Keyword research – een goed begin

Richt jij je al op keyword research? Dit noem je ook wel een zoekwoordenonderzoek. Heb je een website of webshop dan is het heel belangrijk dat je regelmatig een keyword research uitvoert. Je vindt zo niet alleen nieuwe onderwerpen voor artikelen of blogposts, ook blijf je de concurrentie voor.

Dit is een keyword research

Met een keyword research bekijk je welke zoektermen het meest populair zijn. Gelukkig hoef je dit niet zelf uit te vogelen: er zijn verschillende keyword research tools. Deze helpen je met het vinden van winnende zoektermen.

Waarom zou je een keyword research oftewel een zoektermenonderzoek uitvoeren? Omdat dit waardevolle zoektermen om te targetten oplevert. Je kunt teksten op de website zoveel mogelijk richten op personen die hier ook in geïnteresseerd zijn.

Stel nu dat je kerstbomen verkoopt. Het lijkt heel logisch om op de zoekterm “kerstboom kopen” te targetten. Maar wanneer de zoekterm “blauwe kerstboom “veel populairder is moet je hier je target op afstellen.

Dankzij een keyword research ga je voor de beste zoektermen, afgestemd op jouw website of webshop. Wanneer je het goed aanpakt verschijn je ook nog eens hoger in de organische zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Keyword research tools

Het is altijd goed om eens kritisch naar je website te kijken: sluiten de teksten wel goed aan bij hetgeen je aanbiedt? Maar ook bij de doelgroep? Vooral dit laatste gaat vaak mis, de teksten zijn namelijk niet afgestemd op de doelgroep.

Of je nu een nieuwe website of een drukbezochte en oudere website hebt: een keyword research zou je minstens eenmaal per jaar uit moeten voeren. Het liefst vaker, maar het hangt er ook vanaf hoe actief de website is.

Hieronder vind je een aantal populaire keyword research tools. Deze zijn in het kort besproken, zodat je ook weet wat je aan de keyword research tool hebt.

Google Trends

Niet iedereen denkt bij een keyword research tool ook direct aan Google Trends. Terwijl dit een zeer praktische en ook nog eens gratis tool is om de meest populaire zoektermen te vinden. Je ontdekt vooral de populariteit/interesse van een zoekterm. De tool geeft geen absolute zoekvolumes weer.

Semrush

Met Semrush ontdek je niet alleen het zoekvolume en gerelateerde zoektermen van een bepaald onderwerp, ook bekijk je wat concurrenten doen. Je krijgt inzicht in gebruikte populaire zoektermen van je concurrenten maar ook hoeveel organisch én betaald verkeer ze maandelijks trekken. Semrush is gratis te gebruiken maar biedt minder mogelijkheden dan wanneer je voor een betaald account gaat.

Ahrefs

Deze keyword research tool is vergelijkbaar met Semrush maar heeft wel net wat andere mogelijkheden. Op zich lijkt Ahrefs iets meer te kunnen en naar mijn idee is de data ook wat betrouwbaarder.

Ubersuggest

Een eenvoudige maar gebruiksvriendelijke keyword research tool. Werkt vergelijkbaar als bovenstaande twee, behalve dat je toch wat minder data te zien krijgt. Ubersuggest is gratis in gebruik maar wanneer je meer wilt zien moet je met je Google account inloggen. Daarnaast moet je ook toestemming geven dat Ubersuggest de data uit je Google Analytics mag gebruiken.

Keyword Generator

Het praktische aan deze tool is dat je tot 150 zoektermen ideeën te zien krijgt, allemaal gerelateerd aan de door jou ingevoerde zoekterm. Hiermee doe je dus heel veel nieuwe ideeën op. Ook krijg je gerelateerde vragen te zien. Keyword Generator is met name voor bloggers een aanrader.

Zo pas je een keyword research toe

Je hebt nu diverse keyword research tools tot je beschikking. De vraag is hoe je een keyword research goed uitvoert. Het is vooral belangrijk dat je zoekwoorden op basis van jouw branche of niche kiest. In het begin is het vaak lastig om zoekwoorden te bepalen. Toch kun je hier al wat ideeën over hebben.

Ben je bijvoorbeeld actief als timmerman dan zijn relevante zoekwoorden in ieder geval: timmerman, houtbewerking en meubelmaker. Zodra de website wat langer bestaat bekijk je de statistieken van de website (Google Analytics). In deze statistieken zie je de maandelijkse zoekopdrachten terug. Zo krijg je een nog beter beeld van waar mensen allemaal op zoeken en op jouw website terechtkomen.

Dankzij een keyword research ontdek je welke zoekwoorden het hoogste zoekvolume hebben. Maar ook welke vergelijkbare of relevante zoektermen belangrijk zijn.

Is een keyword research gratis?

Wanneer je een keyword research zelf uitvoert dan betaal je hier in veel gevallen niet voor. Tenminste, wanneer je ook gebruik maakt van een gratis keyword research tool. Voor sommige tools moet je wel betalen. Houd er rekening mee dat de kosten op kunnen lopen tot meer dan € 30 per maand. Voor een kleine webmaster of ondernemer is dit een flinke investering.

Een keyword research uit laten voeren? Dit noem je ook wel een betaald zoekwoordenonderzoek. Gemiddeld betaal je hier tussen de € 25 en € 200 voor. Betalen voor een zoekwoordenonderzoek is alleen aan te raden wanneer je zelf de content verzorgt (bijvoorbeeld zelf schrijven of een tekstschrijver inhuren).

Een tekstschrijver inclusief keyword research

Wist je dat je bij mij als SEO tekstschrijver een zoekwoordenonderzoek gratis krijgt? Dit onderzoek zit namelijk bij de kosten inbegrepen. Enig verschil is dat je geen uitgebreide rapportage ontvangt. Ik bekijk welke zoektermen relevant zijn voor jouw website, niche of branche. Vervolgens worden de belangrijkste zoektermen in teksten verwerkt.

Wat betaal je voor het inhuren van een SEO tekstschrijver? De prijzen variëren, maar het is mogelijk om een tekst vanaf € 25 te laten schrijven. Vraag vooraf de tarievenkaart aan, dan weet je wat het kost.

Tip: wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines? We richten ons hier volledig op SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Alles om jouw website naar een betere positie in Google te helpen. Je concurrentie verslaan? Een echte uitdaging, laat hier samen voor gaan. Vraag gerust meer informatie aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.