Informatieve tekst voor website en webshop

Met een informatieve tekst houd je websitebezoekers (en klanten) tevreden. Jij bent de expert, dit laat je middels informatieve teksten zien. Het doel? Je betrouwbaarheid vergroten. Met de juiste aanpak komen websitebezoekers terug of doen een aankoop.

Eerst de doelgroep bepalen

Plaats niet klakkeloos een informatieve tekst op de website: deze moet gericht zijn op de doelgroep. Wanneer je een webshop runt met babykleding, dan bestaat de doelgroep uit (jonge) ouders. Vaak zijn dit vrouwen tussen de 25 en 35 jaar oud. Verkoop je scootmobiels, dan zal de doelgroep 55 plussers zijn, zowel mannen als vrouwen.

Een boekhouder heeft zowel een zakelijke (bedrijven) als particuliere doelgroep. Dit zijn mensen van alle leeftijden. Een verkoper van skateboarden richt zich meer op jongeren tussen de 12 en 25 jaar oud, over het algemeen jongens.

Je ziet: het is belangrijk om eerst de doelgroep te bepalen. Waarom? Omdat je jongeren niet met ‘u’ aanspreekt en bij ouderen gebruik je geen straattaal. Yolo! Dat is je eerste stap naar een informatieve tekst.



Informatieve tekst: de voordelen

Met informatieve artikelen geef je jouw kennis aan de lezer door. Waarom zou je dit doen? Omdat een informatieve tekst een aantal voordelen heeft:

  • Grotere betrouwbaarheid
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Terugkerende websitebezoekers
  • Hogere conversie

Het is hierbij wél belangrijk dat je de juiste kennis doorgeeft. Wanneer je boekhouder bent dan heeft het geen zin om je klanten te wijzen op de voordelen van een skateboard. Jonge moeders hebben meer behoefte aan een kinderwagen dan aan een scootmobiel. Daarom spreek je niet alleen de juiste taal maar geef je ook datgene waar je doelgroep naar op zoek is.

Het is een kunst om niet alleen de doelgroep te bepalen maar ook te weten hoe je deze aanspreekt. Dat maakt een informatieve tekst pas écht goed.

Wat als de doelgroep verandert?

Soms verandert de groep mensen die je aan wilt spreken. Bijvoorbeeld omdat je overstapt van de verkoop van babykleding naar herenkleding. Of van hondenvoer naar kattenvoer. Wanneer de doelgroep verandert is het soms nodig om een bestaande informatieve tekst aan te passen. Je past informatieve teksten ook aan wanneer het algemeen taalgebruik in Nederland verandert. Zo spreken we ouderen steeds vaker met je/ jij aan en verdwijnt het ‘u’ naar de achtergrond.

Wil je informatieve artikelen aan laten passen? Een goed idee, want je moet wel bij de tijd blijven. Als tekstschrijver creëer ik niet alleen nieuwe teksten maar pas ik ook bestaande teksten of artikelen aan. Zo ben je weer helemaal bij.

Een informatieve tekst schrijven

Een nieuwe of bestaande website voorzien van een informatieve tekst? Schrijven doe je zelf of laat je doen. Ga je zelf aan de slag, houd dan rekening met onderstaande aandachtspunten:

  • Zorg dat de informatie in de tekst meerwaarde heeft
  • Onderbouw de informatie die je geeft
  • Plaats eventueel bronvermeldingen
  • Let op een goede grammatica (zinsbouw, spelling)
  • Spreek je doelgroep op de juiste manier aan

Een informatieve tekst schrijven vraagt ook wat voorbereiding. Heb je alle informatie verzameld en weet je hoe je de tekst gaat opbouwen? Voldoende kennis van de Nederlandse taal, waarbij je geen dt-fouten of kromme zinnen maakt? Dan kun je aan de slag.

Een informatieve tekst laten schrijven

Het is niet altijd even gemakkelijk om de doelgroep op de juiste manier aan te spreken. Spreek je de klant met u of jij aan en hoe overtuig je de lezer van jouw kennis en ervaring?

De juiste SEO tekstschrijver weet precies wat er op de markt speelt. Zie je het woord ‘SEO’ staan? Ja, ook dat is belangrijk. SEO is namelijk zoekmachine optimalisatie. Want een informatieve tekst moet natuurlijk ook in Google of Bing gevonden worden. Dat doe je met zoekwoorden die mooi in informatieve teksten verweven zijn. Jij ziet het niet, zoekmachines wel. Zo vergroot je jouw online vindbaarheid.

Poeh, nog meer werk. Geen nood, een tekstschrijver inhuren bespaart je een hoop werk en hoofdpijn. Samen bekijken we wat jouw doelgroep is en welke informatieve teksten bij jouw website passen.

Waarom informatieve teksten écht werken

Je leest deze pagina omdat je meer informatie wilt over teksten. Natuurlijk heb je via een zoekmachine gezocht. Of je bent via via hier aanbeland en vraagt je af waarom je dit nu leest.

Zeg eens eerlijk, je bent na het lezen van mijn tekst toch overtuigd van de voordelen van een informatieve tekst? Goed zo. Nu gaan we ervoor zorgen dat ook jij je bezoekers overtuigt.

Begin vandaag nog met het aantrekken van meer bezoekers en geïnteresseerden. Neem contact op of duik nog even in een van mijn andere blogs.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy