Informerende tekst: een voorbeeld voor je website

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Zoek je een voorbeeld van een informerende tekst? Informeren is kennis overdragen, maar ook het overbrengen van feiten of gebeurtenissen. Je hoeft hierbij niet te overtuigen, hoewel dit op een website wel altijd prettig is. Maar wacht: een informerende tekst is ook nog eens prettig leesbaar.

Informeren met kennis van zaken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een goede informatieve tekst zorgt ervoor dat jouw lezer straks iets meer kennis heeft. Informeren is niet het opsommen van wat onbenulligheden. Je zegt dus niet: “schoenen zijn door de mens uitgevonden en we dragen ze dagelijks”. Fout, een informerende tekst breng je als volgt: “de eerste schoenen, gemaakt van dierenhuiden, stammen uit de periode 15.000 – 12.000 voor Christus. De moderne mens heeft gemiddeld 23 paar schoenen”.

Kijk, dat is informatie waar de lezer naar op zoek is. Hiermee laat je zien dat jij kennis van zaken hebt. Ben je eigenaar van een website of webshop, dan kom je met een informerende tekst direct een stuk betrouwbaarder over.

Informeren doe je vooral door feiten, gebeurtenissen of waarheden met je lezers te delen. Verplaats je hierbij in de websitebezoeker: wat wil deze precies weten?

Geen overbodige informatie

Een informerende tekst bevat geen overbodige informatie. Een voorbeeld van overbodige informatie is dat de eerste schoenen van dierenhuiden werden gemaakt en dat deze dieren graan te eten kregen. Dat gedeelte van het graan, dat is totaal overbodig. Informeer en inspireer maar overdrijf het niet.

Een informerende tekst is geen overtuigende tekst, maar het kan natuurlijk wel. Zo kun je tijdens de informatieve tekst de lezer overtuigen om schoenen op jouw website aan te kopen. Dit doe je vaak onderaan de tekst. Hieronder een voorbeeld van een informerende tekst die ook nog eens overtuigt/overhaalt:

“De gemiddelde Nederlander heeft wel 23 paar schoenen in zijn kast staan. Komt jouw schoenencollectie niet zover, bekijk dan snel de nieuwste schoenen in onze webshop”.

Vanuit de informerende tekst leidt je de lezer onopgemerkt naar het verkoopgedeelte toe. Je ziet, een informatieve tekst kan dus ook overtuigen of aanzetten tot actie. Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je op het gevoel of de emotie van de lezer inspeelt. In bovenstaand voorbeeld speel ik in op de emotie van de lezer: hij of zij heeft geen 23 paar schoenen en loopt hiermee achter. Hoppa, snel wat schoenen bijbestellen!

Voorbeeld van een informerende tekst

Je hebt hierboven natuurlijk al wat voorbeelden van een informerende tekst gezien. Laat ik nog twee voorbeelden nemen, dit keer een voorbeeld van hoe het niet moet en eentje van hoe het wel moet.

Voorbeeld 1: dit doe je niet!

Dieren

Welkom op mijn website over dieren. Je hebt verschillende soorten dieren zoals huisdieren en boerderijdieren. Sommigen hebben twee poten en anderen acht poten. Dieren kunnen eten en drinken.

Je hebt vast wel gezien wat er in deze informerende tekst allemaal misgaat. Alles, dit is namelijk geen informatieve tekst. Er staan dingen in die zelfs de hamster van je buurjongen nog weet. Bovenstaande tekst is niets anders dan een opsomming van nutteloze feiten. Bovendien leest de tekst niet lekker en komt te kinderlijk over. Hiermee verlies je aan autoriteit. Denk je nu echt dat iemand door wil blijven lezen of misschien wel iets in jouw dierenwebshop koopt? Nee, no, nein, non. Vier keer nee.

Voorbeeld 2: zo moet het wel

De wondere wereld van de dieren

600 miljoen jaar geleden zijn insecten ontstaan. De eerste vissen verschenen 500 miljoen jaar geleden, lange tijd daarna ontwikkelden de eerste amfibieën zich. Je kunt je de evolutie van dieren bijna niet voorstellen wanneer je ‘s avonds met je hondje op schoot zit. Toch stamt ook jouw trouwe vriend van die allereerste insecten af.

Aaah, deze tekst leest tenminste lekker. Alleen al door de schrijfwijze komt dit zeer betrouwbaar over. In bovenstaand voorbeeld van een informerende tekst vind je ook écht informatie waar je iets aan hebt. Waarschijnlijk wist je dit niet eens en heb je nu een stukje meer kennis opgedaan. Je bent de website eigenaar eeuwig dankbaar. Nou ja, tot het moment dat je de website weer verlaat.

Informerende teksten zien er meer dan goed uit

Wees niet tevreden met een informerende tekst dat net dat stukje informatie mist. Of waar taalfouten of een onjuiste grammatica inzit. Informerende teksten moeten namelijk jouw expertise uitstralen. Dan pas mag je terugkerende websitebezoekers of nieuwe klanten verwachten.

Wil je zelf een informerende tekst schrijven of laat je dit liever aan de professioneel over? Ik help jou graag aan een informerende tekst/ informatieve tekst voor je website of webshop. Mijn tip: start met één tekst en bekijk of je het later zelf afkan of toch een tekstschrijver inhuurt. Alles is mogelijk.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven