Keyword planner van Google en andere aanbieders

Iedereen kent wel de Google keyword planner. Als website eigenaar of online marketeer moet je sowieso kennismaken met deze keyword planner. Daarnaast zijn er nog verschillende alternatieven. Ontdek de beste keyword planners en hoe je ze effectief inzet.

Dit is een keyword planner

Wat is een keyword planner en wat kun je ermee? Voor degene die dit nog niet weet volgt hier een korte uitleg.

Een keyword planner is bedoeld om zoektermen ten behoeve van advertenties te verzamelen. Maar een keyword planner wordt net zo vaak gebruikt om zoektermen voor de organische zoekresultaten te vinden. Het kan namelijk heel lastig zijn om hoger in de organische zoekresultaten te komen. Een keyword planner geeft suggesties voor populaire en relevante zoektermen.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zo werkt de zoekwoorden planner

Hoe werkt dat dan, de zoekwoorden planner? Binnen de keyword planner voer je een of meerdere zoekwoorden in. Vervolgens geef je de bestemmingspagina op. De zoekwoordenplannen toont voor elk zoekwoord het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Maar ook de kosten per klik en eventuele suggesties voor nieuwe zoekwoorden.

Google keyword planner als eerste keus

Een keyword planner is eigenlijk bedoeld om zoektermen voor advertenties te vinden (SEA). Toch is het ook een goede tool voor SEO oftewel de organische zoekresultaten. De Google keyword planner zou je eerste keus moeten zijn. Je haalt immers informatie over zoektermen en suggesties voor nieuwe zoekwoorden uit de grootste zoekmachine zelf.

Toch kan de informatie niet helemaal volledig zijn. Ook legt Google steeds meer beperkingen aan het gebruik van deze zoekwoorden planner op.

Alternatieven voor de Google Keyword planner

Hoewel de Google keyword planner een eerste keus is, kun je beter nog wat aanvullende tools gebruiken. Zo haal je de informatie uit verschillende bronnen en krijg je een beter (en breder) beeld van zoektermen. Bekijk hieronder welke keyword planners nog meer beschikbaar zijn.

KWFinder als keyword planner

Een van de meest bekende keyword planners is KWFinder. Deze is gratis te gebruiken maar de betaalde versie biedt veel meer mogelijkheden. Voor een SEO tekstschrijver of SEO specialist is deze zoekwoordenplannen redelijk voordelig: je betaalt € 29 per maand (2020).

Deze tool is zeer uitgebreid en toont niet alleen de ingevoerde zoekwoorden maar ook gerelateerde zoektermen, het volume, de moeilijkheidsgraad, trends en SERP’s.

Ahrefs (helaas alleen betaald)

Ook Ahrefs is populair en een aanrader wanneer het op keyword planners aankomt. Helaas moet je voor het gebruik van deze tool wel betalen. Hij is bijna net zo uitgebreid als KWFinder. Ik zeg bijna omdat hij toch iets meer beperkingen heeft.

Het voordeel van deze tool is dat je niet alleen de zoekvolumes in Google, Bing en Yahoo! achterhaalt maar ook van Baidu, YouTube en nog veel meer. Vooral handig wanneer jij je op meerdere zoekmachines richt.

MOZ zoekwoordanalyse

Vroeger kon je gratis wel wat informatie uit MOZ halen: tegenwoordig moet je voor alles betalen. Toch is dit een complete keyword planner waar je echt veel aan hebt. Hij toont alle benodigde informatie en geeft ook zoekwoordsuggesties. Nadeel van MOZ is de vrij hoge prijs: ongeveer $ 79 per maand (2020).

Ubersuggest als keyword planner

Op zoek naar een eenvoudige keyword planner die ook nog eens gratis is? Dan zit je bij Ubersuggest goed. Sinds maart 2020 kun je binnen deze keyword tool alleen uitgebreide informatie zien wanneer jij je aanmeldt met een Google account. Gelukkig is deze keyword planner wel gratis te gebruiken.

Deze gratis zoekwoorden planner is ook nog eens redelijk uitgebreid want je ziet het zoekvolume, de Google SERP’S maar ook zoekwoorden suggesties.

SEMrush zoekwoordenanalyse

Een mix van KWFinder, MOZ en Ahrefs, zo kun je SEMrush ook wel noemen. SEMrush is net als voorgaande tools een mooie aanvulling op de Google keyword planner. Je kunt deze tool gratis testen maar al snel word je gevraagd om te betalen. De kosten bedragen rond de $ 80 per maand.

Dit is op zich vrij prijzig maar het gaat hier wel om een uitgebreide zoekwoordenplanner. Vind je dit toch te duur dan kun je beter een van bovenstaande zoekwoorden planners gebruiken.

 In Google zelf zoeken

Wil of kun je geen gebruik maken van een keyword planner? Dan zijn er nog wat alternatieven: zelf op zoek gaan. Hiervoor gebruik je gewoon de zoekmachine van Google zelf. Typ een zoekopdracht in en druk op enter/zoeken. Onderaan de zoekresultaten vind je gerelateerde zoekopdrachten. Zo zie je al direct welke zoektermen nog meer populair zijn.

Google Trends is ook een mooie manier om populaire zoekopdrachten te vinden. Ook nu weer typ je een zoekopdracht in en bekijkt de gerelateerde zoektermen. Deze twee methoden zijn eigenlijk niet bedoeld als keyword planner maar geven je wel een redelijke kijk op populaire zoekopdrachten.

Een SEO tekstschrijver en zoekwoordenonderzoek

Als SEO tekstschrijver moet ik natuurlijk op de hoogte zijn van de belangrijkste zoektermen. Een zoekterm moet namelijk goed aansluiten op de inhoud van je website. Ik maak gebruik van verschillende keyword planners.

Ik ga je geen duur zoekwoordenonderzoek aanbieden. Je hoeft dus geen € 125 of meer voor dit onderzoek te betalen. De kosten voor een eenvoudig zoekwoordenonderzoek is hier altijd bij de prijs van teksten inbegrepen.

Wil je toch een uitgebreid zoekwoordenonderzoek? Dat is mogelijk. Dankzij een samenwerking met een uitstekend online marketingbureau ontvang je een zoekwoordenonderzoek. Inclusief uitgebreide rapportage. Ga je voor een eenvoudig en voordelig zoekwoordenonderzoek, dan kan dit natuurlijk ook.

SEO teksten, blogs, artikelen of andere tekstsoorten laten schrijven? Neem vrijblijvend contact op, ook wanneer je meer wilt weten over het gebruik van een keyword planner.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.