Is Google betrouwbaar?

Een veel gestelde vraag, is Google betrouwbaar? Opmerkelijk genoeg wordt deze vraag in Google zelf gesteld. Het is ‘s werelds grootste zoekmachine en bestaat sinds 1997. Wist je dat ruim 90 procent van de Nederlanders zijn zoektocht op het internet start bij Google?

Zoekmachine Google is al die tijd blijven werken aan de betrouwbaarheid. Zo wordt het algoritme continu aangepast. Hiermee probeert de zoekmachine beter aan te sluiten op de zoekvraag of zoekopdracht. Dit blijkt niet altijd even makkelijk. Veel websites proberen deze zoekmachine dan ook te beïnvloeden.

Werking van het algoritme

Deze zoekmachinegigant werkt op het algoritme met de naam Pagerank. Dit algoritme is ontwikkeld door de oprichters van de zoekmachine. Pagerank is een methode om de zoekresultaten te ordenen.

Is Google betrouwbaar? Dan moet je meer over de werking van het algoritme weten. Het algoritme begint met een zoekopdracht. Met behulp van een ingewikkelde berekening wordt bekeken welke zoekresultaten hier het beste bij passen.

Razendsnel wordt het gehele internet gescand op aanwezige websites. Er wordt een afweging gemaakt tussen relevantie en betrouwbaarheid. De meest belangrijkste zoekresultaten verschijnen bovenaan.

De eerste drie zoekresultaten spelen een belangrijke rol. Meer dan de helft van alle zoekers klikt op het bovenste zoekresultaat. Het tweede en derde resultaat kent een lager aandeel. De nummers 4 t/m 10 moeten het met nog minder doen. Het is voor websites daarom belangrijk om zo hoog mogelijk te staan.

Is Google betrouwbaar in het antwoord?

Hoewel Google de meest relevante zoekresultaten bovenaan zet, hoeven deze niet betrouwbaar te zijn. Vooral in de beginperiode van deze zoekmachine kon deze makkelijk worden beïnvloed. Gevolg was dat onbetrouwbare websites bovenaan in de zoekresultaten verschenen. Dit deden website eigenaren door het algoritme van Google te bekijken. Hier werd vervolgens de website op aangepast. Dit is dan ook de reden waarom de zoekmachine zijn algoritme regelmatig aanpast en geheim houdt.

Website eigenaren zijn continue op zoek naar het nieuwe algoritme van zoekmachines. Zodra duidelijk is wat de zoekmachine heeft veranderd, komen de seo specialisten in beeld. Dit zijn mensen die zich bezig houden met zoekmachine optimalisatie.

Websites worden aangepast, zodat ze hoger in Google verschijnen. In praktijk betekent dit niets anders dan meegaan met het algoritme van Google. Hierdoor hoeven de bovenste zoekresultaten van Google niet altijd betrouwbaar te zijn. Is Google betrouwbaar? In veel gevallen wel maar enkele dagen tot weken na een algoritme update neemt de betrouwbaarheid alweer  af. Dan wordt het tijd om het algoritme weer aan te passen.

Autoritaire website in Google

Zoekmachines en met name Google blijven hun kwaliteit verbeteren. Zo geeft het Amerikaanse Google zelf al antwoord op medische vragen. Dit doen ze door een antwoord nog boven de zoekresultaten neer te zetten.

Vanaf 2015 zoekt Google naar het beste antwoord op een vraag. Ook dit antwoord wordt boven de zoekresultaten getoond. De zoekmachine bepaalt het beste antwoord. Hoe, dat is onduidelijk.

Autoritaire website hebben voorrang in de zoekresultaten. Dit zijn websites met veel bezoekers, uitgebreide inhoud en correcte informatie. Daarnaast zijn er nog meer dan 200 punten waar de zoekmachine op let. Content speelt een belangrijke rol. Het gaat hier om teksten, afbeeldingen en video’s. Deze content moet van een goede kwaliteit zijn, voldoende inhoud hebben en bij voorkeur linken naar andere relevante webpagina’s.

Tegenhouden van onbetrouwbare websites

Malafide websites of sites van lage kwaliteit worden lager gerankt. Omdat internetters vaak niet verder dan de eerste pagina kijken, trekken deze malafide websites automatisch minder bezoekers. Een website met dalende bezoekersaantallen zal vanzelf nog verder dalen in de zoekresultaten. Hiermee komen meer betrouwbare websites hoger te staan.

De zoekmachine kan bepaalde websites lager laten ranken. Het gaat om websites die illegale zaken bespreken.

Betaalde zoekresultaten

Al enige tijd vertoont Google ook betaalde zoekresultaten. Wie een zoekopdracht invoert krijgt een lijst met resultaten. De eerste 1 tot 4 zoekresultaten zijn advertenties. Bedrijven betalen Google om hier te mogen staan.

Dit maakt het voor internetters soms verwarrend, omdat ze niet vinden wat ze zoeken. De zoekmachine maakt duidelijk dat het hier om betaalde zoekresultaten gaat. Dit duidt Google aan met het advertentie beeldmerk. Hieronder verschijnen de organische zoekresultaten. Dit zijn de websites die Google op basis van betrouwbaarheid en relevantie heeft geselecteerd.

Gecontroleerd nieuws

Sinds april 2017 controleert Google al het nieuws. Gebruikers die op zoek zijn naar nieuws, zien direct of een nieuwsbericht ook juist is. Het gecontroleerd nieuws is zichtbaar in Google zoeken en Google nieuws.

Met gecontroleerd nieuws wil de zoekmachine het nepnieuws onderdrukken. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van Google. Overigens beschikt sociaalnetwerksite Facebook over een vergelijkbaar systeem. Ook hier wordt nepnieuws zoveel mogelijk uitgefilterd.

Het schrappen van gevoelige links

Sinds 2014 is het voor heel Europa mogelijk om gevoelige links te laten verwijderen. Het gaat hier om persoonlijke informatie die schadelijk kan zijn. Ook kwetsende informatie kunnen Europeanen laten verwijderen.

Google verwijdert de links naar schadelijke, kwetsende of irrelevante artikelen of websites. De informatie zelf blijft op het web staan, maar is niet meer vindbaar via Google. Hierdoor worden de zoekresultaten beïnvloed en verschijnen er andere websites bovenaan.

De beste zoekresultaten

Blijft de vraag over: is Google betrouwbaar? Deze zoekmachine beschikt over de nieuwste technische ontwikkelingen. Google is altijd een stap voor op andere zoekmachines. Daardoor sluiten de zoekresultaten veel beter aan op de zoekopdracht.

In Nederland heeft deze zoekmachine een marktaandeel van maar liefst 98,34% op smartphone. Op desktop pc bedraagt dit 91,16%. Ter vergelijking: zoekmachine Bing heeft een marktaandeel van 0,26% op mobiele telefoons. Op desktop pc is dit 5,50%. (Cijfers kwartaal 1 van 2020).

Ben je website eigenaar of heb je een bedrijfswebsite? Ontdek hoe je hoger in Google komt middels content. Neem direct contact op.