trouwens dat Google eigenlijk niet wil dat je linkbuilding toepast? De zoekmachine is van mening dat je een linkprofiel op een natuurlijke manier moet opbouwen. Daar ben ik het mee eens. Wanneer je goede content toevoegt dan weten andere websites je vanzelf te vinden en gaan naar je toe linken.

Kosten content marketing

Ga je alleen voor contentmarketing? Dit is zeker een goed idee want Google en andere zoekmachines zijn dol op content. Dat is immers waar het hele internet om draait. Met contentmarketing word je dan ook goed gevonden in zoekmachines.

Content marketing houdt in dat je de website regelmatig voorziet van goed geschreven teksten. Maar ook je bestaande teksten af en toe nalopen en aanpassen valt hieronder. Contentmarketing houdt ook in dat je voor de beste kwaliteit gaat. Teksten zijn geschreven voor websitebezoekers en niet voor zoekmachines. Maar wel met een knipoog naar zoekmachines, dat is iets wat ik er altijd bij vermeld.

De kosten voor content marketing zijn een beetje afhankelijk van je eigen wensen. Met 20 teksten, verspreid over twee tot vier maanden, zie je vaak de website al stijgen. Gemiddeld betaal je voor 20 teksten tussen de € 1000 en € 5000.

Prijsverschil en kwaliteitsverschil in teksten

Een tekst van € 200 of € 250 is beter dan een van € 100? Probeer het uit en ontdek de verrassend voordelige tarieven. Maar ook de verassende kwaliteit. Hiermee krijgt je website een SEO-boost. Zonder de hoofdprijs af te rekenen.

Kijk daarom niet alleen naar de prijs maar ook hoe goed dé tekstschrijver in zoekmachines scoort. Daar haal je veel meer informatie uit dan alleen uit de prijs. Het gaat er tenslotte om dat de teksten jou ook echt iets opleveren. Zullen we ondernemen betaalbaar houden? Hoge kwaliteit teksten tegen een zeer reële prijs? Neem contact op, dan vertel ik je meer.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.