Vroeger zochten mensen in de Gouden Gids of telefoonboek naar een jurist. Het internet biedt veel meer mogelijkheden om bekendheid aan een bedrijf te geven. Opvallend is dat online marketing door juristen niet zoveel wordt toegepast. Terwijl het wel de perfecte methode is om meer cliënten aan te trekken.
Hoe zouden juristen online marketing effectief aan moeten pakken? Waardevolle content delen, zinvolle interacties opzetten en adverteren, dit zijn slechts enkele voorbeelden van digitale marketing.
De voordelen van online marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Traditionele marketing is lang niet zo succesvol als digitale marketing. Er heeft door de jaren heen een duidelijke verschuiving plaatsgevonden. Online marketing heeft meer macht gekregen.
De uitgaven voor digitale marketing stijgt jaar op jaar. Hierdoor is het duidelijk dat bedrijven zich digitaal verbinden met klanten of cliënten. Voor juristen is dit de uitgelezen kans om meer naamsbekendheid en vertrouwen op te bouwen.
Misschien wel het grootste voordeel van online marketing: het is relatief goedkoop. Bovendien is alles meetbaar, waardoor het eenvoudig is om de marketingstrategie aan te passen.
Het inschakelen van een marketeer levert veel op, maar het is ook mogelijk om zonder marketingkennis en een beperkt budget concurrerende juristen voor te blijven. We bieden voor slechts € 299 (exclusief btw) SEO-consultancy aan. Hiermee trek je met een laag budget meer cliënten aan.
Je hoeft hiervoor geen datum in je agenda te zetten of op locatie te verschijnen. We regelen alles online en middels beeldbellen.
Online marketing voor juristen: de mogelijkheden
Er zijn verschillende marketingstrategieën. Ze zijn niet allemaal geschikt voor juristen of advocaten. Zo zal social media marketing weinig effectief zijn. Maar SEO en SEA hebben juist wel een positieve invloed. Blijf lezen om te ontdekken hoe je als jurist op het juiste spoor geraakt.
Weet waar de behoefte van cliënten ligt
Veel juristen hebben een specialisme. Bijvoorbeeld de social media jurist, ICT recht, bedrijfsrecht, huurzaken, beroep tegen verkeersboetes of het behandelen van lichte overtredingen. Juist door een specialisme weet je waar de behoefte van cliënten ligt. Het is belangrijk om dit niet uit het oog te verliezen.
Het gaat echter niet alleen om de behoeften van cliënten kennen. Maar ook weten waar ze naar op zoek zijn. De meeste cliënten kennen het verschil tussen een advocaat en jurist niet. Hierdoor komen ze voor civiele zaken vanaf € 25.000 bij de jurist uit. Of denken ze dat ze voor een echtscheiding bij een jurist op de juiste plek zijn.
Omdat content creëren een van de hoofdonderdelen van online marketing is, is het belangrijk om de juiste informatie te delen. Een jurist zou daarom geen content omtrent echtscheidingen, hoger beroep of civiele zaken met een groot financieel belang moeten delen. Dit trekt de verkeerde doelgroep aan.
De website optimaliseren
Voor juristen is het belangrijk dat de website niet alleen vindbaar is, maar ook toegankelijk. Dit betekent dat hij zowel op desktop als mobiel goed leesbaar is. De laadsnelheid van webpagina’s moet laag zijn, in ieder geval onder de 5 seconden. Wanneer dit onder de 3 seconden ligt is dit helemaal ideaal. Dit soort technische optimalisaties laat je door ons of een andere specialist uitvoeren.
Is de website niet geoptimaliseerd voor bezoekers? Dit wekt irritatie bij potentiële cliënten op. Misschien lijkt het onzin, maar de praktijk wijst uit dat mensen binnen enkele seconden bepalen of de website aansluit bij hun behoeften. Zo niet, dan zoeken ze je concurrent op.
Waardevolle content delen
Een zeer belangrijk onderdeel van online marketing is het delen van waardevolle content. Juristen hebben veel expertise binnen hun vakgebied, en kunnen hier veel over vertellen. Het probleem zit hem in het opschrijven van het juiste verhaal.
Content moet goed leesbaar zijn, in begrijpelijke taal staan en ook worden opgepikt door zoekmachines. Dat laatste is een specialisme waar veel juristen moeite mee hebben. Daarom zijn wij er: de SEO-specialisten voor de juridische branche.
Content is onmisbaar in de online marketingstrategie. Ik adviseer om voldoende informatie over je juristenkantoor of bedrijf te tonen. Blogs ondersteunen je verhaal, en zijn ook nog eens goed vindbaar zoekmachines.
Verzamel reviews of cliëntervaringen
Voor juristen is het belangrijk om betrouwbaarheid op te bouwen. Online reviews dragen hieraan bij. Potentiële cliënten gaan niet alleen in zoekmachines op zoek naar een jurist, ook kijken ze wat de ervaringen van andere cliënten zijn.
Voor juristen is het belangrijk om veel aandacht aan het opbouwen van betrouwbaarheid te besteden. Dit gebeurt niet alleen middels een goede zichtbaarheid in zoekmachines, maar ook aantonen dat je de juiste hulp kunt bieden.
Reviews verzamelen kan op verschillende manieren. Trustpilot is een onafhankelijk platform waar cliënten zelfstandig een review achter kunnen laten. Dit kan ook op verzoek van het bedrijf. Daarnaast zijn er Google reviews en verschillende reviewsites zoals de Feedback Company. Kies altijd een reviewsite die het beste bij het juristenkantoor aansluit. Sommige reviewsites zijn specifiek op webshops gericht.
Vraag cliënten of ze een review achter willen laten. Doe dit wanneer het werk grotendeels gedaan is, en wanneer de cliënt hier tevreden over is. Los problemen met cliënten zo goed mogelijk op, zodat er geen of zo min mogelijk negatieve reviews ontstaan.
Adverteren in zoekmachines of op andere websites
Meer dan 90% van de zoektochten start bij zoekmachine Google. Hoog in Google staan is voor juristen onmisbaar: het vestigt de aandacht op het bedrijf. Wie nog meer onder de aandacht wil komen adverteert in Google. Sommigen kiezen voor Bing, de tweede grootste zoekmachine (met een veel kleiner marktaandeel).
Adverteren in Google is duurder dan in Bing, maar het levert ook veel meer op. Het bereik is namelijk vele malen groter.
Middels een advertentiecampagne sta je als jurist in de picture. Gebruikers zien advertenties eerder dan de organische zoekresultaten. Het resultaat is meer websitebezoekers en ook meer (potentiële) cliënten.
Bepaal vooraf het budget. In het begin is het even uitzoeken op welke zoektermen je adverteert. Enkele van mijn tips zijn:
- Jurist inschakelen
- Jurist (plaatsnaam)
- Jurist arbeidsrecht
- Jurist kosten
Dit zijn de meest gebruikte zoektermen in Google. In Bing wordt er het vaakst op jurist arbeidsrecht gezocht.
De advertentiecampagne stopzetten? Houd er rekening mee dat dit voor een verminderde zichtbaarheid zorgt. Adverteren in zoekmachines (SEA) heeft weinig tot geen invloed op de positie in de organische zoekresultaten.
Website optimaliseren voor conversies
Een onderdeel van online marketing dat veel juristen vergeten is websiteoptimalisatie voor conversies. Zet websitebezoekers daadwerkelijk om in leads en cliënten. Werk met call-to-actions zodat je het publiek verleidt om actie te ondernemen. Werkt (bijna) altijd!

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.