Instagram marketing: de marketeergids

Bijgewerkt: 10 november 2022

Social media marketing is laagdrempelig en het kost weinig. Bovendien bevinden veel doelgroepen zich op social media. Instagram is een platform dat steeds meer terrein wint. Het is heel visueel ingesteld. Dit biedt voor bedrijven of ondernemers tal van mogelijkheden.

Hoe kun je deze enorme doelgroep het beste bereiken? Dat doe je door gebruik te maken van Instagram marketing. Dit gaat veel verder dan het aanmaken van een (zakelijk) account en foto’s van je lunch te delen.

Instagram marketing is het effectief bereiken van je doelgroep. Op deze manier breng je producten of diensten onder de aandacht of bouw je naamsbekendheid op. Je hebt op Instagram gratis en betaalde opties.

Doelgroepen op Instagram

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Als bedrijf moet je inzicht krijgen in je doelgroep. Een bedrijf dat trapliften maakt en installeert heeft een geheel andere doelgroep dan de babyvoedingleverancier. Dit geldt ook voor de business coach tegenover de sportcoach. En de dierenwinkel tegenover de bouwmarkt.

De doelgroep van Instagram bestaat vooral uit jongeren en jongvolwassenen. De leeftijdscategorie ligt tussen de 15 en 40 jaar. Hier moet wel bij gezegd worden dat de gemiddelde leeftijd van de doelgroep steeds ouder wordt. Er zitten inmiddels ook aardig wat vijftigplussers op Instagram.

Instagram marketing is alleen zinvol wanneer je doelgroep op dit sociale netwerk actief is. De meeste bedrijven vinden hun doelgroep hier, maar in sommige gevallen is Instagram niet interessant genoeg.

Instagram is populair onder influencers en het winkelend publiek.

De voordelen van dit social netwerk

Wanneer je op Instagram rondkijkt dan valt het op dat alles hier heel visueel is ingesteld. Foto’s, bewegende plaatjes en korte video’s voeren hier de boventoon. Tekst dient vooral als ondersteuning, maar vormt niet de hoofdcontent zoals je op Twitter gewend bent.

Instagram groeit nog steeds in populariteit. In 2022 maken ruim 8,5 miljoen Nederlanders gebruik van dit sociale netwerk. Meer dan 50% van de gebruikers is jonger dan 35 jaar.

De voordelen van Instagram marketing zijn groot. Bedrijven die hier adverteren kunnen hun doelgroep nauwkeurig targeten. Dit is te danken aan de grote hoeveelheid informatie die over gebruikers bekend is.

Instagram heeft een persoonlijk karakter. Dit vraagt bij het publiek om reacties en acties. Wanneer je meer volgers en potentiële klanten aan wil trekken, dan is Instagram een geschikt platform om met deze groep in contact te komen.

Nog een voordeel is dat Instagram een grote groep influencers vertegenwoordigd. Deze zijn binnen je marketingstrategie niet meer weg te denken. Influencer marketing is laagdrempelig, kan tegen een laag budget worden uitgevoerd en je bereikt er een grote doelgroep mee.

Een gratis Instagram business account

Aan het gebruik van Instagram zijn geen kosten verbonden. Het aanmaken van een account is gratis, zelfs wanneer je het account omzet naar zakelijk account. Met een business account krijg je inzicht in verschillende statistieken waaronder volgers en het bereik. Alleen al om die reden is het aan te raden om voor een business account te kiezen.

Voor zakelijke accounts is het belangrijk om veel volgers te krijgen. Zakelijke accounts met minder dan 10.000 volgers hebben een zeer laag betrokkenheidspercentage. Dit percentage ligt rond de 1,2%.

Hoe meer likes en reacties, hoe hoger het betrokkenheidspercentage. Daarom is het voor zakelijke accounts belangrijk om de juiste content plaatsen. Betrek volgers en geïnteresseerden bij de content. Publiceer een uitdaging of stel een vraag.

Het opstellen van een marketingstrategie

Wanneer je Instagram marketing inzet moet je eerst een goede strategie opstellen. Je moet weten wat je doelgroep is en dit ook kunnen definiëren. Een zoekwoordenonderzoek lijkt voor social media vreemd, maar wist je dat Instagram veelvuldig gebruik maakt van hashtags?

Door slim gebruik te maken van hashtags bereik je een veel groter publiek. Richt je vooral op trendy Instagram hashtags. Dit zijn onder andere #love, #beautyful en #happy. Ook #follow en #repost doen het goed, omdat je hiermee mensen aanmoedigt om je te volgen of je bericht opnieuw te delen.

Verder moet je bewust stilstaan bij de doelen die je wilt bereiken. Je moet niet zomaar de meeste likes of volgers willen verzamelen, want het moet echt een doel hebben. Bijvoorbeeld je product onder de aandacht brengen, meer websitebezoekers of het opbouwen van naamsbekendheid.

Zorg dat je Instagram account voor het publiek een duidelijk thema heeft. Bijvoorbeeld dieren, gezondheid, coaching of financiën. Wanneer je met je content alle kanten op schiet weten mensen niet echt waarom ze je volgen. De kans is dan ook groot dat je uiteindelijk weer ontvolgen.

Inhoud plaatsen op je (gratis) account

Het is heel makkelijk om content op Instagram te delen. Het makkelijkst gaat dit vanuit de app, hoewel er ook desktopmogelijkheden zijn.

  • Open de Instagram app op je mobiel apparaat
  • Ga naar je eigen profiel door rechtsonder op je profielfoto te tikken
  • Tik rechtsboven op het icoontje met het plusje
  • Kies wat je wil doen: een reel, bericht, verhaal of hoogtepunt maken
  • Selecteer en upload media
  • Bewerk dit eventueel
  • Publiceer je bericht

Hieronder zie je in het kort wat de verschillende mogelijkheden op Instagram zijn.

Reels

Reels zijn korte video’s waarin je al je creativiteit kwijt kunt. Je vertelt hierin je merkverhaal, stelt je bedrijf voor of biedt informatie voor je doelgroep. Je reel is zichtbaar voor je volgers en verschijnt tussen de andere reels (video’s).

Verhaal

Een verhaal wordt ook wel Instagram Story genoemd. Je maakt een verhaal aan de hand van afbeeldingen, waardoor dit een minivideo wordt. Je verhaal wordt gedurende 24 uur getoond en verdwijnt hierna automatisch. Ideaal voor het delen van actuele content.

Hoogtepunt

Wil je dat verhalen in je account blijven staan, en hiermee ook zichtbaar voor volgers? Dan kun je voor hoogtepunten kiezen. Je verhaal wordt op je profiel weergegeven maar nadat deze na 24 uur verdwijnt verschijnt hij als hoogtepunt onder je profielfoto.

Bericht

Een Instagram bericht is de meest eenvoudige manier om iets met het publiek te delen. Berichten blijven altijd in je profiel staan. Ze zijn zichtbaar voor je volgers en, indien het account openbaar staat, voor het hele publiek.

Live

Je kunt er ook voor kiezen om live te gaan. Wanneer je een live uitzending deelt dan verschijnt je profielfoto met een gekleurde ring en het woordje live bij je volgers in het overzicht. De ideale methode om op bepaalde tijdstippen de aandacht van je volgers te trekken.

Adverteren op Instagram

Bedrijven en promotors kunnen adverteren op Instagram. Dit is alleen vanuit een zakelijk account mogelijk. De Instagram advertentiekosten liggen tussen de € 1 en € 6,40 per 1000 weergaven. Omgerekend betaal je tussen de € 0,05 en € 2 per klik, dit kan dus heel erg wisselen. Dit hangt mede van het type advertentie af.

Adverteren op Instagram is betrekkelijk goedkoop, in ieder geval goedkoper dan in zoekmachines of op andere websites. Ook kun je heel doelgericht adverteren. Veel gebruikers worden sterk aangetrokken tot visuele content. Instagram is dan ook ideaal om te adverteren, want hier draait alles om het visuele aspect.

Advertenties op social media worden steeds onwerkelijker. Hierdoor vertrouwt het publiek reclame niet zomaar. Wil je op Instagram adverteren dan moet je hier zeker rekening mee houden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven