Is SEO betaald? Nee hoor, niet altijd

Bijgewerkt: 21 oktober 2022

Eigenaren van een website of webshop weten het als geen ander: een hoge positie in Google moet je verdienen. Die krijg je niet zomaar. SEO of zoekmachineoptimalisatie bestaat uit handelingen die de website naar een hogere positie helpen.

Feitelijk gaat het om het optimaliseren van de site en content. Gebruikers moeten een geweldige ervaring op de site krijgen. Wanneer die gebruikservaring goed is dan komt die hoge ranking vanzelf.

Velen denken dat SEO betaald is. Natuurlijk, wanneer je dit op hoog niveau toe wil passen dan heb je een SEO expert nodig. Dit geldt ook voor iedereen die veel concurrentie ervaart en weinig tijd heeft om aan optimalisatie te doen. Maar SEO kan ook gratis, mits je hier de tijd voor neemt.

De drie pijlers van zoekmachineoptimalisatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je naar zoekmachineoptimalisatie kijkt dan is dit onderverdeeld in drie pijlers:

  • Content
  • Linkbuilden
  • Technische optimalisatie

Met een jarenlange ervaring kan ik zeggen dat content het meest belangrijke is. De inhoud van de website straalt iets uit: niet alleen een bepaalde autoriteit maar ook informatie, hulp en advies. Een website of webshop moet behulpzaam zijn voor gebruikers. Zonder content scoor je niet in zoekmachines, dat is een feit.

Technische optimalisatie is ook belangrijk, maar niet de nummer één. Met technische optimalisatie kun je denken aan een mobielvriendelijke website, een korte laadtijd en een goed navigatiemenu. Ook de interne linkstructuur moet duidelijk zijn. Daarnaast mogen er geen technische problemen zijn, waardoor de bezoeker foutmeldingen ziet.

Op nummer drie staat linkbuilden, hoewel veel marketeers dit op nummer één of misschien wel op nummer twee zetten. Maar dat klopt niet, want linkbuilden is het opbouwen van een kunstmatig linkprofiel. Voor mijn klanten pas ik linkbuilding wel toe maar het kost ontzettend veel tijd om natuurlijke links te vinden. Want er mag geen sprake zijn van een commerciële insteek.

Moet je SEO betaald uit laten voeren?

Zoekmachineoptimalisatie is geen eitje. Vroeger wel, maar toen was de online concurrentie nog niet zo groot. Het zal je vast wel zijn opgevallen dat er honderden of misschien wel duizenden concurrenten binnen je branche zijn.

Hoe ga je die allemaal overtreffen? De allergrootsten zal je waarschijnlijk niet voorbijkomen, dit is een proces dat jaren duurt. De kleintjes kun je binnen enkele weken opzij schuiven. Maar je moet hier wel SEO voor toepassen.

Ik raad je aan om SEO onder te brengen bij een gespecialiseerd bureau of bij een SEO expert. Deze beschikt over de juiste kennis en ervaring.

Dit betaal je (ongeveer)

Meestal wordt bij SEO over een maandbedrag gesproken. De kosten variëren sterk, maar liggen ergens tussen de € 500 en meer dan € 2000 per maand. Een en ander hangt van de ervaring van de SEO’er af en natuurlijk je eigen budget.

Er zijn ook studenten die voor een paar tientjes aan de slag gaan. Helaas hebben die niet altijd de benodigde ervaring opgebouwd. Wees hier dus een beetje voorzichtig mee: goedkoop kan zomaar duurkoop worden.

We proberen continu onder de gemiddelde marktprijs te blijven. Maar helemaal gratis of tegen studentprijzen, dat is helaas niet mogelijk. Vraag gerust de tarievenkaart aan en vergelijk deze met andere aanbieders.

Maar ja, heb je SEO echt wel nodig?

Vind je het vervelend dat concurrenten hoger in Google staan? Wil je meer omzet voor je bedrijf? Wanneer je deze twee met ja beantwoordt, dan heb je SEO nodig. Laten we kijken wat je zelf kunt doen, om op deze manier de kosten te drukken.

Creëer geweldige blogs voor je site

Zelfs wanneer je niet zo’n goede schrijver bent, lukt het vaak toch om een leuke blog te creëren. Wanneer je de blog door mij laat controleren dan wordt het vast een geweldige blog. Bloggen is belangrijk, want je deelt hier je kennis, ervaring of ideeën mee. Bovendien bouw je op deze manier een trouw publiek op.

Wanneer je regelmatig blogt dan vindt Google je aardig: je hebt immers aandacht voor de gebruiker. Ik kan de noodzaak van bloggen dan ook alleen maar onderstrepen.

Ben je niet zo’n ster in bloggen of kost het je teveel tijd? Dan is het ook mogelijk om een (SEO) blogger in te schakelen. Het kost iets meer maar dan heb je ook wat.

Zelf een linkprofiel opbouwen

De meest geweldige bloggers hebben het niet nodig om een linkprofiel op te bouwen. Gebruikers weten dit soort blogs blindelings te vinden. Dat is natuurlijk aan zoekmachines te danken, die kwalitatieve blogs hoger in de zoekresultaten plaatsen. De meest opvallende blogs wordt door het publiek gevonden en gedeeld. Bijvoorbeeld op social media of op fora, misschien ook wel op websites van andere bloggers.

Je kunt het opbouwen van een linkprofiel een handje helpen. Dat doe je door je nieuwste blogs op social media te delen. Of door een account op een relevant forum aan te maken, en hier actief mee te praten. Met af en toe een linkje naar je blogpost.

Misschien wil een andere website over je schrijven. Of mag je een gastblog plaatsen. Twee goede manieren om naamsbekendheid op te bouwen, maar ook om aan je linkprofiel te werken. Mits er natuurlijk een backlink naar je website gaat.

De techniek achter de website

Met de komst van CMS- producten zoals WordPress, Drupal en Joomla is het makkelijker geworden om een website op te zetten. Maar ook om hem te onderhouden. Technische problemen zijn op dit soort websites vaak makkelijk op te lossen. Wanneer je er niet uitkomt dan zijn er meer dan voldoende webdesigners of techneuten die je een handje helpen.

Vooral WordPress designers zijn er in overvloed. Dit komt omdat WordPress het meest makkelijke en gebruikte CMS wereldwijd is.

Zorg dat je website er perfect uitziet. Dan heb ik het niet alleen over de lay-out en het logo (dat is ook belangrijk), maar vooral de techniek erachter. De webpagina’s moeten een korte laadtijd hebben en de gebruiker moet weten hoe hij door de website navigeert. Ook moeten blokken netjes gestapeld zijn. Stukken tekst of afbeeldingen die buiten beeld vallen ogen erg rommelig.

Kijk gelijk even naar interne en externe links die je op je site gebruikt. Zijn ze nog wel actueel? Dode links zijn slecht voor de gebruikservaring. Je ziet, er is genoeg dat je op SEO-gebied zelf kunt doen. Wanneer je er echt niet uitkomt, of het nu om content, linkbuilding of techniek gaat, mag je ons altijd als hulplijn inschakelen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven