Is Twitter nog relevant? De nieuwste social media trends

Op het gebied van social media heb je voldoende keuze. Facebook, Instagram, Pinterest en natuurlijk Twitter. Is Twitter nog relevant? Ondanks een lichte groei blijft Twitter achter op andere social media platforms. Toch kan dit voor je bedrijf nog steeds interessant zijn. Het is namelijk belangrijk dat je de doelgroep actief ben nadert.

Korte informatie over Twitter

Jarenlang was Twitter erg populair. Dit platform is in 2006 opgericht. Gebruikers kunnen korte berichtjes (tweets) publiceren, eventueel vergezeld van media of een linkje naar een webpagina. Tot het jaar 2016 draaide het bedrijf verlies, in 2018 bedroeg het netto bedrijfsresultaat $ 306.000.000. 2019 was ook een goed jaar maar in 2020 moest het bedrijf weer verlies in de boeken schrijven.

In Nederland zijn er 2,8 miljoen Twitter gebruikers. Dagelijks maken 1 miljoen Nederlanders gebruik van dit social media netwerk.

De doelgroep van Twitter

Is Twitter nog relevant en waarom zou je het gebruiken? Vooral voor bedrijven, politicus en journalisten is Twitter redelijk interessant. De doelgroep van Twitter bestaat uit mensen in de leeftijd van 20-40 jaar. Jongeren kom je hier zelden tegen, of het moeten toevallig cryptocurrency liefhebbers zijn. Want die groep is op Twitter wel weer aardig actief.

Mensen boven de 40 jaar zitten het vaakst op Instagram, Facebook, LinkedIn of Pinterest. Terwijl jongeren een voorkeur hebben voor Instagram, TikTok, YouTube en Snapchat.

Mensen die op Twitter zitten doen dat voornamelijk om actuele nieuwsberichten te lezen maar ook om populaire televisieprogramma’s en onderwerpen te volgen.

Social media voor bedrijven

De vraag is of Twitter relevant is voor bedrijven. Het eenvoudige antwoord hierop is NEE. Twitter is namelijk lang niet zo krachtig als andere social media kanalen. Instagram, Facebook en YouTube hebben op dit gebied een veel betere reputatie.

Toch kan Twitter voor je bedrijf meerwaarde bieden. Maar alleen wanneer je doelgroep hier ook actief is. Bovendien moet je op Twitter voor echte betrokkenheid gaan. Dit betekent dat je misschien wel veel meer tijd kwijt bent dan op een ander social mediaplatform. Lukt het je om die betrokkenheid te bereiken dan kan Twitter zeker relevant zijn. Bedrijven die hiervan profiteren zijn voornamelijk actief in de verkoop. Het aanbieden van diensten (of het delen van gelinkte informatie) is via Twitter in veel gevallen verspilde moeite.

13,7 miljoen Nederlandse social mediagebruikers

Nederland telt ruim 17 miljoen inwoners (2021). Hiervan gebruikt 13,7 miljoen social media. Het gaat hier om alle mensen vanaf 15 jaar oud. In werkelijkheid is het aantal social media gebruikers veel groter, maar kinderen onder de 15 jaar mogen niet mee worden geteld.

Wat is het meest populaire netwerk? Ondanks een stagnerende groei is en blijft Facebook nog steeds populair. 10,4 miljoen Nederlanders heeft een account op Facebook. Meer dan 7 miljoen Nederlanders kijkt hier dagelijks even op. De groei van Facebook was in de periode 2020-2021 minimaal: er kwamen slechts 39.000 nieuwe Nederlandse accounts bij.

Instagram laat juist wel een sterke groei zien. Het aantal gebruikers nam in de periode 2020-2021 met maar liefst 5% toe. In 2021 heeft het platform 5,9 miljoen Nederlandse gebruikers.

LinkedIn is een zakelijk netwerk dat in diezelfde periode 6% is gestegen. Op het moment van schrijven heeft 5 miljoen Nederlanders een LinkedInaccount. Ook Twitter is in deze periode gestegen, namelijk met 5%. Toch blijft het met 2,9 miljoen gebruikers sterk achter op andere netwerken.

Pinterest groeide met 10% tot 3,9 miljoen gebruikers. Snapchat heeft in 2021 2,6 miljoen Nederlandse gebruikers en TikTok 1,7 miljoen. Deze laatste is in een jaar tijd met maar liefst 149% gegroeid.

Wat je van Twitter kunt leren

Bestaat jouw doelgroep uit volwassenen in de leeftijd van 20-40 jaar oud? Dan is Twitter relevant. Voor particulieren is Twitter vooral een mooie manier om nieuws en favoriete onderwerpen te volgen of hierover te discussiëren. Bovendien wordt Twitter vaak als klaagmuur ingezet. Of om even (anoniem) je gal te spuien.

Of je nu wel of geen fan bent van Twitter, je zou het minimaal eenmaal per week moeten bezoeken. Al helemaal wanneer je een business hebt. Op Twitter kom je veel onderwerpen tegen die je verder kunnen helpen. Bijvoorbeeld bij het bedenken van een eigen social mediastrategie of blogonderwerpen voor je website. Twitter is namelijk heel actueel.

Al die klachten op Twitter kunnen je verder helpen. Lees wat mensen bezighoudt en met welke problemen ze rondlopen. Daar kun jij als ondernemer heel goed op inspringen.

Vandaag nieuws, morgen alweer vergeten

Het probleem met social media is dat er ontzettend veel content gedeeld wordt. Twitter mag dan wel actueel zijn, het nieuws gaat hier razendsnel voorbij. Iets dat vandaag nieuws is kan morgen alweer vergeten zijn. Wil je Twitter als social media kanaal inzetten dan moet je dus heel snel kunnen schakelen.

Ga in op grote gebeurtenissen en actuele zaken. Dit laat zien dat je met een Twitter account dagelijks actief moet zijn. Overigens is dit platform ook zeer geschikt als webcare-kanaal. Sta klanten te woord met hun vragen of problemen. Ook nu weer is het belangrijk dat je dagelijks aanwezig bent.

Zichtbaarheid op social media

Wil je als bedrijf of misschien als influencer of particulier meer zichtbaar zijn social media? Kies het platform dat bij je past. Bedenk van tevoren wat je met anderen te delen hebt. Je doelgroep moet op het platform van je keuze aanwezig zijn.

Heb je moeite met interactie met je doelgroep of aan je zichtbaarheid werken? Laat social media posts maken of ga voor social media advies. Neem voor de mogelijkheden contact op of vraag direct en vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy