JPG vs JPEG: wat zijn de verschillen en overeenkomsten

Bijgewerkt: 6 juli 2023

Er zijn meerdere afbeeldingsbestanden. Het is ontwikkeld om aan verschillende behoeften en doeleinden te voldoen. Elke indeling heeft een aantal specifieke kenmerken met bijbehorende toepassingen. Zo kan er verschil zijn in kwaliteit, bestandsgrootte, kleurweergave of transparantie.

Voor je website of op social media maak je vaak gebruik van JPG of JPEG. Veel mensen vragen zich af wat de verschillen tussen JPG en JPG zijn. In dit artikel ontdek je de kenmerken van deze afbeeldingen, en wanneer je ze wel of niet gebruikt.

Overzicht van de verschillende afbeeldingsbestandsindelingen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Maak je vaak gebruik van afbeeldingen? Je hebt keuze uit verschillende afbeeldingsbestandsindelingen (3x woordwaarde, mocht je het voor scrabble gebruiken).

Die verschillende indelingen heeft met kenmerken en toepassingen te maken. Hieronder vind je veel voorkomende indelingen.

JPG of JPEG: deze afbeeldingen hebben veel kleurgradaties en worden daarom voor foto’s gebruikt. Wanneer je dit bestand verkleint dan kunnen er bepaalde gegevens worden verwijderd. Dit resulteert in kwaliteitsverlies. Over het algemeen is het kwaliteitsverlies niet met het menselijk oog zichtbaar.

PNG: wanneer je dit soort afbeeldingen verkleint, vindt er geen kwaliteitsverlies plaats. Deze indeling ondersteunt transparantie en wordt gebruikt voor logo’s, pictogrammen en illustraties.

GIF: bedoeld voor eenvoudige animaties, pictogrammen en grafieken. Het kleurenpalet is beperkt. GIF-jes ondersteunen transparantie, maar ze zijn niet zo geschikt voor kwalitatieve foto’s.

BMP: afbeeldingen met deze indeling zijn van hoge kwaliteit en behouden alle details. Het wordt veel ingezet binnen grafische bewerkingen. Bovendien is deze indeling makkelijk te converteren naar andere indelingen.

TIFF: deze indeling kom je minder vaak tegen. Het wordt gebruikt voor professioneel drukwerk. Het gaat om een flexibele indeling voor afbeeldingen.

Verschil tussen JPG en JPEG

Voordat ik uitleg wat JPG of JPEG precies inhoudt, laat ik je eerst zien wat het verschil tussen deze twee is. JPG is de verkorte versie van JPEG. Sommige besturingssystemen staan een maximaal aantal tekens voor bestandsnamen toe. Om ruimte te besparen, wordt JPEG vaak afgekort tot JPG.

JPEG is de afkorting voor Joint Photographic Experts Group. Dit is de organisatie die deze compressiestandaard ontwikkeld heeft. Ik heb dit even op moeten zoeken, want ik kan natuurlijk ook niet alles weten.

Wat is JPG precies?

Overal waar je in dit artikel JPG leest, kun je dus ook JPEG lezen. Om het niet te verwarrend te maken, gebruik ik vanaf nu alleen nog de term JPG.

JPG wordt heel vaak als indeling voor foto’s gebruikt. Het heeft een hoop voordelen, maar ook een aantal nadelen.

VoordelenNadelen
Hoge compressie met verliesKwaliteitsverlies bij hoge compressie
Kleine bestandsgrootteOnvoldoende geschikt voor afbeeldingen met transparantie
Brede ondersteuning op verschillende apparaten en browsersMinder geschikt voor afbeeldingen met scherpe randen en tekst
Snelle laadtijd op webpagina’sCompressie-artefacten kunnen zichtbaar zijn bij lagere kwaliteitsniveaus
Geschikt voor foto’s en afbeeldingen met veel kleurgradatiesNiet geschikt voor afbeeldingen die frequent worden bewerkt en opgeslagen

Hieronder ga ik dieper in op de verschillende voor- en nadelen.

Hoge compressie met verlies

Een van de voordelen van JPG-afbeeldingen is dat het een hoge compressie met verlies heeft. Dit lijkt nadelig, maar dit kan vooral voor gebruik op websites in het voordeel werken. Het is namelijk nodig om van dit soort afbeeldingen kleinere bestandsgroottes te maken. Hiermee bespaar je opslagruimte. Bij gebruik op een webpagina optimaliseert dit de laadtijd.

Daarnaast is een kleine bestandsgrootte ideaal om te verzenden via e-mail. Of om via social media te delen. Sommige social mediaplatformen vereisen een maximale bestandsgrootte.

Brede ondersteuning op verschillende apparaten en browsers

JPG is een algemene afbeeldingsindeling. Hierdoor wordt het op verschillende apparaten en in webbrowsers ondersteund. Alle besturingssystemen kunnen dit soort bestanden probleemloos openen en weergeven. Dit maakt dat dit soort afbeeldingen breed toepasbaar zijn.

Snelle laadtijd op webpagina’s

Doordat deze bestanden kleiner zijn, worden ze sneller op webpagina’s geladen. Hiermee realiseer je een betere gebruikerservaring. Zoekmachines kijken altijd naar de gebruikerservaring van webpagina’s. Wanneer het met de ervaringen goed zit, dan worden deze webpagina’s beter beoordeeld. In combinatie met hoogwaardige content en een goed linkprofiel, leidt dit tot een betere rangschikking in de organische zoekresultaten.

Geschikt voor foto’s en afbeeldingen met veel kleurgradaties

Maak je foto’s van landschappen of portretfoto’s? Dan is JPG de ideale bestandsindeling. Het is namelijk geschikt voor foto’s en afbeeldingen met complexe kleurgradaties. De details blijven hierbij goed zichtbaar.

Kwaliteitsverlies bij hoge compressie

Wanneer je een JPG-bestand flink verkleint, gaat dit ten koste van de kwaliteit. Er kunnen blokkige of wazige details zichtbaar zijn. Voor gebruik op webpagina’s is dit niet gewenst. Daarnaast is het niet aan te raden om dit soort foto’s of afbeeldingen af te drukken.

Niet geschikt voor afbeeldingen met transparantie

JPG kent geen ondersteuning voor transparantie. Dit betekent dat je geen afbeeldingen met een doorzichtige achtergrond kunt maken. Hiervoor heb je een andere bestandsindeling nodig, zoals PNG of GIF.

Minder geschikt voor afbeeldingen met scherpe randen en tekst

Veel websites gebruiken een logo met JPG-indeling. Het probleem is dat afbeeldingen of scherpe randen al snel onscherp worden. Al helemaal na compressie. Ook kan er vervorming optreden. JPG-afbeeldingen hebben gewoon meer moeite met scherpe randen en tekst.

Bij compressie kunnen blokkerige structuren of kleurverschuivingen optreden. Ook treedt er verlies van fijne details op.

Niet geschikt voor frequente bewerkingen en opslag

Telkens wanneer je een JPG afbeelding bewerkt en opnieuw opslaat, gaat dit ten koste van de kwaliteit. Na meerdere bewerkingen ziet de afbeelding er niet meer mooi, scherp of gedetailleerd uit. Hierdoor is de afbeelding nauwelijks bruikbaar. In het meest gunstige geval bewerk je een JPG-afbeelding slechts eenmalig.

JPEG 2000

Misschien heb je wel eens van JPEG 2000 gehoord. Dit is weer een ander type afbeelding dan JPEG of JPG. Het doel van JPEG 2000 moest een verbeterde versie zijn van JPEG. Dat is gelukt, de beeldkwaliteit van JPEG 2000 is veel beter. Je kunt het bestand comprimeren zonder veel verlies van gegevens.

Het nadeel van JPEG 2000 is dat het hier om zwaardere bestanden gaat. Hierdoor duurt het langer om ze te uploaden of te verzenden. Wanneer je een JPEG 2000 afbeelding op een webpagina publiceert, vertraagt dit de laadtijd.

Nog een nadeel is dat JPEG 2000 door weinig applicaties wordt ondersteund. Hierdoor is het minder populair. Voor toepassing op een website zou je het eigenlijk niet in moeten zetten. Je moet er ook rekening mee houden dat dit bestandstype alleen in bepaalde browsers werkt, bijvoorbeeld Safari.

Een aantal feiten over JPG of JPEG

Ik heb nog een aantal feiten over JPG voor jou. Lees ze door en verbaas je over dit soort weetjes.

  • JPG ondersteunt maar liefst 16.777.216 kleuren. Oftewel elke kleur in het RGB kleurenmodel.
  • Dit type bestand ondersteunt een maximale grootte van 65.535 × 65.535 pixels. Je kunt er dus aardig grote bestanden meemaken.
  • Na het bewerken en opslaan wordt de grootte van de afbeelding automatisch met ongeveer 50% verkleind.
  • Dit bestandsformaat voor afbeeldingen wordt door alle digitale camera’s en opnameapparatuur ondersteund.

JPEG op je website: wanneer gebruik je dit?

Veel websites maken gebruik van zowel JPG als PNG bestandstypes. Vanuit SEO oogpunt kies je liever voor JPG. Dit bestandstype is ruim vier keer kleiner dan een afbeelding in PNG. Hierdoor is het beter voor de laadtijd en ook beter voor SEO.

Toch moet je soms voor PNG kiezen, bijvoorbeeld wanneer je voor een afbeelding met veel transparantie of veel wit gaat. In dit geval is een PNG-afbeelding kleiner van formaat (echt waar).

Je kunt een JPG heel makkelijk omzetten naar PNG, en visa versa. Dit doe je met behulp van een online tool. Veel van deze tools zijn gratis in gebruik, dus leef je helemaal uit. Bovendien kun je met de meeste tools je bestanden verkleinen. Zeker aan te raden wanneer je afbeeldingen op je website gebruikt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven