In Google gevonden worden, maar dan wel gratis

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

In Google gevonden worden blijkt vaak hartstikke duur te zijn. SEO specialisten beloven je een hoge positie in de zoekresultaten, uiteraard tegen net zo hoge kosten.  Dat terwijl in Google gevonden worden ook gratis kan. Je moet er wel iets voor doen.

Bijna iedereen staat in Google

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je zou het niet denken maar bijna iedereen staat in zoekmachine Google. Ja, zelfs wanneer je geen eigen website of webshop hebt. Heb je een social media account zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn? Dan is de kans heel groot dat je via zoekmachines vindbaar bent.

Heb je een eigen website dan wil je vooral gevonden worden in Google. Het liefst sta je bovenaan in de zoekresultaten. Logisch, een hoge positie betekent ook veel meer websitebezoekers. Wanneer de teksten op je website overtuigen dan verhoog je ook nog eens die conversie. Of je wordt steeds populairder, afhankelijk van je doelstelling.

In Google gevonden worden kost geld

Veel mensen denken dat in Google gevonden worden ontzettend duur is. Wanneer je naar de prijzen van SEO kijkt dan is een goede vindbaarheid ook zeer duur. Er gaat namelijk veel geld in SEO oftewel zoekmachine optimalisatie om. Maandelijkse bedragen van € 1000 zijn helemaal niet vreemd.

Voor grote bedrijven met veel budget is dit te doen, maar wat doe je als startende blogger of beginnende/kleine ondernemer? Moet die online zichtbaarheid echt zoveel kosten?

Gratis in Google staan

Zichtbaar zijn in de organische zoekresultaten is en blijft gratis. Boven de organische zoekresultaten zie je soms wel advertenties, hier betalen bedrijven of websites voor. Maar voor je online zichtbaarheid in de organische zoekresultaten hoef je niks te betalen!

In Google gevonden worden is dus ook gratis. Hoe je een hoge positie krijgt, daar vertel ik straks meer over. Laten we starten om je website zichtbaar te maken in zoekmachines.

Het beste is om je aan te melden bij Google Search Console, het webmasterprogramma van deze zoekmachine. Bing heeft een soortgelijk hulpprogramma voor webmasters. Je kunt je alleen aanmelden door te verifiëren dat je ook eigenaar van de website bent. Hierna begint het leukste werk: het toevoegen van een sitemap en later losse webpagina’s. Je houdt de statistieken waaronder vertoningen, klikken en bezochte pagina’s heel makkelijk bij.

Ben je nog niet toe aan het webmasterprogramma, meld je website dan snel en eenvoudig via Google URL toevoegen aan.

In Google gevonden worden: hoger in de zoekresultaten

Met het aanmelden van je website word je in ieder geval al in Google gevonden. Vaak zul je wel op de tweede pagina of verder van de zoekresultaten staan. Mensen klikken voornamelijk op de eerste drie zoekresultaten. Wanneer je verder dan de eerste pagina staat is de kans heel klein dat iemand naar je website klikt.

In Google gevonden worden gaat dus verder dan alleen je website bij de zoekmachine aanmelden. En nu ga je aan een hogere positie in de zoekresultaten werken.

Je website technisch in orde

Het begin bij de basis: zorg dat je website technisch in orde is. Ten eerste moet je website mobielvriendelijk zijn, iets dat helaas nog steeds wat webmasters vergeten. Daarnaast heeft de website een korte laadtijd. Binnen 2,8 seconden zijn de grootste onderdelen van de website geladen. Er zijn diverse tools om dit te testen. Verwijder eventueel onnodige scripts of te grote afbeeldingen, of verklein deze.

Kijk ook eens of je gebruik maakt van een beveiligde https verbinding. Dit is namelijk een rankingfactor, net als het gebruik van een cookiewaarschuwing (https en cookiewaarschuwingen soms verplicht).

SEO content toevoegen

Wil je goed in Google gevonden worden dan heb je veel en kwalitatieve SEO content nodig. Een website met slechts twee pagina’s wordt niet zo goed gevonden. Kijk maar eens naar websites die bovenaan in de zoekresultaten staan: dit zijn bijna allemaal website met minimaal 100 pagina’s/ blogberichten.

Maar het draait ook allemaal om kwaliteit. Je kunt namelijk een website met 800 pagina’s hebben, maar wanneer de inhoud van slechte kwaliteit is dan bereik je nog steeds helemaal niets. Geloof het of niet maar dit komt echt voor!

In Google gevonden worden met linkbuilding

Steeds meer websites doen het: linkbuilding. Is dat iets wat jij ook moet toepassen? Het antwoord is niet zo eenvoudig. Linkbuilding is een methode waarbij je actief backlinks naar je website vergaart. Het liefst via autoritaire websites, daarmee bouw je zelf ook autoriteit op.

Zoekmachine Google is niet zo gecharmeerd van betaald of actief linkbuilden. De zoekmachine vindt dat backlinks op een natuurlijke manier moeten ontstaan, omdat websites hier zelf voor kiezen. Niet omdat ze ervoor betaald worden of omdat ze dit verzoek krijgen. Google straft steeds vaker websites af die actief aan linkbuilden doen. Je moet dus voor jezelf uitmaken of je hiermee wil starten.

Richt je focus op content

Het belangrijkste binnen een website is content. Want zonder content is een website leeg, kaal en oninteressant. Zoekmachines zijn dol op veel en goede content. SEO content zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor websitebezoekers, maar wel volgens de richtlijnen van zoekmachines.

Het lijkt heel eenvoudig om een tekst te schrijven en dat is het ook: iedereen kan een aardig stukje typen. Het geheim zit hem in goed geschreven SEO content. Dit doe je niet zomaar, hier heb je heel veel kennis en ervaring voor nodig. Geen algemene maar diepgaande kennis.

Tip: laat SEO teksten schrijven

Gratis in Google gevonden worden is natuurlijk een mooi streven, maar niet altijd de meest realistische. Je komt er al snel achter dat je concurrenten altijd hoger in de zoekresultaten staan. Waarschijnlijk besteden ze veel aandacht (en hebben een flink budget) aan zoekmachine optimalisatie. Gratis in Google gevonden worden kan, voor een hoge positie in de zoekresultaten kom je vaak toch bij een SEO specialist uit.

Of een SEO tekstschrijver, want het belangrijkste is en blijft die content. Bovendien ben je bij een SEO tekstschrijver vaak voordelig uit, vraag gerust naar de tarievenkaart.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven