Een inhoudsaudit uitvoeren en waarom dit zo belangrijk is

Website bevatten soms veel en soms weinig content. Die content is er in verschillende vormen zoals teksten, afbeeldingen, video’s en audio. Het is allemaal onmisbaar voor het delen van informatie. Wanneer een webpagina als beste aansluit bij een zoekvraag, dan scoort de pagina hoog in Google.

Vaak denken bedrijven en webmasters dat de inhoud van hun website goed is. Omdat het algoritme van Google regelmatig verandert, moet je ook meegaan met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. Met een inhoudsaudit controleer je welke inhoud werkt en wat weg kan. Het helpt je om inzicht te geven in de prestaties en hoe je dit naar een hoger niveau tilt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Terug naar de basis

Een inhoudsaudit gaat terug naar de basis, toen je als beginnende webmaster heel zorgvuldig de content uitkoos. Naarmate je website groeit word je hier slordiger in. Mogelijk plaats je content die niet voor bezoekers of zoekmachines werkt. Maar het kan ook dat content verouderd is, en aan een update toe is of misschien wel verwijderd moet worden.

Wees niet bang om overtollige content te verwijderen. Wanneer je van onnodige ballast afkomt wordt je website lichter, interessanter en specifieker.

Het uitvoeren van een inhoudsaudit

Tegenwoordig zijn er verschillende SEO tools en hulpmiddelen beschikbaar. Sommigen hiervan zijn gratis maar voor andere moet je veel betalen. Een gratis tool is zeker niet verkeerd, maar kent wel een aantal beperkingen. Voor het uitvoeren van een inhoudsaudit heb ik de beste hulpprogramma’s op een rij gezet.

Google Analytics

Iedere webmaster maakt gebruik van Google Analytics, of een vergelijkbaar programma. Het houdt de bezoekersstatistieken nauwkeurig bij. Dat is niet alles want je krijgt ook inzicht in zoekopdrachten (organisch verkeer), verwijzingen, hoe lang bezoekers op een webpagina blijven en wat ze precies doen. Het nieuwe GA4 maakt gebruik van gebeurtenissen, niet meer van sessiegebaseerde gegevens. Hiermee voldoet het meer aan de privacyregels.

Door Google Analytics goed in te stellen krijg je veel inzicht over de meest populaire pagina’s en hoe bezoekers hierop terechtkomen. Zo achterhaal je ook welke webpagina’s slecht bij de doelgroep scoren, ook al staan ze misschien bovenaan in de organische zoekresultaten.

Backlink checker

Het is ook goed om naar je backlinkprofiel te kijken. Mogelijk heb je dit profiel geheel of gedeeltelijk zelf opgebouwd. Maar natuurlijke backlinks zijn veel belangrijker. Welke websites vinden die van jou interessant genoeg om te vermelden? Hoe meer websites dit doen, hoe beter de content is.

Wanneer je merkt dat andere websites je niet vermelden of weten te vinden, dan is het tijd om je inhoud kritisch te bekijken. Misschien zijn je blogs niet interessant genoeg, of hebben ze weinig voor de bezoeker te bieden. Wellicht praat je over iets waar al 1000 keer over gesproken is, waardoor je niet meer opvalt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom je natuurlijk backlinkprofiel slecht is.

Gebroken links controleren

Niets zo vervelend als gebroken links op je website. De bezoeker klikt hierop en komt nergens uit. Dit frustreert en de kans is groot dat de bezoeker niet terugkomt. Met een broken link checker ontdek je welke links je moet repareren. Probeer de gratis Broken Link Checker van Ahrefs uit. Het is belangrijk om gebroken links zo snel mogelijk te repareren of weg te halen.

De juiste zoekwoorden vinden

Niet iedereen denkt bij een inhoudsaudit aan het vinden van de juiste zoekwoorden. Terwijl dit echt van groot belang is bij een betere positie in Google. Het is dom om te denken dat zoektermen die uit één woord bestaan het beste scoren. Mensen gebruiken steeds langere zoekopdrachten. Meer dan 65% van de zoekopdrachten bestaat uit vier woorden en soms nog wel meer.

Zoek je relevante zoektermen voor je website, richt je dan vooral op long-tail zoektermen. Dit is vooral voor beginnende websites een betere manier om sneller en hoger in Google te komen. Pas wanneer de website veel autoriteit heeft is het mogelijk om op korte zoektermen te scoren.

Gebruik verschillende tools om een trefwoordenonderzoek uit te voeren. Veel van deze tools zijn beperkt gratis te gebruiken.

Het opfrissen van de website

Wanneer je weet welke URL’s goed of slecht scoren, kun je deze beter onder handen nemen. Geef juist deze pagina’s een opfrisbeurt. Pas verouderde inhoud aan zodat dit weer actueel is. Kijk ook goed naar gebruikte afbeeldingen, passen ze nog wel bij de inhoud?

Soms is het beter om een URL geheel te verwijderen. Bijvoorbeeld omdat je de inhoud niet meer aangepast krijgt of niet meer bij de website, visie of doelstelling past. Afscheid nemen van artikelen doet pijn, maar het zorgt er wel voor dat de website een frissere uitstraling krijgt. Mogelijk kun je verouderde artikelen nog op een andere website gebruiken.

Ontbrekende onderdelen op de site

Mogelijk zijn er nog onderwerpen die je niet besproken hebt. Bedenk goed welke onderdelen of onderwerpen op je site missen. Wellicht wil je een bepaalde doelgroep aanspreken of vind je dat een onderwerp te algemeen is. Vanuit dat onderwerp kun je linken naar nieuwe subonderwerpen.

Weet je niet wat ik hiermee bedoel? Stel dat je een blogpost over vogels hebt geschreven, bijvoorbeeld de meest voorkomende vogelsoorten die in Nederland leven. In een volgende blogpost schrijf je specifiek over de mus en in een andere blogpost over de merel. Dit zijn onderwerpen die in het eerste artikel ook al voorbij zijn gekomen, maar te algemeen. Mogelijk wil je bezoeker meer over een bepaalde vogelsoort weten. Vul je website met dit soort ontbrekende onderdelen, en je stelt bezoekers tevreden.

Evergreen content die altijd relevant is

Sommige onderwerpen vallen onder evergreen content. Dit is inhoud die altijd relevant is, ongeacht de datum. Om even op dat voorbeeld over de mus (vogelsoort) terug te komen: dat is niet alleen vandaag maar ook twee jaar na publicatie nog relevant. In het artikel staan namelijk herkenningspunten over de mus, zijn levenswijze en wat hij eet. Dit soort artikelen hoef je nooit of heel weinig aan te passen.

Evergreen content heeft een grote invloed op zoekmachine optimalisatie. Het is voor Google van grote waarde omdat het voor bezoekers relevant is. Bovendien zijn deze artikelen makkelijk in onderhoud en brengen weinig tijd en kosten met zich mee. Kijk daarom of je website over voldoende evergreen content beschikt. Dit kan niet middels een tool maar moet je handmatig controleren.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.