SEO marketing – hoog in zoekmachines

Groeien met SEO marketing. Dit betekent een hoge positie in zoekmachines. Natuurlijk levert een goede ranking in Google je meer websitebezoekers op. Daarnaast is het belangrijk om middels teksten je conversie te verhogen. Daarom gaat SEO-marketing veel verder dan alleen naar de richtlijnen van Google kijken.

Het begrip SEO

Laat ik je eerst eens iets uitleggen over SEO. Dit staat voor zoekmachine optimalisatie. Je snapt het al, dit is het optimaliseren van websites, juist voor zoekmachines. Op dit punt gaat het vaak mis, want bedrijven en webmasters zijn alleen gefocust op zoekmachines. Terwijl de websitebezoeker en potentiële klant juist het belangrijkst is.

SEO bestaat uit drie pijlers: content, techniek en linkbuilding. Binnen die pijlers heb je verschillende technieken. Feitelijk let Google op meer dan 200 punten om zo te beoordelen welke websites bovenaan in ranking staan.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO marketing versus gewone marketing

SEO marketing richt zich dus op zoekmachine optimalisatie. Terwijl gewone marketing gericht is op het onder de aandacht brengen van een bedrijf, product of dienst. Waar moet je nu voor kiezen? Tegenwoordig vind je de (potentiële) klant online. Deze maakt gebruik van zoekmachines, leest wekelijks tientallen websites en is op social media actief.

Met SEO marketing bereik je de doelgroep, maar dan via zoekmachines. Met gewone marketing ga je dit minder goed bereiken.

Waarschuwing: richt je niet alleen op zoekmachines

Je hebt hierboven al iets kunnen lezen over het gevaar van SEO marketing. Nog te vaak wordt alleen gekeken naar wat Google wil. Websites worden dusdanig aangepast dat Google ze wel geweldig moet vinden. Hierbij neig je al snel naar grey hat SEO of nog erger: black hat SEO. Dit zijn technieken die je website op korte termijn naar een hoge positie helpen. Helaas maar waar, op lange termijn zie je de website uit Google verdwijnen.

Richt je dus niet alleen op zoekmachines. Je kan namelijk helemaal bovenaan in Google staan, maar wat levert het op wanneer websitebezoekers direct weer vertrekken? Je teksten converteren niet, hierdoor blijft de grote omzet uit.

SEO marketing goed aanpakken

De kunst is om SEO-marketing gelijk vanaf het begin af aan goed aan te pakken. Dit doe je het liefst voordat de website online staat. Maar ook voor bestaande websites is het nooit te laat om hiermee te beginnen. Voordeel van een bestaande website is dat je al iets van domeinautoriteit hebt opgebouwd. Hierdoor is het mogelijk om wat te groeien.

Wat kun je van SEO marketing verwachten? Dat hangt een beetje van je wensen, doelstellingen en budget af. Voor SEO ben je in sommige gevallen € 1000 tot wel € 5000 per maand kwijt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je ook het beste resultaat behaalt. Met een budget van € 100 tot € 250 per maand kom je misschien wel net zo ver. Je kunt zelfs de eerste positie in Google behalen, alleen gaat het allemaal wat langzamer.

Keuze uit verschillende diensten

Kijk je naar SEO marketing, dan is er veel mogelijk. Het belangrijkste is de content op je website. Denk hierbij niet alleen aan video’s en afbeeldingen maar voornamelijk aan teksten. Dat is namelijk wat Google kan lezen. De inhoud van een video kan Google helemaal niet begrijpen en hierdoor ook niet indexeren.

Deel goede en interessante inhoud. Dat is tenslotte waar het allemaal om draait. Kijk maar eens naar websites die bovenaan in Google staan. Die hebben niet alleen veel maar vooral hoge kwaliteit teksten op hun site geplaatst.

Aandacht voor de techniek achter een website

Vergeet de techniek achter de website niet. Websites moeten gebouwd zijn voor gebruikers. Het is dus belangrijk dat deze een korte laadtijd heeft, maar ook mobielvriendelijk is. Daarnaast mogen elementen tijdens het laden van de pagina niet verspringen. Ook moet zowel de navigatie als het design gebruiksvriendelijk zijn.

Google let zeker op dit soort zaken. Andere zoekmachines zijn hier wat minder mee bezig, maar dit kan in de toekomst zomaar veranderen. Techniek zou je dus als de tweede belangrijke pijler van SEO marketing kunnen noemen.

Linkbuilding: het verzamelen van backlinks

Een gevaarlijk onderdeel van SEO marketing is linkbuilding. Dit is het actief verzamelen van backlinks. Vaak wordt dit ook nog eens tegen betaling gedaan of worden backlinks geruild. Google is hier ontzettend duidelijk in: backlinks kopen of ruilen mag niet. Toch zijn er veel marketingbureaus die dit wel toepassen.

Wat is het gevaar van linkbuilding? Wanneer Google er achter komt dat je voor backlinks betaalt levert je dit een afstraffing op. Je website zakt hierdoor lager in de zoekresultaten weg. Dit kunnen afzonderlijke webpagina’s maar ook de hele website zijn.

Dit betekent overigens niet dat je geen backlinks mag verzamelen. Wanneer een andere website die van jou interessant vindt en een backlinks plaatst, dan is dit alleen maar goed. Door het delen van interessante artikelen gaan mensen automatisch je website delen. Hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op, en dat wordt beloond. Wees dus voorzichtig met SEO marketing in combinatie met linkbuilding. Betaal hier nooit voor!

De kosten van SEO marketing

Je hebt hierboven al kunnen zien dat bedrijven makkelijk € 1000 tot € 5000 per maand aan SEO marketing besteden. Is dit echt nodig? Nee, niet altijd. Is je website technisch in orde, dan zou jij je alleen nog maar op content hoeven te richten. Dat linkprofiel bouw je met de tijd vanzelf op.

Wat veel websites echt nodig hebben zijn SEO teksten. Laat daarom goede SEO teksten schrijven. Je zult merken dat je hiermee sneller hoger rankt. Zorg er wel voor dat deze teksten conversieverhogend werken.

Wat moet SEO marketing precies kosten? Je zult merken dat het ook voor minder dan € 1000 kan, sommige websites zijn klaar met een investering van € 200. Vraag gerust naar de werkwijze of de tarievenkaart.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.