Kenmerken goede tekst: zo herken je perfecte teksten

Een goede tekst voor je website, e-mail, zakelijke brief of social media. Wat zijn de kenmerken van een goede tekst? Hierbij kijk je naar de inhoud, de schrijfstijl en nog veel meer. Bekijk de belangrijkste kenmerken en ontdek hoe je een goede tekst schrijft/ ontvangt.

Verschil tussen een goede tekst en een slechte tekst

Een goede tekst leest lekker weg, blijft inspireren en is ook nog eens foutloos geschreven. Maar er is meer, want een goede tekst levert de lezer ook nog eens wat op. Bijvoorbeeld extra kennis of informatie.

Een slechte tekst staat krom van de taalfouten, is nietszeggend en er zit geen verhaallijn in. Het verschil tussen een goede tekst en een slechte tekst herken je vanzelf. Mocht dit niet het geval zijn, dan vind je hieronder de belangrijkste kenmerken van goede teksten.

5 kenmerken goede tekst

Hoe herken je een goede tekst? Zoekmachines zijn hier heel slim in en weten goede teksten van slechte teksten te onderscheiden. Simpelweg kun je zeggen dat de beste teksten bovenaan in de zoekresultaten staan. Nu heb je toevallig deze tekst bovenaan in Google of Bing gevonden. De zoekmachine vindt dit dus een goede tekst, maar waarom is dit eigenlijk? Hier volgen 5 belangrijke kenmerken van een goede tekst.

1. De juiste spelling

Slecht geschreven teksten zijn tenenkrommend: ze bevatten veel taalfouten of een onjuiste spelling. Geloof het of niet, zelfs ervaren tekstschrijvers kunnen er soms een potje van maken. Zo iemand moet dus een tekst voor jouw website schrijven. Een goede tekst is voor 99,5% foutloos. Een garantie van 100% krijg je bij niemand, want iedereen kan wel eens over zijn toetsenbord struikelen.

Wil je een goede tekst, let dan vooral op de spelling. Dit geldt niet alleen wanneer je een tekst door iemand anders laat schrijven maar ook wanneer je er zelf een schrijft.

2. Juiste interpunctie en gebruik van hoofd- en kleine letters

Ik kom redelijk wat teksten tegen met teveel of te weinig punten en komma’s. Vooral het gebruik van komma’s blijkt voor velen wel lastig. Ook hoofdletters en kleine letters zijn voor sommigen best wel moeilijk. Wanneer schrijf je een afkorting met hoofdletters/ kleine letters of wanneer moeten er punten tussen? Hoe zit het ook alweer met plaatsnamen, eigennamen, rivieren en andere woorden die je met of zonder hoofdletter schrijft?

Dit artikel is te kort om alle regels omtrent spelling en interpunctie uit te leggen. Een goede tekst begint in elk geval elke nieuwe zin met een hoofdletter en eindigt met een punt, komma, vraagteken of uitroepteken.

3. Ideale lengte van een tekst en een zin

Een productomschrijving mag best 200-300 woorden lang zijn, maar een normale tekst of een blog voor een website moet toch wel wat langer zijn. Wat is de ideale lengte van een tekst? Een goede tekst bevat minimaal 400 woorden, maar lange teksten scoren beter in Google.

Hoe zit het dan met de ideale lengte van een zin? Dit hangt een beetje van de zin zelf af. Zorg dat een zin uit minimaal 3 woorden en maximaal 15 woorden bestaat. Natuurlijk kan het wel eens voorkomen dat een zin langer is, maar gebruik dan minimaal één komma in de zin. Eigenlijk is het de kunst om lange en korte zinnen met elkaar af te wisselen. Zo ziet een goede tekst er veel natuurlijker uit. In praktijk blijkt het best moeilijk om de lengte van een zin te bepalen. Gelukkig weet een goede tekstschrijver hier wel mee om te gaan.

4. Een mooie opbouw

Onder de kenmerken goede tekst valt ook een mooie opbouw. Een tekst begint met een titel, hierna volgt de inleiding. Vervolgens wat alinea’s met tussenkopjes. Het einde bestaat uit een duidelijk slot of een call to action.

Vergeet geen witregels, dit is de ruimte tussen alinea’s. Dankzij witregels is een tekst makkelijker leesbaar. Een goede tekst bevat ook weer niet teveel witregels, anders komt het vrij klungelig over.

5. Een goed verhaal

Wat is een goede tekst zonder een goed verhaal? Goede teksten bevatten een duidelijke verhaallijn. Het start met het kenbaar maken van het onderwerp, waarna het onderwerp verder wordt toegelicht of uitgelicht. Naarmate je verder leest kom je steeds meer over het onderwerp te weten. Per alinea wordt een subonderwerp besproken.

De inhoud is helder en duidelijk. Na het lezen van deze goede tekst heb je nog weinig vragen over het onderwerp.

6. De juiste aanspreekvorm

Geen u meer zeggen (tutoyeren). Wist je dat hier maandelijks ruim 4000 keer in Google op gezocht wordt? Dit laat zien dat steeds minder mensen geen u meer willen zeggen. Ook websites en bedrijven tutoyeren steeds vaker. Je moet wel, wanneer je jouw websitebezoekers met ‘u’ aanspreekt loop je hopeloos achter op de rest.

Mensen met u aanspreken gebeurt eigenlijk alleen nog wanneer het om ouderen (zestigplussers) gaat. Maar zelfs veel zestigplussers vinden het geen probleem wanneer ze met ‘je’ worden aangesproken.

Wist je trouwens dat geen u meer zeggen onderdeel is van een belangrijke verkoopstrategie? Dit komt omdat steeds meer mensen het op prijs stellen wanneer je ze met je of jij aanspreekt. Hiermee voelen ze zich op een gelijk niveau met de verkoper/het bedrijf.

Kenmerken goede tekst: dit laat je toch zeker doen?

Je kent nu de kenmerken van een goede tekst. Ga je zelf aan de slag met een goede tekst schrijven of laat je dit doen? Je hebt hierboven al kunnen zien dat het best lastig is om goede teksten te schrijven. Je moet op zoveel dingen letten, vooral wanneer je voor een website schrijft. Het is namelijk de bedoeling dat je met deze website ook in zoekmachines gevonden worden. Een goede tekst voldoet dan ook niet alleen aan bovenstaande kenmerken maar is ook nog eens zoekmachinevriendelijk (SEO).

Voordat je hoofdpijn krijgt van al deze regeltjes en richtlijnen kun je beter nadenken over het inhuren van een SEO tekstschrijver. Vond je dit een goede tekst? Mooi, want ik kan ook een goede tekst voor jou schrijven. Neem gerust contact op, dan praten we verder over goede teksten en hoger in Google staan.


?? Hoe een goede tekst schrijven?

Het is niet makkelijk om een goede tekst te schrijven, lees daarom bovenstaand artikel. Kijk ook eens hoe goede teksten eruit zien.

✍️ Wat is een SEO tekstschrijver?

Je hebt gewone tekstschrijvers en SEO tekstschrijvers. Deze laatste helpen om dankzij teksten hoger in Google te verschijnen. Meer lees je in het artikel over de SEO tekstschrijver.

? Wat kost het laten schrijven van een blog?

Een blog is een goed geschreven tekst met een persoonlijk karakter. Hierdoor bouw je een grotere groep trouwe volgers op. Je hebt dure en goedkope bloggers. Hier vind je de reële tarieven voor het laten schrijven van een blog.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy